Christine75 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Er det egentlig nødvendig med kondisjonstrening hvis målet er å bli stram? Hva mener dere? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fitplease Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det spørs hva som er utgangspunktet ditt. Høyde, vekt, fettprosent? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-420421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christine75 Skrevet 7. august 2012 Forfatter Del Skrevet 7. august 2012 Er 1.82 cm høy, 70 kg, fettprosent ca 25? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-420424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin Charm Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Det er ikke en ille vekt for din høyde, så du trenger absolutt ikke å gå mer ned i vekt, men heller opp i muskelmasse og da er styrketrening det beste. Du kan derimot supplere med kortintervaller noen få ganger i uken om du vil det, men det er ikke nødvendig. Kostholdet er det viktigste. Ville uansett anbefale deg til å være en del fysisk aktiv, gå litt lengre turer og lignende. Det er bare godt for helsa og psyken Christine75 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-420522 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 En kombinasjon mellom styrke og litt cardio er alltid bra hvis du ønsker å oppnå en stram kropp. Men som Kristin Charm sier er kostholdet det viktigste. Når det er sagt vil jeg anbefale å separere cardio og styrke av den enkle grunn at kardio og styrke under samme økt kan hemme hverandres effekt. Les gjerne det her: Mer om den motstridende effekten av styrketrening + kondisjonstrening Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-420613 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaiman Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 Liker å se på Kardio som aktiv avkobling. Finnes mye forskjellige varianter i hverdagen om en ønsker... Christine75 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-420724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noen123 Skrevet 7. august 2012 Del Skrevet 7. august 2012 kardio og styrketrening kan fint kombineres, pass bare på å spise nok. selv velger jeg å ikke trene kardio, sett bort fra gåturer og oppvarming før styrketrening, dette fordi jeg ikke syns det er noe spesielt kjekt, rett og slett.. om målet er å stramme opp skinka litt holder det i massevis med et fornuftig kosthold og styrketrening. less is more Christine75 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-420837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christine75 Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Dette høres bra ut for meg! Får liksom ikke plass til noe særlig kardio/intervall i løpet av uka.. Og blir fortsatt såpass støl etter styrken at det er et slit å skulle gjøre noe ekstra ;-) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-421200 Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Burde man trene kardio i tillegg til styrke om man skal ned i vekt (fettprosent)? (Sorry for at jeg hogger tråden din, Christine75) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-421206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hefor Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Med årene har jeg funnet ut at det er best og trene det man trives med, i stedet for og hele tiden tenke på hva man bør trene når, hvor ofte, for og oppnå ønskede resultat "så fort som mulig".....Det har ført til smell, på smell, man gruer seg for hver eneste trening, man finner ofte på unnskyldninger for ikke og trene, man går lei, og man får uansett ikke ønskede resultat RASKT nok.. Så nå fokuserer jeg på og gjøre det jeg liker mest, og velger og "glemme" at jeg burde kjøre intervaller, for å bli en bedre løper/jogger, eller at jeg burde kjøre mer styrektrening på overkroppen i forhold til UTSEENDEMESSIG ønsker der....Det kommer, det bare tar litt lenger tid , i mellomtiden holder jeg meg sunn, frisk i god form, så får jeg noen bonuser i ny og ned med at jeg NÅR målene mine,- etterhvert...... All trening er trening, og bedre enn og ikke trene i det hele tatt! Problemet ligger i at man forventer for store resultat av den trening man driver med,- for raskt! Jeg er helt for og trene ensformig og uten "Mål og mening",- bare man GJØR noe og alternativet er og IKKE trene... Synes du kardio er noe herk, og noe du ikke ser frem til, vel så drit i det/hold det på et minimumsnivå (oppvarming eller alternativ trim på dager styrketrening ikke er mulig) og gjør det du liker. Når trenign blir en del av hverdagen så går man lei og får lyst på nye