Gå til innhold

Burde jeg ta knebøy?


Gjest SlettetBruker3

Anbefalte innlegg

Gjest SlettetBruker3

Hei!:)

Jeg liker veldig godt å ta knebøy, men har holdt tilbake på det de siste månedene fordi jeg ble advart av mine foreldre (som ikke har peiling på styrketrening) om å ta det, da jeg kom hjem så stolt og sa jeg hadde tatt 70 kg i knebøy. Dere skulle sett ansiktene deres, helt forferdet stakkars.

Jeg har hatt et par PT-timer med teknikk på knebøy, så jeg vet at det jeg gjør er riktig.

Det kommer av dårlige knær i familien på morssiden. Mormor har byttet ut begge knær, og moren min har osteoporose (beinskjørhet) og legene bare venter til knærne hennes er dårlige nok så de kan skifte dem ut. Men så vidt jeg har forstått er styrketrening bra for å forhindre at jeg får det samme.

Jeg har ikke merket mye til smerter i knær, men har opplevd litt vondt i det ene kneet i starten av joggeturen når jeg ikke er blitt ordentlig varm enda. Men det går fort over. Merker det også når jeg går ned fra fjellturer (men det er vel vanlig når man går et par hundre høydemetere nedover på hardt underlag?)

Så burde jeg ta knebøy? Er beinpress/hack squat verre/bedre med tanke på belastning av knær?

Tusen takk for all hjelp! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp GODE knevarmere, gå ned fra fjell er ikke bra for knæra, da får jeg vondt sjæl. Riktig teknikk på jogging er viktig også, forfotsløping for å minske belastningen. Hadde det vært meg hadde jeg kjørt knebøy (med GOOOD oppvarming først) så lenge jeg ikke hadde hatt smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
Kjøp GODE knevarmere, gå ned fra fjell er ikke bra for knæra, da får jeg vondt sjæl. Riktig teknikk på jogging er viktig også, forfotsløping for å minske belastningen. Hadde det vært meg hadde jeg kjørt knebøy (med GOOOD oppvarming først) så lenge jeg ikke hadde hatt smerter.

Takktakk! Får kjøpe meg noen knevarmere:) hvordan syns du jeg burde varme opp for knebøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk! Får kjøpe meg noen knevarmere:) hvordan syns du jeg burde varme opp for knebøy?

5-10 min på feks sykkel, ikke like mye belastning på knæra som å løpe på den harde mølla, evt ellipsemaskina.

2-3sett 10-15reps på lette vekter i legextencion.

Samt oppvarmingsett i knebøyen. Det burde gjøre susen :) Gjerne pyramide, slipper du den brå økninga altså ikke varm opp på 20kg og PLUTSELIG gå rett på 100kg..ha en liten stigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med VegalL. Har ingen kunnskap om knær utover at jeg har mye problemer med mine, og de blir bare bedre av å kjøre knebøy (dog ikke atg). Er mer påpasselig med øking av vekt/rep når det gjelder knebøy enn andre øvelser, men igjen det er fordi jeg sliter med knærne, og da mener jeg ikke litt vondt i starten av en joggetur eller etter nedstigning av fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
5-10 min på feks sykkel, ikke like mye belastning på knæra som å løpe på den harde mølla, evt ellipsemaskina.

2-3sett 10-15reps på lette vekter i legextencion.

Samt oppvarmingsett i knebøyen. Det burde gjøre susen :) Gjerne pyramide, slipper du den brå økninga altså ikke varm opp på 20kg og PLUTSELIG gå rett på 100kg..ha en liten stigning.

Herlig!:) skal begynne med nytt program (x-press) når jeg kommer hjem fra fjellet, så dette skal bli en del av programmet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SlettetBruker3
Jeg er enig med VegalL. Har ingen kunnskap om knær utover at jeg har mye problemer med mine, og de blir bare bedre av å kjøre knebøy (dog ikke atg). Er mer påpasselig med øking av vekt/rep når det gjelder knebøy enn andre øvelser, men igjen det er fordi jeg sliter med knærne, og da mener jeg ikke litt vondt i starten av en joggetur eller etter nedstigning av fjell.

