Gå til innhold

Carb Back-loading

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Repost:

bump

Ian McCarthy har følgende å si om det:

"I've had innumerable people ask me about 'carb backloading' recently so here's the jist of my response:

There is no convincing evidential basis for the claim that eating carbs at specific times of day somehow alters basic physiology and thus causes enormous changes in body composition. End of story.

Thanks.

- Ian"

Alan Aragon svarer i kommentarfeltet:

"Agreed with Ian. It's yet another way to ratchet up your dietary neurosis about specific placement of carbs within the course of a day. Same goes for the carb front-loading that bodybuilders all over the planet have been doing for the past 4 decades. Any plan claiming there's only one way to skin a cat is a program that's pseudoscientific at best."

No Bullshit Bodybuilding | Facebook

Jeg er klar over at du liker at Ian McCarthy og Alan Aragon ikke er enig, og jeg vet ikke om du så videoen men det han pratet om er ketose med en dag (carb night) der man kan kjøre i seg litt carbs. Det er ikke timingen i seg selv som gjør at folk får resultater, men å legge om vaner/prøve nye ting og bevisstgjøringen som kommer med det. Og selv om ikke timingen alene ikke fører til vekttap så kan den gjør at man føler seg bedre utifra om man trener sent/tidlig etc, akkurat som IF.

Så Ian no gains McCarthy og Alan Aragon kan egentlig mene hva de vil, det var ikke derfor jeg postet videoen.

Jeg er klar over at du liker at Ian McCarthy og Alan Aragon ikke er enig, og jeg vet ikke om du så videoen men det han pratet om er ketose med en dag (carb night) der man kan kjøre i seg litt carbs. Det er ikke timingen i seg selv som gjør at folk får resultater, men å legge om vaner/prøve nye ting og bevisstgjøringen som kommer med det. Og selv om ikke timingen alene ikke fører til vekttap så kan den gjør at man føler seg bedre utifra om man trener sent/tidlig etc, akkurat som IF.

Så Ian no gains McCarthy og Alan Aragon kan egentlig mene hva de vil, det var ikke derfor jeg postet videoen.

Karbohydrattiming har absolutt betydning for treningsprestasjon og dermed indirekte påvirkning på gains, men jeg vil ikke at folk skal tro at det har direkte innvirkning på kroppskomposisjon når det ikke er bevis for det.

Folk blir så fort forvirret i en jungel av lavkarbo, biorytme, periodisk faste, raw food, LCHF, paleo og andre diettilnærminger som hevder å være overlegne på tvilsomt bevisgrunnlag.

kaloriinntak + proteiner + løfte vekter ==> kroppskomposisjon

Repost:

Likte egentlig enda bedre denne her;

Just a few years ago a huge chunk of the fitness industry was absolutely convinced that eating carbs before bed causes explosive fat gains.

Now the pendulum has swung the other way, with a similarly huge chunk of credulous people (often the SAME PEOPLE that were so against eating carbs before bed previously) raving about the supposed benefits of "carb backloading".

The moral of the story is this: take a step back and evaluate claims based on the evidence behind them. Don't believe that a claim, or protocol, is true, or superior, just because it's new.

Synes det beste poenget er dette med hvem som fronter disse ideene, som i mange tilfeller er de samme som for noen år siden mente karbs til kvelds var katastrofalt.

Annonse

Pendelen svinger fra dum til fornuftig til dum, er altfor kjedelig å være moderat og fornuftig. Extreme measures for xtreme resultz!

Morsomt hvor ofte denne typen ideer kommer fra folk som tok litt for mye Møller's.

og enda morsommere er det at ingen kobler når de ser at mer eller mindre ALLE som fronter disse tingene er folk som driver å selger et konsept.

akkurat det samme som leangains, etc. jeg prøver ikke å snakke drit om børge eller noe når det gjelder biorytme, men selvfølgelig fronter han et opplegg som han tjener penger på.

samme med martin klovneham, leangains er jo flott og fungerer og alt det der... men det er jo ikke fordi det er revolusjonerende når du trøkker maten i trynet. det er jo fordi han får folk til å spise skikkelig og trene skikkelig.

