Gå til innhold

Doping i OL og proff-idrett generelt (intervju)


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurer på hvor mye grums som finnes i vinteridretten. Norge har jo lenge hatt verdens best skiløpere...

Grunnen til at flere syklister blir tatt kan jo være så enkelt som at det er mye mer testing.

Når jeg var på rehab'n var jeg innlagt sammen med en tidligere stor norsk vinteridretts utøver, han fotalte om utbredt bruk der også.. Vil vel finne slikt i så og si alle idretter som har med kondisjon og fysikk å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på rehab'n var jeg innlagt sammen med en tidligere stor norsk vinteridretts utøver, han fotalte om utbredt bruk der også.. Vil vel finne slikt i så og si alle idretter som har med kondisjon og fysikk å gjøre.

Sånn er det i alle former for konkurranse. Hardt arbeid alene har aldri vært nok til å være best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, var på foredrag med Anti-Doping Norge for et par år siden, og der ble vi fortalt at doping i styreløft er svært sjelden. Det er en idrett der utøvere testes ganske ofte, og som Baliba nevner er det høyt fokus på holdningsarbeid innenfor denne idretten. Når jeg startet som 16-17 åring ble jeg drillet i hva som er lov og hva som ikke er lov, hvor ofte jeg kunne regne med å bli testet, konsekvenser det får, etcetc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, var på foredrag med Anti-Doping Norge for et par år siden, og der ble vi fortalt at doping i styreløft er svært sjelden. Det er en idrett der utøvere testes ganske ofte, og som Baliba nevner er det høyt fokus på holdningsarbeid innenfor denne idretten. Når jeg startet som 16-17 åring ble jeg drillet i hva som er lov og hva som ikke er lov, hvor ofte jeg kunne regne med å bli testet, konsekvenser det får, etcetc.

Har du en link til en side hvor alt av regler står?

Ville vært interessant med litt mer kunnskap om dette med styrkeløft etc...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liten tro på at doping er veldig utbredt i styrkeløft, i Norge med tanke på alt holdningsarbeidet som gjøres :)

Men du skjønner at folk tviler på styrkeløftere når Norges Juvel aka Carl Yngvar Christensen regelrett pisser på mange av deltagerne på Norges Sterkeste mann 2008 som 17!!! åring, gutten blei jo kun slått av Haugen og Skog i markløft og Medley med farmers valg. Og.. Ja.. i den konkurransen så er det nok flere enn Haugen som har luktet på anabole steroider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en link til en side hvor alt av regler står?

Ville vært interessant med litt mer kunnskap om dette med styrkeløft etc...

:)

Her blant annet:

Antidopingkontrakt

Men du skjønner at folk tviler på styrkeløftere når Norges Juvel aka Carl Yngvar Christensen regelrett pisser på mange av deltagerne på Norges Sterkeste mann 2008 som 17!!! åring, gutten blei jo kun slått av Haugen og Skog i markløft og Medley med farmers valg. Og.. Ja.. i den konkurransen så er det nok flere enn Haugen som har luktet på anabole steroider.

Det er forståelig at man stiller spørsmål ved ting ja. CYC er vel og merke bare en av mange ekstreme talenter, men jeg kan uansett ikke få understreket bra nok hvor bra holdningsarbeidet er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skjønner at folk tviler på styrkeløftere når Norges Juvel aka Carl Yngvar Christensen regelrett pisser på mange av deltagerne på Norges Sterkeste mann 2008 som 17!!! åring, gutten blei jo kun slått av Haugen og Skog i markløft og Medley med farmers valg. Og.. Ja.. i den konkurransen så er det nok flere enn Haugen som har luktet på anabole steroider.

Se på fysikken til Arild Haugen sammenlignet med CYC.

Fettprosenten til CYC ser litt mindre dopet ut.

Han veier jo 165 kg, så sånn sett er det ikke så rart at han kan løfte dobbelt så mye som oss lettvektere selv uten doping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på fysikken til Arild Haugen sammenlignet med CYC.

Fettprosenten til CYC ser litt mindre dopet ut.

Han veier jo 165 kg, så sånn sett er det ikke så rart at han kan løfte dobbelt så mye som oss lettvektere selv uten doping.

Kan du "se" at Benny Magnusson bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I artikkelen sier han (denne ene mannen som har uttalt seg om dette) at også langrenn er en tapt kamp. Marit Bjørgen har vært på verdenstoppen. Sammen med en del andre utøvere også på mannssiden.

Med noen års mellomrom kommer det fram at skiutøvere har vært dopet, men så langt (så vidt jeg vet..?) har det vel ingen av dem vært norske?

Mener folk at det er naivt å tro at Norges posisjon på verdenstoppen i f. eks. langrenn faktisk kommer av doping og ikke genetikk og hard trening?

Det kan gjerne være at doping er mer utbredt i noen idretter, men hadde det vært så utbredt som intervjuobjektet i artikkelen påstår at det er, tror jeg at dopingkontrollene hadde fisket ut flere dopingmisbrukere i alle idretter.

Det er mulig at de som doper seg ligger et lite hestehode foran dopingjegerne, men som han også sier, de utøverne med mindre penger bruker de "enklere" stoffene (som jeg også går ut i fra er enklere å oppdage), og det er absolutt ikke alle idretter, også hvor nordmenn gjør det bra, hvor utøver faktisk ikke har mye penger!

Ta f. eks. en knallhard idrett som roing, hvor Norge har gjort det bra i mange år med utøvere kvalifisert til OL i flere tiår. Roing er en idrett uten mye penger, i alle fall i Norge. Hvordan forklarer man de utrolig gode resultatene når utøverne ikke har penger til spesiallaget doping?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på fysikken til Arild Haugen sammenlignet med CYC.

Fettprosenten til CYC ser litt mindre dopet ut.

Han veier jo 165 kg, så sånn sett er det ikke så rart at han kan løfte dobbelt så mye som oss lettvektere selv uten doping.

fett% er vel ikke altid så relevant til doping. Finnes mange tjukkaser som boler seg. Jeg tror ikke cyc er dopa, så det skal jeg ikke ha på meg at noen tolkler det sånn! :) hehe

Grunnen for at sykling er utbrendt er vel at det ca er verdens hardeste idrett! Skal man holde følge med resten av laget som doper seg har man "ingen" valg. Snakk om mye penger osv i dette gamet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke ganske så normalt å dopingteste topp 3 under de største toppstemnene? Husker ikke hvem som sa det, men mener å ha hørt det fra en innen langrenn. Men at det finnes en del nedsnødde idrettsstjerner der ute, i alle sporter, det er jeg ikke i tvil om!

hjelper nada å teste de kun etter ett stevne! Det må vel gjøres gjennom hele året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...