Hvordan problemer har du med knærne? :) tror du det er bedre at jeg ikke tar atg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å jeg mente ikke at du ikke skulle ta atg men at jeg ikke får det til. sorry uklarheten. Har strukturelle problemer, husker ikke hva det heter i farten men får tilpasset innleggssåle av ortopediteknikker

edit:jeg hadde tatt atg om knærne hadde tillatt det, men igjen er ingen ekspert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en vurderings sak du må ta selv=), viktigste er teknikken og at leddene dine er mobile nok til å kjøre øvelsen. Eirik Sandvik - Skadeforebyggende og Prestasjonsfremmende Trening - Fysisk Trener og Styrke Coach - Oslo han er ganske lfink på mobilitet og eventuelle skader man kan pådra seg med lav mobilitet. Han har hjulpet meg mye ettersom jeg har fått noen få skavanker av lite mobile ledd. og bra du bruker Pt, snakk litt om han om hvordan du kan trene bein best mulig og skadefritt ;) hack squats, beinpress er bra tilleggs øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke slutt med knebøy, det er den øvelsen (sammen med mark) som styrker skjelettet ditt og kjernen din. Samtidig er det øvelser som mark og bøy som får senene til å bli smurt inn med en væske som kalles synovialvæske som gjør at korsbånd, menisk osv blir smidige. Bruk gjerne en strikk rundt knærne, slik at du må presse ut knærne til en hver tid. Dette gjør at støttemuskulaturen din jobber konstant mot å falle inn og skaderisikoen blir enda mindre!

Lykke til med videre knebøy! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
en vurderings sak du må ta selv=), viktigste er teknikken og at leddene dine er mobile nok til å kjøre øvelsen. Eirik Sandvik - Skadeforebyggende og Prestasjonsfremmende Trening - Fysisk Trener og Styrke Coach - Oslo han er ganske lfink på mobilitet og eventuelle skader man kan pådra seg med lav mobilitet. Han har hjulpet meg mye ettersom jeg har fått noen få skavanker av lite mobile ledd. og bra du bruker Pt, snakk litt om han om hvordan du kan trene bein best mulig og skadefritt ;) hack squats, beinpress er bra tilleggs øvelser.

Teknikken fungerer, og leddene er mobile nok! Får ta kontakt med han hvis det skulle skje noe:) Ja, var bare et par timer, men ville ikke starte ordentlig med knebøy før jeg hadde teknikken inne. Veldig nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
Ikke slutt med knebøy, det er den øvelsen (sammen med mark) som styrker skjelettet ditt og kjernen din. Samtidig er det øvelser som mark og bøy som får senene til å bli smurt inn med en væske som kalles synovialvæske som gjør at korsbånd, menisk osv blir smidige. Bruk gjerne en strikk rundt knærne, slik at du må presse ut knærne til en hver tid. Dette gjør at støttemuskulaturen din jobber konstant mot å falle inn og skaderisikoen blir enda mindre!

Lykke til med videre knebøy! ;)

Så bra! Da bare kjører jeg på da:D skal absolutt prøve med strikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknikken fungerer, og leddene er mobile nok! Får ta kontakt med han hvis det skulle skje noe:) Ja, var bare et par timer, men ville ikke starte ordentlig med knebøy før jeg hadde teknikken inne. Veldig nyttig!