utfordringer etterhvert, og kanskje får du LYST til og trene masse kardio en gang? Og ikke være like geara på styrke...? Kjenner flere som variere mellom og være hekta på styrke i noen år, for så og gå over til og bare løpe/sykle/gå på ski, eller motsatt,- også tilbake igjen.... Mtp vekta di og høyden, så tviler jeg på at du har mye og stramme opp da Selv er jeg 180 høy, og veier nærmere 80 enn 70 kilo, og er langt fra tykk.. har jo litt ekstra her og der (fordelt med altfor mye her og alt for lite der...), men trenger såpass når man straks er mer 40 enn 30 år...Så antar det er mer kroppsFORMING du egentlig er ute etter,- og da er jo styrke veien og gå (hører jeg det snakkes om her inne....)Og om det er DET du liker og trene, så er du jo heldig! Kort sagt: Tren det du liker, men TREN!!! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-421240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Burde man trene kardio i tillegg til styrke om man skal ned i vekt (fettprosent)? (Sorry for at jeg hogger tråden din, Christine75) Spørs hvordan formen din er, men jeg vil absolutt anbefale en kombinasjon med styrke, cardio og bra kosthold. Styrke og cardio UTEN godt kosthold blir som å kjøre bil uten dekk. Når det er sagt er det mye forskning som viser at separert cardio og styrke gir bedre resultater enn å trene styrke og cardio rett etter hverandre. Ønsker du å vite hvorfor ville jeg lest artikkelen jeg postet i svaret mitt lengre opp. Om det er noe du ikke skjønner med artikkel forklarer jeg det gjerne til deg. Det er selvfølgelig ikke feil eller noen krise hvis man må trene begge deler i samme økt, men det er ikke optimalt. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-421249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Spørs hvordan formen din er, men jeg vil absolutt anbefale en kombinasjon med styrke, cardio og bra kosthold. Styrke og cardio UTEN godt kosthold blir som å kjøre bil uten dekk. Når det er sagt er det mye forskning som viser at separert cardio og styrke gir bedre resultater enn å trene styrke og cardio rett etter hverandre. Ønsker du å vite hvorfor ville jeg lest artikkelen jeg postet i svaret mitt lengre opp. Om det er noe du ikke skjønner med artikkel forklarer jeg det gjerne til deg. Det er selvfølgelig ikke feil eller noen krise hvis man må trene begge deler i samme økt, men det er ikke optimalt. Jeg er relativt ny i treningsdelen, men har slanket meg 15kg kun ved å endre kostholdet. Kostholdet har jeg kontroll på, det er liksom treningen jeg blir usikker på. Forrige uke (f.eks) trente jeg tre dager styrke, og to dager syklet jeg. Siden jeg er litt ny, så er det ikke alltid like lett å motivere seg til trening, og jeg har akkurat blitt vant til styrken. Spørsmålet er vel om det egentlig er nok å bare trene styrke tre dager i uken, eller om jeg må ha en eller to økter med kardio i tillegg i løpet av uken. Kan man forbrenne fett kun ved styrketrening? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-421254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Metal_Barbie Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Jeg tror at for deg så kan det holde med vanlig daglig kondisjonstrening..altså...gå til jobb,butikken ,gå en tur eller flerei uka...kardio MÅ ikke bety harde intervaller på mølla liksom. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-421265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Gautun Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 All trening gir forbrenning, og økt muskelmasse som man får ved styrketrening gir økt forbrenning døgnet rundt. Men egen erfaring gir at om du vil brenne fett skal du løpe. Det girer opp kroppens forbrenning skikkelig. Har selv gått ned 18 kg siden i fjor sommer, med lavkarbo, styrketrening og sykling/løping. Men nå har jeg så god restitusjon at jeg kan løpe 10 - 15 km hver dag, og klarer meg med en til to hviledager i uka. Og nå kjenner jeg virkelig aktiviteten i kroppen, også de dagene man ikke løper. Så en løpetur på 5 - 15 km nesten daglig brenner skikkelig :-) Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-421276 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Jeg er relativt ny i treningsdelen, men har slanket meg 15kg kun ved å endre kostholdet. Kostholdet har jeg kontroll på, det er liksom treningen jeg blir usikker på. Forrige uke (f.eks) trente jeg tre dager styrke, og to dager syklet jeg. Siden jeg er litt ny, så er det ikke alltid like lett å motivere seg til trening, og jeg har akkurat blitt vant til styrken. Spørsmålet er vel om det egentlig er nok å bare trene styrke tre dager i uken, eller om jeg må ha en eller to økter