Vil bare presisere det at jeg ikke tror timingen i seg selv medfører noen gevinst, men at det å faktisk følge et opplegg uansett om det er Carb Backloading, leangains, Lav karbo osv kan føre til at folk som aldri har hatt struktur får struktur og dermed får resultater. Selv om de tror det handler om makro timing er faktiske gevinsten bevisstgjøringen og strukturen.

Jeg testet dette for gøy, jeg har aldri vært glad i frokost, men likt varm mat til kvelds, så sånn sett funket det veldig greit, MEN selv om jeg merket litt forandring i sultfølelse og energi, så hadde jeg ingen tro eller forhåpninger i endring i kroppskomposisjon da jeg spiste like mye som før, bare at i et annet mønster. Ellers tror jeg vell at jeg på det jevne har fått frem i de fleste diskusjoner at jeg ikke er noen fan av broscience og pseudocrap.

Ellers er jeg også enig, og føler at det ofte blir oversett det faktum at MYE av slike ting er skrevet av "omega 3" gutter for "omega 3" gutter, så det er skrevet på grunnlag av, og til folk med helt andre forutsetninger en mannen i gata. "I lost alot of weight while I kept getting stronger, this protocol is amazing! Also use T-rex 2000 fat frenzy insane pills for even better results. 60 USD for 15 servings" = spar meg :p

• 1 år senere...

Til tross for at dette virker å være rettet mot styrketrening, har jeg kommet frem til noe av det samme i mitt kosthold, men da knyttet til utholdenhetstrening. Jeg har mine fleste teningsøkter etter jeg står opp (jeg jobber natt, så det er ikke alltid dette er tidlig på morgenen), og begynner dagen med i hovedak protein og fett, for eksempel med noen skjeer almond butter, men jeg kan også ha en teskje honning i en kopp te, så litt karbohydrater blir det. Jeg drar ut på tur, alt fra en til fire timer. På lengre turer kan jeg ha med meg litt energi i form av sportsdrikke, men i hovedsak klarer jeg meg på vann, samt inntak av salter. Etter trening blir det en recovery drink, stort sett smoothie, som består omtrent av 3:1/4:1 av karbohydrater og protein (inntas 20-30 minutter etter trening, studier viser at dette lønner seg), sjokkomelk hvis jeg ikke har noe annet tilgjengelig. Så består måltider, til og med middag, av mer protein og fett, mens kveldsmat gjerne kan være litt karbohydrater (er glad i en god potetomelett e.l. til kveld, liker varm kveldsmat). Jeg syns dette fungerer godt for meg, men under noen økter blir jeg avhengig av å ta inn næring, særlig under lengre økter i middels-høy intensitet, da blir jeg rett og slett sulten etter hvert som glykogenlagrene tømmes. På lav intensitet kan jeg gå 4-5 timer uten å ta inn noe (det var kortere før, så her har jeg opplevd at jeg nå kan gå lengre enn jeg klarte før, uten å bli sulten/gå tom, så jeg antar at det handler om kroppens evne til å utnytte kroppsfett til energi).

Forøvrig stemmer det godt overens med teori i to bøker jeg har hentet en del fra:

Bob Seebohar, Metabolic Efficiency Training: Teaching the Body to Burn More Fat

Stephen Phinney og Jeff Volek, The Art and Science of Low Carbohydrate Performance

Apropos insulin, Robert Portman, har skrevet en del fint om akkurat dette hormonet, men kanskje særlig rettet mot oss utholdenhetsutøvere.

Insulin: The Muscle Recovery Mediator

QueenK_HOY-7918-631x421.jpg

There is a magic bullet that extends endurance, reduces muscle damage and builds lean body mass. No, it’s not growth hormone or some mystery anabolic agent. I am talking about insulin, the body’s ultimate recovery mediator. A general misconception is that insulin is only involved in energy and fat metabolism. When energy needs are high, insulin transports sugar from the blood into the muscle where it can be converted into energy. When energy needs are low, insulin facilitates the conversion of excess sugar into fat where it can be stored for future use. Because of its involvement in fat and sugar metabolism, insulin has gotten a bad rap in the popular and quasi scientific media as the cause of obesity, hunger and even poor endurance performance.

