Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan

Jeg tenkte og spise 200g kyllingfilet og 240g grovbrød nesten hver dag nå for og få mere metthetsfølelse og mindre kcal per dag. Jeg har hørt det ligger minimum karbohydrat grense per dag, så jeg jeg lurer på hva er minimum grense på fett per dag? Vis jeg ligger på kun 16 gram fett per dag er det farlig?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9632-minimum-fett-kroppen-m%C3%A5-ha-per-dag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er ingen minimumsgrense på karbohydrat, det er ikke et essensiselt næringsstoff. Fett og proteiner derimot, er essensielle, og det finnes et minimum av hva du må spise. Men dette er over lengre tid, og ikke begrenset til en dag.

Metthetsfølelsen er nok større med fett i kosten enn med karbohydrat

Annonse

Gjest noen123

16g fett per dag er helt sikkert nok for å fungere greit, men anbefaler deg mer. mange, inkludert meg selv merker det godt på kroppen når man ligger veldig lavt på fettet. huden kan tørke ut, man kan begynne å flasse, det generelle energinivået kan nå et bunnivå etc. vil anbefale deg å ligge på 0,8g/kg eller mer, dersom det er en diett man har tenkt å følge over lengre tid. :)

vi har 9 essensielle aminosyrer, 2 essensielle fettsyrer og ingen essensielle karbohydrater, det kan være lurt å merke seg dersom man har tenkt å sette opp et noenlunde fornuftig kosthold.

16g fett per dag er helt sikkert nok for å fungere greit, men anbefaler deg mer. mange, inkludert meg selv merker det godt på kroppen når man ligger veldig lavt på fettet. huden kan tørke ut, man kan begynne å flasse, det generelle energinivået kan nå et bunnivå etc. vil anbefale deg å ligge på 0,8g/kg eller mer, dersom det er en diett man har tenkt å følge over lengre tid. :)

vi har 9 essensielle aminosyrer, 2 essensielle fettsyrer og ingen essensielle karbohydrater, det kan være lurt å merke seg dersom man har tenkt å sette opp et noenlunde fornuftig kosthold.

Du har rett. Jeg tror jeg skal fortsette og spise kun 1 gang i uke på 16g fett. 5-6 ganger i uka på 16g fett høres ikke bra ut :)

Heisan

Jeg tenkte og spise 200g kyllingfilet og 240g grovbrød nesten hver dag nå for og få mere metthetsfølelse og mindre kcal per dag. Jeg har hørt det ligger minimum karbohydrat grense per dag, så jeg jeg lurer på hva er minimum grense på fett per dag? Vis jeg ligger på kun 16 gram fett per dag er det farlig?

Edit: Jeg har gått ned 37 kg, men spiser bare 1 gang i uke på 16g fett. Nå tenkte jeg 5-6 ganger i uka på 16g fett

Anbefalt daglig fettinntak er 0,5-1 gram fett per kilo kroppsvekt:) Som et "minimum", I guess...

Nøyaktig hvorfor skal du spise så lite fett? Og hvorfor 200g kylling og 240g grovbrød hver dag? Variasjon?

+1

Annonse

Nøyaktig hvorfor skal du spise så lite fett? Og hvorfor 200g kylling og 240g grovbrød hver dag? Variasjon?

200g kylling og 240g grovbrød har bare 16g fett:( den maten her er veldig bra kcal messig for oss som skal ned i vekt :) jeg spiser kun 1 gang om dagen og er mett med den maten helle dagen!

200g kylling og 240g grovbrød har bare 16g fett:( den maten her er veldig bra kcal messig for oss som skal ned i vekt :) jeg spiser kun 1 gang om dagen og er mett med den maten helle dagen!

Hørtes helt forferdelig ut, men whatever works for you. Derimot er en moderat diett som regel overlegen ekstreme dietter;)

800kcal, 70g protein og ca 100g karbohydrater. Hvis du virkelig mener at dette er veldig bra for folk som skal ned i vekt så øurer jeg på hvor du henter informasjonen din fra. En slik sultekur unner jeg ingen. Om du først skal spise så ekstremt lite, så bør du i det minste gå for PSMF, samtidig som du er klar over at dette er en veldig midlertidig løsning og ikke et varig kosthold.

Et kosthold bestående av kylling og grovbrød vil også være en snarvei til mangel på flere næringsstoffer.

Litt off-topic! Hvis jeg spiser en laksefilet, f.eks fra findus (sånne dypfryste), kan jeg droppe dagens dose med omega-3 da? Eller er omega-3 nivået i den type laks for dårlig? :)

Det vil avhenge av hvordan resten av kostholdet ditt ser ut. Selv dropper jeg gjerne omega-3-tilskudd de dagene jeg spiser fet fisk, men så spiser jeg også mer enn en laksefilet.

I lengden så vil det ikke spille noen særlig stor rolle, så om du tar tilskudd eller ikke disse dagene kan du i stor grad velge selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...