Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har ikke tilstrekkelig fleksibilitet i hoftene (tror jeg det er) til å holde spennet i korsryggen helt ned i knebøy. Rumpa dupper litt under parallell, men kjører foreløpig såpass lette vekter at jeg ikke kjenner noe ubehag. Skal jeg fortsette å gjøre dette (samtidig som jeg selvsagt jobber med fleksibiliteten på si), eller bør jeg stoppe der spennet slipper og heller prøve å gå gradvis lenger ned ettersom jeg får til?

Kjører forøvrig low bar squat med tær og knær i ca 30 grader...

Fortsetter under...

Følger med på denne, for jeg lurer på det samme. Jeg setter meg helt ned "på huk", men rumpa dupper under...Er det da bedre å ikke gå så langt ned? Har merket at det blir litt bedre med dynamisk oppvarming + tøying + oppvarming med goblet squats. Det tar så lang tiiid å gå gjennom alt det der før man begynner på knebøyen. Men det må vel til.

Edit: merker heller ikke noe ubehag, men har ikke økt i knebøy på lenge, "sitter fast" på rundt 50 kg.

Nei, klarer du ikke holde spennet så stopper du. Har du lange bein derimot kan det hjelpe å stå litt breiere.

Takk for svar :) Tips/triks til hvordan stoppe i tide når man ikke har spotter? Vil ikke se til siden, og går gjerne litt langt sånn på autopilot...

Enig med sofakongen, å kjøre bøy uten spenn er en no-go! Det desidert beste for å se når du svaier er jo å filme deg. Om det er grunnet dårlig bevegelighet ikke mangel på styrke vil punktet du begynner å buttwinke på være ca likt med og uten belastning, så om du synes det er flaut å filme deg på gymmet kan du gjøre det hjemme i bokser og baris med Britney's Baby one more time på full guffe på anlegget - bokser og baris for å se bedre hva som skjer, britney for rein awesomenessfaktor.

Jobb knallhard med bevegeligheten, det krever shitloads med arbeid om det skal bli skikkelige resultater. Legg inn tøyninger to ganger om dagen med hold ett min x 2. Fyll på med støtteøvelser som goblet squat i oppvarminga og ekspeirmenter med benstilling og vinkling av føttene og se hva som passer deg best. Så lenge du kjører til parallell behøver ingen kattunger å bli drept (Ref: Mark Rippetoe - Everytime you squat above parallel, Rip drowns a kitten in milk).

Annonse

Enig med sofakongen, å kjøre bøy uten spenn er en no-go! Det desidert beste for å se når du svaier er jo å filme deg. Om det er grunnet dårlig bevegelighet ikke mangel på styrke vil punktet du begynner å buttwinke på være ca likt med og uten belastning, så om du synes det er flaut å filme deg på gymmet kan du gjøre det hjemme i bokser og baris med Britney's Baby one more time på full guffe på anlegget - bokser og baris for å se bedre hva som skjer, britney for rein awesomenessfaktor.

Jobb knallhard med bevegeligheten, det krever shitloads med arbeid om det skal bli skikkelige resultater. Legg inn tøyninger to ganger om dagen med hold ett min x 2. Fyll på med støtteøvelser som goblet squat i oppvarminga og ekspeirmenter med benstilling og vinkling av føttene og se hva som passer deg best. Så lenge du kjører til parallell behøver ingen kattunger å bli drept (Ref: Mark Rippetoe - Everytime you squat above parallel, Rip drowns a kitten in milk).

Haha det er mulig jeg slenger en singlet på den barisen (ettersom jeg ikke er mann og jeg tror puppe-flashing på forumet er forbeholdt dere), men om jeg får fatt på noe å filme med skal jeg se hva jeg får til! Har du forslag til tøye-øvelser som gjør squaten godt? En del YouTube-guider på tema er så lange at man kan tøye hele dagen dersom man skal følge dem... Målet er i hvertfall å unngå altfor mange kattunger på samvittigheten :)

Har du forslag til tøye-øvelser som gjør squaten godt? En del YouTube-guider på tema er så lange at man kan tøye hele dagen dersom man skal følge dem...

Som regel er det innsiden og baksiden av lårene som er det største problemet, selv om dere damer (sorry for at jeg indirekte kalte deg mann i forrige innlegg) som regel er ganske bra her. Hvordan er bevegeligheten din der, dvs hvor langt kommer du ned mot spagaten og hvor nær er du å ta i gulvet om du bøyer deg frem?

Du kan prøv denne for å forbedre bevegeligheten:

Har gjort 3x10 repetisjoner med denne hver eneste dag det siste året, og det har hatt enorm betydning for fleksibiliteten i hofta.

En ting er å klare å komme seg under 90 grader i bunnposisjon når man tar knebøy, men det kan ikke sammenlignes med hvor mye bedre øvelsen føles når man uanstrengt klarer å sette seg så langt ned som kroppskomposisjonen tillater. Så, fortsett å jobb med fleksibiliteten du :)

Edit:

Denne artikkelen er forresten veldig fin - How to Improve Hip Mobility | Mark's Daily Apple

Hei!

Har ikke tilstrekkelig fleksibilitet i hoftene (tror jeg det er) til å holde spennet i korsryggen helt ned i knebøy. Rumpa dupper litt under parallell, men kjører foreløpig såpass lette vekter at jeg ikke kjenner noe ubehag. Skal jeg fortsette å gjøre dette (samtidig som jeg selvsagt jobber med fleksibiliteten på si), eller bør jeg stoppe der spennet slipper og heller prøve å gå gradvis lenger ned ettersom jeg får til?

Kjører forøvrig low bar squat med tær og knær i ca 30 grader...

Ass to grass og lowbar? Da har nok bedre fleksibilitet enn de fleste...

Hvis det er totalt slipp av spenn bare for å komme ned bør du nok slutte å gå ned, men vanlig "butt wink" (søk litt rundt og se om det er det) er ikke noe krise. Man skal vel helst ikke ha det, men så lenge alt annet er på stell er dette ikke noe mega issue.

Annonse

Frem til du har tilstrekkelig mobilitet i hofta er definitivt boksbøy et veldig godt alternativ! Du oppnår ikke 90 grader i kneleddet, men det forhindrer pelvic(bekkenet) tilten som går hardt utover lumbar delen av ryggraden..

Boksbøy:

Som nevnt: Low-bar+A2G er ikke en kombinasjon. A2G er forbeholdt nakkebøy. Dersom du kommer deg til parallell har du god nok fleksibelhet for lavstangbøy. Dersom du ikke kommer deg til parallell kan du jobbe med hamstrings, hofteleddsbøyere og korsrygg. Egentlig er det umulig å si uten noe mer konkret å se på, men dette er jo igjen veldig generelle råd.

Som nevnt: Low-bar+A2G er ikke en kombinasjon. A2G er forbeholdt nakkebøy. Dersom du kommer deg til parallell har du god nok fleksibelhet for lavstangbøy. Dersom du ikke kommer deg til parallell kan du jobbe med hamstrings, hofteleddsbøyere og korsrygg. Egentlig er det umulig å si uten noe mer konkret å se på, men dette er jo igjen veldig generelle råd.

Takk for det, generelle råd jeg var ute etter :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...