med kardio i tillegg i løpet av uken. Kan man forbrenne fett kun ved styrketrening? Før vil jeg bare gratulere med vektreduksjonen ! Bra jobbet Skjønner at motivasjon kan være vanskelig til tider. Det tror jeg alle sliter med noen ganger, det gjør iallefall jeg. Da er det viktig å prøve å finne svar på hva som driver deg, som hvorfor du ønsker å trene osv. Tror det handler mye om å komme seg over den lille "fjelltoppen", slik at treningen blir en rutine og vane. For å svare ganske enkelt på spørsmålet ditt: Det er ikke noe problem å bare trene styrke. Vet ikke hvordan du trener, men vil anbefale å trene øvelser som knebøy og markløft. Hvis ikke teknikken er i boks vil jeg på det sterkeste anbefale at du får veiledning til dette. Tunge øvelser hvor du bruker hele kroppen er gode øvelser som brenner bra med kalorier. Ja du kan forbrenne fett bare ved styrketrening. Jeg vil allikevel anbefale litt cardio, men som det blir sagt i denne tråden trenger det ikke være intervaller osv. Jeg er litt skeptisk til rolig gange av den enkle grunn at du ikke får opp pulsen. Skal du ha effekt av cardio bør du i det minste ha litt puls. Rask gange eller rolig jogging er bra. Men sykkel er heller ikke noe problem. Jeg har bare 60 min cardio i uken. Tre økter med rolig jogging av 20 min med puls på 120-140. Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-421280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
StiligeCecilie Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Før vil jeg bare gratulere med vektreduksjonen ! Bra jobbet Skjønner at motivasjon kan være vanskelig til tider. Det tror jeg alle sliter med noen ganger, det gjør iallefall jeg. Da er det viktig å prøve å finne svar på hva som driver deg, som hvorfor du ønsker å trene osv. Tror det handler mye om å komme seg over den lille "fjelltoppen", slik at treningen blir en rutine og vane. For å svare ganske enkelt på spørsmålet ditt: Det er ikke noe problem å bare trene styrke. Vet ikke hvordan du trener, men vil anbefale å trene øvelser som knebøy og markløft. Hvis ikke teknikken er i boks vil jeg på det sterkeste anbefale at du får veiledning til dette. Tunge øvelser hvor du bruker hele kroppen er gode øvelser som brenner bra med kalorier. Ja du kan forbrenne fett bare ved styrketrening. Jeg vil allikevel anbefale litt cardio, men som det blir sagt i denne tråden trenger det ikke være intervaller osv. Jeg er litt skeptisk til rolig gange av den enkle grunn at du ikke får opp pulsen. Skal du ha effekt av cardio bør du i det minste ha litt puls. Rask gange eller rolig jogging er bra. Men sykkel er heller ikke noe problem. Jeg har bare 60 min cardio i uken. Tre økter med rolig jogging av 20 min med puls på 120-140. Jeg følger et RYP program nå som inneholder 4x4 intervall rett før styrketreningen. Denne dropper jeg, og tar kun styrken. Deretter tar jeg en til to dager kardio utenom som er sykling (fikk nettopp ny sykkel). Jeg liker veldig godt styrketreningen, og ønsker å få større muskler samtidig som jeg forbrenner fett. Kardio er jeg ikke like glad i, men jeg tar gjerne en sykkeltur med kjæresten min og jeg merker at jeg klarer meg ganske bra til å ha vært veldig lite aktiv til nå. Ta gjerne en kikk i loggboken min, jeg hadde vært evig takknemlig for litt tilbakemelding Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-421288 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Jeg følger et RYP program nå som inneholder 4x4 intervall rett før styrketreningen. Denne dropper jeg, og tar kun styrken. Deretter tar jeg en til to dager kardio utenom som er sykling (fikk nettopp ny sykkel). Ta gjerne en kikk i loggboken min, jeg hadde vært evig takknemlig for litt tilbakemelding Hørtes supert ut ! Det skal jeg gjøre vettu Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-421290 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Son Skrevet 8. august 2012 Del Skrevet 8. august 2012 Er det ikke slik at kardio egentlig ikke har noe som helst for seg annet enn at man kommer i god form? sånn utseene-messig.. Det "ultimate" hvis man vil bli stram er vel å kutte ned på kaloriene og bare kjøre styrke? Men jeg skjønner at noen finner det lettere å legge til kardio og heller spise litt mer Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-421475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christine75 Skrevet 8. august 2012 Forfatter Del Skrevet 8. august 2012 Med årene har jeg funnet ut at det er best og trene det man trives med, i stedet for og hele tiden tenke på hva man bør trene når, hvor ofte, for og oppnå ønskede resultat "så fort som mulig".....Det har ført til smell, på smell, man