Gå til innhold

Har noen mista mensen etter langvarig bruk av soya?

Anbefalte innlegg

Enten noen av dere eller noen andre? Jeg har lest at planteøstrogen i soya kan hemme opptaket av østrogen. Jeg har drukket 4 dl soyamelk dgl i flere år og mista mensen og den har vært borte i et par år nå. Lurer på om det kan være årsaken. Jeg har lenge trodd planteøstrogen økte østrogen i kroppen men så var det noen som sa at mensen kunne forsvinne.

Fortsetter under...

Enten noen av dere eller noen andre? Jeg har lest at planteøstrogen i soya kan hemme opptaket av østrogen. Jeg har drukket 4 dl soyamelk dgl i flere år og mista mensen og den har vært borte i et par år nå. Lurer på om det kan være årsaken. Jeg har lenge trodd planteøstrogen økte østrogen i kroppen men så var det noen som sa at mensen kunne forsvinne.

Det er ikke soyaen.Det er fordi du er for tynn, spiseforstyrret og stresser med å ikke legge på deg.

Merker at dette er et tema du er veldig opptatt av (og kanskje prøver å finne unnskyldninger for?).

Mener ikke å være slem her, men.. Vil oppfordre deg til å oppsøke lege. Uansett hva grunnen er til at du har mista mensen - det er jo ikke bra!

Kan noen svare på spørsmålet angående soya? Jeg lurer på det og jeg er ikke viktig i denne sammenheng annet enn at jeg har brukt soya og ganske mye over lang tid. Det er ikke slemt å anbefale lege men kjedelig å ikke få svar på det jeg spør om.

Hvor har du lest dette? Er denne kilden i det hele tatt pålitelig? Imo høres det litt ut som broscience, med mindre du kan hoste opp med noe annet enn at du har hørt/lest det en eller annen plass..

Og du fikk svaret ditt av Velvet. Årsaken til at du har mistet mensen er spiseforstyrrelsen, ikke soyaen. Soyamelken blir din unnskyldning for å ikke innse at du kanskje ikke er så frisk som du liker å tro du er. No offence.

Annonse

Kan noen svare på spørsmålet angående soya? Jeg lurer på det og jeg er ikke viktig i denne sammenheng annet enn at jeg har brukt soya og ganske mye over lang tid. Det er ikke slemt å anbefale lege men kjedelig å ikke få svar på det jeg spør om.

Jada, soya kan medføre menstruasjonsforstyrrelser. Isoflavonene i soya kan også påvirke sentralnervesystemet

Women who ingest high levels of soy might find changes in their hormone cycles, as soy can suppress hormones associated with ovulation. Women who consumed 60 g of soy protein experienced decreases in follicle-stimulating hormone (FSH) and luteinizing hormone (LH) in a study conducted by the American Journal of Clinical Nutrition.

Men, Imu, det er ikke problemet ditt. At du inntar soya kan i alle tilfeller ha en liten medvirkende årsak til din manglende menstruasjon - men det er ikke selve årsaken. Nå skal jeg si noe jeg har ønsket å si deg i flere år, og jeg kommer ikke til å pakke det inn i sukker, men be til høyere makter om at du forstår denne gangen. Jeg må bare beklage off topic.

Først av alt har du kommet deg ett stykke på vei ut av spiseforstyrrelsen din. Du spiser ihvertfall, og du trener og har kanskje akseptert å gå litt opp i vekt. Men du har ikke en sunn holdning til din egen kropp, og det er leit at du etter alt "peset" du får på alle fora du har vært på, enda ikke forstår at den holdningen du viser til kroppen din langt fra er ett godt signal.

Imu, du har ikke mistet menstruasjonen din pga soya eller noe som helst slags annet. Du har mistet den fordi du har insistert på å være undervektig i åresvis. Dette kommer antakelig til å få en del andre konsekvenser for deg senere. Menstruasjonen din kommer nok ikke tilbake fordi du kutter soya. Den kommer kanskje tilbake om du lar kroppen din får hvile og tilstrekkelig næring over tid (inklusive litt karbo nå og da), men såvidt jeg husker er du rundt 40(?) år gammel, og det er mulig at den aldri kommer til å vise seg igjen hos deg.

Hvor har du lest dette? Er denne kilden i det hele tatt pålitelig? Imo høres det litt ut som broscience, med mindre du kan hoste opp med noe annet enn at du har hørt/lest det en eller annen plass..

Og du fikk svaret ditt av Velvet. Årsaken til at du har mistet mensen er spiseforstyrrelsen, ikke soyaen. Soyamelken blir din unnskyldning for å ikke innse at du kanskje ikke er så frisk som du liker å tro du er. No offence.

Det må være deilig å være så sikker. Det er ikke jeg. Og at du er det hjelper ikke meg.

Annonse

Dette er en problemstilling du må ta opp med kvalifisert helsepersonell. Det er, som det har blitt nevnt flere ganger i tråden helt umulig å gi deg et konkret svar på problemstillingen din. Siden dette i tillegg er tilknyttet alvorlig sykdom, stenges denne tråden nå.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...