vonde knær er noe dritt=), digger å trene bein så er kjipt å sitte med et vondt kne. Imorgen begynner jeg med bøy og mark igjen etter ganske lang tid. ja lurt å få pratet med pten, er viktig å kunne bli sterkere men skadefri samtidi ;) lykke til iallfall. Og hold deg unna smith maskin når du skal trene baseøvelser!(dette er bare et budskap som jeg må komme med uansett om styggdommen er nevnt eller ikke) =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SlettetBruker3
vonde knær er noe dritt=), digger å trene bein så er kjipt å sitte med et vondt kne. Imorgen begynner jeg med bøy og mark igjen etter ganske lang tid. ja lurt å få pratet med pten, er viktig å kunne bli sterkere men skadefri samtidi ;) lykke til iallfall. Og hold deg unna smith maskin når du skal trene baseøvelser!(dette er bare et budskap som jeg må komme med uansett om styggdommen er nevnt eller ikke) =)

Heldigvis har jeg ikke fått vonde knær enda! Men greit med litt forebygging mtp at jeg har anlegg for å få skader i knær :) så herlig! begynner med det til uken jeg også! haha, jeg vet at smithmaskinen er fyfy, alltid holdt meg unna den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er myk nok til å ta a2g knebøy må du gjerne gjøre det. Siden du trenger mindre vekt med a2g vil belastningen på knærne bli mindre. I tillegg får du trent bakside lår bedre med dype knebøy og dette er viktig for å unngå problemer med knærne.

Minimum bør du ihvertfall gå ned til parallelt.

Anbefaler deg å kjøre glute ham raise, nordig hamstring og/eller lårcurl i tillegg for å styrke baksiden av lårene.

Hacksquat belaster knærne mer enn vanlig knebøy, så denne ville jeg unngått var jeg deg.

Dynamisk oppvarming før knebøyen anbefales:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
Dersom du er myk nok til å ta a2g knebøy må du gjerne gjøre det. Siden du trenger mindre vekt med a2g vil belastningen på knærne bli mindre. I tillegg får du trent bakside lår bedre med dype knebøy og dette er viktig for å unngå problemer med knærne.

Minimum bør du ihvertfall gå ned til parallelt.

Anbefaler deg å kjøre glute ham raise, nordig hamstring og/eller lårcurl i tillegg for å styrke baksiden av lårene.

Hacksquat belaster knærne mer enn vanlig knebøy, så denne ville jeg unngått var jeg deg.

Dynamisk oppvarming før knebøyen anbefales:

Klarer å komme relativt dypt ja, så det går nok bra :) har kjørt lårcurl en ganske god stund!

Dynamisk oppvarming lærte jeg også av pten jeg hadde, men den videoen så mye bedre ut! tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden de ikke har peiling på styrketrening, så regner jeg med at de aldri har tatt knebøy. De ble dårlige i knærne allikevel, så i teorien så kommer du også til å få vonde knær om du ikke tar knebøy. Om du får problemer med knærne nå når du tar knebøy, så har du i alle fall ikke tapt noe på det ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
Siden de ikke har peiling på styrketrening, så regner jeg med at de aldri har tatt knebøy. De ble dårlige i knærne allikevel, så i teorien så kommer du også til å få vonde knær om du ikke tar knebøy. Om du får problemer med knærne nå når du tar knebøy, så har du i alle fall ikke tapt noe på det ^^

Makes perfect sense! De har nok aldri tatt en knebøy i sitt liv, så jeg får bare gjøre det motsatte av dem, så går det nok fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer å komme relativt dypt ja, så det går nok bra :) har kjørt lårcurl en ganske god stund!

Hvis du har kjørt lårcurl en god periode bør du prøve ut nordic hamstring for å fortsette progresjonen. I første omgang kan du bruke en strikk dersom det blir for tungt med kroppsvekt. Du kan også bruke armene til å hjelpe med å komme opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet fælt med knær grunnet overvekt og mye fotball i mine yngre dager, samt familien har historie for leddsmerter. Saken ble imidlertid en annen når jeg startet med styrkeløft på vidergående, mao mye knebøy. Jeg har ikke knærproblemer lenger, de som ikke er selvforskyldt av andre grunner..selvsagt:ROFLMAO: GO KNEBØY!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...