gruer seg for hver eneste trening, man finner ofte på unnskyldninger for ikke og trene, man går lei, og man får uansett ikke ønskede resultat RASKT nok.. Så nå fokuserer jeg på og gjøre det jeg liker mest, og velger og "glemme" at jeg burde kjøre intervaller, for å bli en bedre løper/jogger, eller at jeg burde kjøre mer styrektrening på overkroppen i forhold til UTSEENDEMESSIG ønsker der....Det kommer, det bare tar litt lenger tid , i mellomtiden holder jeg meg sunn, frisk i god form, så får jeg noen bonuser i ny og ned med at jeg NÅR målene mine,- etterhvert...... All trening er trening, og bedre enn og ikke trene i det hele tatt! Problemet ligger i at man forventer for store resultat av den trening man driver med,- for raskt! Jeg er helt for og trene ensformig og uten "Mål og mening",- bare man GJØR noe og alternativet er og IKKE trene... Synes du kardio er noe herk, og noe du ikke ser frem til, vel så drit i det/hold det på et minimumsnivå (oppvarming eller alternativ trim på dager styrketrening ikke er mulig) og gjør det du liker. Når trenign blir en del av hverdagen så går man lei og får lyst på nye utfordringer etterhvert, og kanskje får du LYST til og trene masse kardio en gang? Og ikke være like geara på styrke...? Kjenner flere som variere mellom og være hekta på styrke i noen år, for så og gå over til og bare løpe/sykle/gå på ski, eller motsatt,- også tilbake igjen.... Mtp vekta di og høyden, så tviler jeg på at du har mye og stramme opp da Selv er jeg 180 høy, og veier nærmere 80 enn 70 kilo, og er langt fra tykk.. har jo litt ekstra her og der (fordelt med altfor mye her og alt for lite der...), men trenger såpass når man straks er mer 40 enn 30 år...Så antar det er mer kroppsFORMING du egentlig er ute etter,- og da er jo styrke veien og gå (hører jeg det snakkes om her inne....)Og om det er DET du liker og trene, så er du jo heldig! Kort sagt: Tren det du liker, men TREN!!! Er enig i mye av det du skriver. For meg er trening en del av livet! Som å pusse tennene, eller ta på belte når jeg kjører bil. Jeg elsker å trene og har gjort det regelmessig siden jeg var 13-14 år. Det er sjelden jeg må tvinge meg avgårde på trening, jeg drar med glede! I morges var jeg i styrkerommet kl 07.00 selvom vi hadde barnevakt, simpelthen fordi jeg elsker følelsen av å ha trent! Spesielt om morgenen. Det som har forandret seg for meg de siste månedene er at jeg har fått øynene opp for styrketrening. Jeg har vært kardiofrelst i alle år, og vært fornøyd med spinning og zumba, aerobic og step. Fikk dessverre mye problemer med knærne, hadde vondt bare av å gå opp en trapp. Etter at jeg oppdaget tung styrketrening i april har jeg ikke hatt vondt i kneet mer, og jeg har dessuten blitt mye sterkere i kroppen! Kroppsfasongen er også finere, og jeg føler meg flottere og gladere! Klærne sitter penere og det er morsommere å pynte seg. Får tilogmed komplimenter fra venner og familie. Styrketrening gjør meg glad! Har ikke oppnådd samme resultater på 15-20 år med kardiotrening!! Derfor er jeg så gira om dagen, vil lære mer og mer om styrketrening, og perfeksjonere meg! Når jeg bruker såpass mye tid på trening som jeg gjør vil jeg gjerne gjøre det riktig :-) Det føles mye mer meningsfyllt å trene når man oppnår resultater, enn å bare gå vilkårlig rundt..Kanskje flere hadde trent regelmessig om de hadde hatt samme opplevelse som meg? Kanskje de ikke hadde sett på det å trene som et ork? Man kan kimse av resultater og mene det er overfladisk, men det er jo nettopp det som gir mestringsfølelse og god selvfølelse, JEG KAN! I <3 knebøyracket!! Kristin Charm 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-422188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trippel Skrevet 13. august 2012 Del Skrevet 13. august 2012 Hopper inn og takker for gode svar. Lurt en del selv på mye som har blitt spurt om her. Så si "nyfrelst" innen trening selv. Hev meg på en psmf i slutten av april og gikk ned 27kg på de 12 ukene. Fra før bortimot helt utrent så muskelmasse har vært en mangelvare:whistle: Har den siste tiden lurt en hel del på hvordan jeg kan få ned fett % ytterligere og samtidig bygge muskler.Lurt på om kardio i kombo med styrketreningen har vært veien å gå. Ikke så glad i å springe/jogge eller sykle men blitt helfrelst på styrketrening og trener 3 - 4 ganger for uken. Skal jeg tolke svarene her riktig kan jeg fint bare fortsette med det sammen med et sunt og godt kosthold.Eller? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/11009-kardio-i-tillegg-til-styrken-og-i-tilfelle-hvor-ofte-og-hva/#findComment-428250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.