The science of insulin creates a far different reality. No other mediator plays such a critical role in helping muscles recover. Understanding how insulin works and how to manage insulin can pay enormous dividends for endurance athletes.

Most athletes today recognize the importance of the recovery window, the 45-minutes post-exercise when key metabolic systems are activated. Consumption of the right combination of carbs and protein during this time can reduce muscle damage, increase muscle glycogen replenishment and stimulate the repair and rebuilding of muscle protein. In fact, a quality recovery produces significant improvements in endurance performance in a subsequent workout, even 18 hours later. When consumption of nutrition takes place after the recovery window has closed, the benefits are greatly reduced and can even disappear.

Insulin is the time clock that controls how long the recovery window stays open. Insulin levels peak 30-45 minutes after exercise and then fall dramatically. When insulin levels rise multiple metabolic pathways are activated that determine the quality and speed of muscle recovery.

Insulin plays a vital role in replenishing depleted glycogen stores post exercise via two actions. One it transports sugar into the muscle, where is can be converted into glycogen. Two it activates the enzymes responsible for manufacturing glycogen. Since glycogen replenishment is the muscle cell’s primary priority post exercise, if insulin had no other action it would play a central role in muscle recovery.

However, insulin exerts powerful effects on stimulating muscle protein growth and repair. An essential action of insulin is to increase the transport into muscle of amino acids, the building blocks of protein, where they can be used for rebuilding and repair. Insulin’s anabolic effects do not end there. Insulin also plays an important role in turning on one of the metabolic switches that control protein synthesis. This action explains why combinations of carbohydrate and protein are far more effective in stimulating protein synthesis than protein alone. Two switches are responsible for turning on protein synthesis. One is activated by protein, specifically amino acid levels in the blood, and the second by insulin. Consuming carbohydrate (which raises insulin levels) and protein in your recovery drink gives you a dual benefit. In fact, research has shown that a carbohydrate protein drink is 38% more effective than a protein drink in stimulating muscle protein synthesis post exercise.

The third recovery effect of insulin is inhibition of protein breakdown. At any given time, muscle protein is in a state of flux – it is being synthesized and broken down. When more protein is synthesized than broken down, you have a net gain in lean body mass. After exercise, protein degradation is higher, primarily because during extended endurance activity up to 20% of the working muscle’s energy is derived from protein. That’s why consuming protein in your sports drink offers significant advantages. It reduces the amount of muscle protein used for energy. Higher breakdown rates of protein after exercise increases muscle soreness and slows the overall recovery process. By inhibiting protein breakdown, insulin mediates a faster recovery.

The bottom line – by taking advantage of how and when insulin works and how nutrition can affect insulin activity, triathletes can optimise muscle recovery and achieve significant improvements in endurance performance.

Primary Actions of Insulin

1. Replenishment of muscle glycogen

2. Stimulation of protein synthesis

3. Inhibition of protein degradation

Bra tråd!

Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Tidligere spiste jeg mye karbs tidlig på dagen og opplevde å være veldig trøtt på dagen og dårlig futt på trening.

Nå spiser jeg etter biorytmeprinsippene, og funker ekstremt bra på denne dietten. Mindre trøtt på dagtid, men energi på trening, til tross for at jeg ligger i underskudd, og jeg sover mye bedre om natta.

Jeg kommer absolutt til å fortsette med biorytmedietten (y)

Kanskje litt off topic, men spiser du (og dere andre som spiser etter biorytme) 0g karbs til frokost/tidlig på dagen - eller bare lite karbs?

Kanskje litt off topic, men spiser du (og dere andre som spiser etter biorytme) 0g karbs til frokost/tidlig på dagen - eller bare lite karbs?

Har maks 20 g karbs til frokost (1 medium stort eple f.eks), så øker det gradvis gjennom dagen med mesteparten i det siste måltidet.

Annonse

Har lest et sted at det er vanlig å spise fra 0 til maks 40 gram karbs til første måltid

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...