Gå til innhold

"Vet vi hva vi spiser?"


Olaf G.

Anbefalte innlegg

Mye interessant her. Det bunner ut i at noen skal tjene penger på dette her. Helt sykt at det er lov :mad:

Finnes snart ikke rene produkter igjen i butikkene. Alt er kværna og mixa sammen igjen. Kjøpte opphakket kylling, så fint kalt salat kylling. HELE 52% kylling resten høns og annet.....hadde ikke konsistens som kylling for å si det sånn.

Nei detta må det tas tak i (n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mye interessant her. Det bunner ut i at noen skal tjene penger på dette her. Helt sykt at det er lov :mad:

Finnes snart ikke rene produkter igjen i butikkene. Alt er kværna og mixa sammen igjen. Kjøpte opphakket kylling, så fint kalt salat kylling. HELE 52% kylling resten høns og annet.....hadde ikke konsistens som kylling for å si det sånn.

Nei detta må det tas tak i (n)

Jeg har ikke problemer med å finne relativt "rene" matvarer i butikkene. Hvis du leser på pakken til salatkyllingen så hadde du visst dette, og kunne evt hakket opp litt kyllingfilet selv.

Det jeg vil frem til er at vi forbrukere må lære å ta mer ansvar. Det er helt på trynet å skulle skrike på Stoltenberg om nye lover som beskytter oss mot produktleverandører som ikke skriver ingrediensliste med caps lock og svart skrift på hvit bakgrunn på alle produkter. Det ér faktisk påbudt ved lov å skrive opp ingredienser (i synkende rekkefølge) på matvarer i Norge og dette burde være mer enn nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer med å finne relativt "rene" matvarer i butikkene. Hvis du leser på pakken til salatkyllingen så hadde du visst dette, og kunne evt hakket opp litt kyllingfilet selv.

Det jeg vil frem til er at vi forbrukere må lære å ta mer ansvar. Det er helt på trynet å skulle skrike på Stoltenberg om nye lover som beskytter oss mot produktleverandører som ikke skriver ingrediensliste med caps lock og svart skrift på hvit bakgrunn på alle produkter. Det ér faktisk påbudt ved lov å skrive opp ingredienser (i synkende rekkefølge) på matvarer i Norge og dette burde være mer enn nok!

Helt enig i at vi som forbrukere må ta ansvar og være beviste. Det er helt greit, men hvorfor skal produsentene merke sine matvarer med noe som ikke stemmer med innholdet. Det er det jeg er opptatt av. De villleder forbrukeren til å tro at innholdet er det som står på pakka.

Kjøper du en dunjakke, forventer hvertfall jeg at det er dun i jakka og ikke 60% vatt. Er kyllingpålegget blanda så mener jeg det skal stå at det er det så framsida. Det står det på det vi vet er blandingsprodukter...

Selv om det er lovpålagt å skrive innholdet bak på pakka, mener fortsatt jeg at det er villledende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at vi som forbrukere må ta ansvar og være beviste. Det er helt greit, men hvorfor skal produsentene merke sine matvarer med noe som ikke stemmer med innholdet. Det er det jeg er opptatt av. De villleder forbrukeren til å tro at innholdet er det som står på pakka.

Kjøper du en dunjakke, forventer hvertfall jeg at det er dun i jakka og ikke 60% vatt. Er kyllingpålegget blanda så mener jeg det skal stå at det er det så framsida. Det står det på det vi vet er blandingsprodukter...

Selv om det er lovpålagt å skrive innholdet bak på pakka, mener fortsatt jeg at det er villledende :)

Enig. Det er forbrukerens ansvar å lese bakpå pakningen. Innholdet skal være korrekt, samtidig synes jeg det er villedende når de kaller noe f eks kyllingfiletpålegg, og det inneholder nesten mer MUK og kalkun enn kyllingfilet, eller hva med såkalt Mandelpudding som ikke inneholder mandler, ikke inneholder fløte og knapt nok melk?

