Gå til innhold

Strength standards


Sørensen

Anbefalte innlegg

Fant noen "strength standards" her...

Weightlifting Performance Standards

Hva syns folk om ratioen mellom de forskjellige øvelsene?

Tenkte det kunne være greit å bruke de for å kunne sette meg personlige mål. Er klar over at det sikkert er individuelle forskjeller, men som en pekepinn? Er ratioen mellom de forskjellige øvelsene ok?

Og hvordan bør styrken på barbell rows være i forhold til benkpress? 1:1 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syntes det så noenlunde greit ut, men dette er jo gjennomsnitt (hvor er datagrunnlaget fra?). Folk er forskjellige. Noen er bedre i visse øvelser, enten fordi de liker øvelsene bedre og derfor gjør de mer, eller fordi de har biomekaniske fordeler i disse øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvor det er hentet fra. Og de biomekaniske forskjellene er jeg klar over, men det jeg egentlig er ute etter, er å unngå å løfte mer i noen øvelser fordi jeg liker de bedre... Blir vel litt feil å ha bøy på 80, og benk på 110 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skal ikke mye til for å være elite!

140-110 i henholdsvis styrkerykk og pressvending er ganske heftig om du veier 82kg, skal jeg si deg. Det er det mye trening bak.

Endring:

140-110 i henholdsvis pressvending og styrkerykk, skal det så klart stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

140-110 i henholdsvis styrkerykk og pressvending er ganske heftig om du veier 82kg, skal jeg si deg. Det er det mye trening bak.

Har ikke så mye erfaring med akkurat de øvelsene, men jeg nådde bortimot elitenivå som 17-åring i benk eksempelvis. Da visste jeg jo knapt hva jeg drev med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye erfaring med akkurat de øvelsene, men jeg nådde bortimot elitenivå som 17-åring i benk eksempelvis. Da visste jeg jo knapt hva jeg drev med...

Og hvis du ikke ser det selv at du er laaaaangt unna snittet så foreslår jeg at du oppsøker psykologen på nytt...:D

Synes alle tallene virker greit balansert i forhold til hverandre. Har alltid ansett meg selv som +/- gjennomsnittlig (sett bortifra at jeg er sterkere fordi jeg trener mer) og alle tallene i begge linkene som er lagt ut her stemmer godt overens med min erfaring. Er ganske nære elite på alt bortsett fra rykk og støt hvor jeg "bare" er intermediate (naturlig nok siden jeg har trent det veldig lite).

Utifra hva jeg har sett/erfart rundtom så er jeg en del sterkere i bøy i forhold til benkpress, i forhold til hva jeg ser rundt på treningssentere. Dette er nok ene og alene fordi folk flest trener mye mer benkpress enn knebøy og ikke fordi jeg har sinnsykeepicmonstergener for knebøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er litt artig å prøve å finne noen målsetninger på hvor mye jeg skal ta i de forskjellige løftene, uten å bare stikke fingeren i lufta...

Så fant jeg denne siden :http://www.nidaro.no/styrkeloft/rekorder.php

For å finne norske RAW-rekorder... Er denne pålitelig?

Jeg tenkte det kunne være en grei målsetning å klare å løfte mer RAW enn noen norske damer... (egoet mitt har godt av å vite at det ikke går damer rundt i landet som er sterkere enn meg...:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 måneder senere...
Du kan gå inn på den enkelte løfter og mange har der fått notert sine beste RAW løft i sin profil.

RAW løft gir ikke offesielle rekorder, men logges av styrkeløftforbundet.

:)

Men det finnes ingen offisiell liste over raw rekorder fra styrkeløftforbundet.. Mye arbeid å se gjennom alle registrerte løftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Er Weightlifting performance standards ein god indikasjon på kor du bør være mtp framgang? Weightlifting Performance Standards

Grunnen til at eg spør er at etter 5mnd med styrketrening på egenhånd så ligg eg like under "advanced" i maxløft. Det virker litt for enkelt. Såklart har eg mine egne mål som eg fortsetter å arbeide mot, men det virker ikkje som om at lista ligg så høgt basert på denne tabellen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at tabellene for kvinner er litt "lettere" enn for menn. Kanskje grunnet dårlig statistikk (ikke så mange kvinner som har bidratt), men jeg vet ikke.

Kanskje du bare er jævlig sterk? :)

Eg har ikkje noko grunnlag for å seie at eg er sterk, utover sammenligning med tabellen over. Etter 5mnd så har eg ein total på 255kg @75 Kan hende at eg er genetisk disponert for å bli sterk, men eg tviler på at eg har nokon form for super gener. ;)

"based on competitive weightlifter and powerlifting classification systems in use from the 1950's to present." Virker jo legitimt og eg vil tru at det er basert på eit tilstrekkeleg mengde av statistisk data. I og med at tabellen er bassert på utøvere i olympiske løft og styrkeløft så skal eg jo ikkje ha nokon fordel bassert på at eg har trena m fokus på baseøvelser, men denne tabellen stemmer kanskje betre for kukerundt trening og trening med isolasjonsøvelser?

Så kanskje det finnest tabeller som har vist seg å stemme betre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...