Og bransjen selv innrømmer at de tøyer grensene: - Selvfølgelig blir det tøying av grenser -Aftenposten

- Selvfølgelig vil det bli tøying av grenser på emballasjen. Men dere finner all fakta under deklarasjonen, det er bare å lese der. Såpass tillit har jeg til forbrukerne, sier Steinar Høie i NHO Mat og Drikke.

Igjen, ja, les bakpå, men jeg synes dette også er litt ansvarsfraskrivelse fra bransjen selv. "Ja, vi er ikke helt ærlige på forsiden på pakka, men les bakpå så kan dere se åssen vi lurer dere."

Dog, løsningen er vel enkel. Spis ren, uprosessert mat! Og lag mat fra grunnen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er forbrukerens ansvar å lese bakpå pakningen. Innholdet skal være korrekt, samtidig synes jeg det er villedende når de kaller noe f eks kyllingfiletpålegg, og det inneholder nesten mer MUK og kalkun enn kyllingfilet, eller hva med såkalt Mandelpudding som ikke inneholder mandler, ikke inneholder fløte og knapt nok melk?

Og bransjen selv innrømmer at de tøyer grensene: - Selvfølgelig blir det tøying av grenser -Aftenposten

- Selvfølgelig vil det bli tøying av grenser på emballasjen. Men dere finner all fakta under deklarasjonen, det er bare å lese der. Såpass tillit har jeg til forbrukerne, sier Steinar Høie i NHO Mat og Drikke.

Igjen, ja, les bakpå, men jeg synes dette også er litt ansvarsfraskrivelse fra bransjen selv. "Ja, vi er ikke helt ærlige på forsiden på pakka, men les bakpå så kan dere se åssen vi lurer dere."

Dog, løsningen er vel enkel. Spis ren, uprosessert mat! Og lag mat fra grunnen av.

Veldig bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men dette er jo ikke noe nytt... "kalkunfilet" - pålegg: da er det faktisk ikke verre enn å snu pakka så står det jo helt tydelig hva som er i produktet. Navnet på produktet kan jo ikke inneholde produktbeskrivelse - "Halvparten kalkun og litt høne-filet" blir liksom ikke helt det samme. Folk burde rett og slett bare lære seg til å sjekke hva de stapper i seg.

Samme når du ser på en fiskekakene - dersom de ikke har noe fiskeliknende over seg så inneholder de neppe mye fisk - igjen: det er bare å snu pakka så står det jo svart på hvitt hvor mye fisk de inneholder. Men hva skal produktet ellers hete ?! "Fisk-og-annet-kake" ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal vi måtte lese på ingrediensene? Jeg ser ikke et skikkelig argument for at det er greit med villedende markedsføring. Det eneste positive jeg kan se, er at butikkene tjener penger på å rett og slett lure oss. Hvordan dette kan være greit, er meg hus forbi.

Står det hestepølse, så bør det være hest, og ikke noe farse produkt, må vi virkelig måtte lese alt det med liten skrift, for å være sikker på at noe som heter hestepølse, faktisk ER hestepølse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er jo dette et resultat av en stadig større etterspørsel etter hurtige matløsninger og stadig billigere mat, der kostnader kuttes ved å erstatte det dyre (og gode) i maten med billigere ingredienser. Jeg tror også at det generelt er en stor mangel på matkunnskap der ute, både hva gjelder næringsinnhold og kanskje enda viktigere, hvordan behandle og tilberede mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokså sikker på at det er et eu direktiv som forbyr jakt av meieri produkt i eller i tilknyttning til dagligvarebutikk...

Mest irriterende var oversikten over brødmaten.. Er djevelsk glad i brød, men prøver å gå for grovt. Har vært klar over at endel grov brød egentlig bare er loff med sirup ... men at "sannheten" modifiseres så til de grader var jeg vell ikke helt obs på.

Skal derfor avgårde å handle meg brødformer i dag (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samtidig er jo dette et resultat av en stadig større etterspørsel etter hurtige matløsninger og stadig billigere mat, der kostnader kuttes ved å erstatte det dyre (og gode) i maten med billigere ingredienser. Jeg tror også at det generelt er en stor mangel på matkunnskap der ute, både hva gjelder næringsinnhold og kanskje enda viktigere, hvordan behandle og tilberede mat.

Sant det (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...