Gå til innhold

lyst til å hjelpe en overvektig kar med null peiling?


Hegern

Anbefalte innlegg

Hvor mye pulver du bruker kommer an på proteinmengden du skal ha. Noen liker å ta en måleskje før trening og en etter, andre å ha den som en del av et måltid. Før/etter trening kan være lett å huske og ha noe for seg.

Hvilken versjon av 5x5 bruker du? Å trene kondisjon innimellom styrken høres lurt ut. Når mye flesk skal av er styrke+kondisjon+økt aktivitet en god fremgangsmåte.

Jeg bruker denne 5x5 i oppdatert utgave med autoregulering - Fitnessbloggen Samtidig så har jeg en sønn på 3 som er glad i fotball ( til min store glede) trampoline og gå turer. Og han går langt! Så aktiviteter utenom trening er ikke noe problem :)

jeg tok 40g sammen med litt frokost i dag. Hvis jeg får i meg gjennomsnitt ca 90g protein gjennom måltid så bør jeg ha 2-3 shaker om dagen for å få høyt nok inntak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være lurt å øke proteinmengden både til frokost og kvelds.

Da skal sørge for det :) men når det kommer til treningsopplegget så prøvde jeg meg på børges nybegynnerprogram men syntes ikke den gav meg noe. Jeg liker 5x5, men føler selv som du sier at det gir bra men ikke nok. Så egentlig så aner jeg ikke hvilket program. Jeg trener aktivt og hardt når jeg trener. Ligger på 4-5 dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt er, jeg har alltid vært småspist, men spiste mye usunt. i ukedagen gikk det vanlig huskost med poteter, pannekaker, grønnsaker og det der. jeg kunne spise frokost og middag så var jeg ferdig med spising. I helgene gikk det kanskje en pose pottis med en film sammen med samboeren. Men jeg har alltid spist lite men usunt. Leste et innlegg om at hvis en går på kaloriunderskudd og er småspist fra før så vil kaloriunderskuddet ha liten virkning på vektnedgangen. kan det stemme? egentlig tviler jeg på at jeg gikk kaloriunderskudd i det hele tatt før jeg begynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endelig frisk etter noen dager med heftig feber. Så i dag er det tilbake til svetteterminalen, gleder meg. Vekten er helt lik enda (!?) men ser at fått mer markerte armer, ben, skuldre og nakke. Og mannboobsa har blitt strammere og fastere slikt som jentene ønsker selv, så ædda bædda. Men de har også blitt mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig frisk etter noen dager med heftig feber. Så i dag er det tilbake til svetteterminalen, gleder meg. Vekten er helt lik enda (!?) men ser at fått mer markerte armer, ben, skuldre og nakke. Og mannboobsa har blitt strammere og fastere slikt som jentene ønsker selv, så ædda bædda. Men de har også blitt mindre :)

Høres ut som det skjer positive ting med kroppssammensetningen din, så kjør på i samme spor! Vekten kommer sannsynligvis plutselig til å løsne igjen, så det er bare å være tålmodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hvorfor er lavkarbo bare for å gå ned i vekt og hvorfor skal man "slutte på lavkarbo"?
Skrev ikke at man skal slutte på det :) Men legge om vaner slik at man går på en "snillere" versjon av lavkarbo når man er ferdig med den harde, altså det er utrolig usunt for kroppen å kjøre den harde versjonen av lavkarbo i lengre perioder. Men nå er jo det kommer mangen versjoner av dietten, som man kan holde med, til og med livet ut. Beklager, av en grunn tenkte jeg bare at han kansje hadde gått "hardcore" god gammeldags lavkarbo med 40g eller mindre, sukker for dagen. Den er ikke bra for kroppen i over lengre tid, og hvertfall ikke når man da har gått ned vekten og vil bygge muskler, da trenger jo man karbohydratene :) Skulle kansje skrevet det med ja :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det skjer positive ting med kroppssammensetningen din, så kjør på i samme spor! Vekten kommer sannsynligvis plutselig til å løsne igjen, så det er bare å være tålmodig.

Ja vekten har begynt å løsne, begynner å skje noe der og. Merker godt at noe skjer ettersom klær begynner å bli store og må lage nye hull på beltene. Ikke minst kondisjen, er greit ålright å kunne leke med kidden uten at det kjennes ut som et helvetesøkt fra militæret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev ikke at man skal slutte på det :) Men legge om vaner slik at man går på en "snillere" versjon av lavkarbo når man er ferdig med den harde, altså det er utrolig usunt for kroppen å kjøre den harde versjonen av lavkarbo i lengre perioder. Men nå er jo det kommer mangen versjoner av dietten, som man kan holde med, til og med livet ut. Beklager, av en grunn tenkte jeg bare at han kansje hadde gått "hardcore" god gammeldags lavkarbo med 40g eller mindre, sukker for dagen. Den er ikke bra for kroppen i over lengre tid, og hvertfall ikke når man da har gått ned vekten og vil bygge muskler, da trenger jo man karbohydratene :) Skulle kansje skrevet det med ja :)

Min diett er ikke streng lavkarbo, jeg kjører et balansert diett med lavkalori og lavkarbo. Altså noen dager har jeg mer karbo, andre dager mer fett og andre dager der igjen mer kalorier. Etter jeg gjorde disse endringene har gjort at jeg ser raskere endringer på meg selv, vekten og humøret. Er lettere å følge en diett med litt variasjoner men likevel har regler. Et hardcore lavkarbo kommer jeg aldri til å kjøre. Det fungerte for min søster. Hun har blitt nyreoperert 2 ganger og en haug med sykdommer som gjorde hun ble meget overvektig. Men for henne så var et hardcore lavkarbo noe som fungerte og nødvendig i hennes øyne. Slikt jeg har forstått det så er det variert fra folk til folk hva de takler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev ikke at man skal slutte på det :) Men legge om vaner slik at man går på en "snillere" versjon av lavkarbo når man er ferdig med den harde, altså det er utrolig usunt for kroppen å kjøre den harde versjonen av lavkarbo i lengre perioder.

Hvorfor skal man endre på noe om man har funnet et kosthold som fungerer? Hvorfor er det utrolig usunt for kroppen å kjøre hard lavkarbo over lengre perioder?

Men nå er jo det kommer mangen versjoner av dietten, som man kan holde med, til og med livet ut. Beklager, av en grunn tenkte jeg bare at han kansje hadde gått "hardcore" god gammeldags lavkarbo med 40g eller mindre, sukker for dagen. Den er ikke bra for kroppen i over lengre tid, og hvertfall ikke når man da har gått ned vekten og vil bygge muskler, da trenger jo man karbohydratene :) Skulle kansje skrevet det med ja :)

Hvorfor er det ikke bra for kroppen over lengre tid? Hva trenger man karbohydratene til når man vil bygge muskler?

Jeg spør fordi jeg lurer på din begrunnelse bak disse påstandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor skal man endre på noe om man har funnet et kosthold som fungerer? Hvorfor er det utrolig usunt for kroppen å kjøre hard lavkarbo over lengre perioder?

Hvorfor er det ikke bra for kroppen over lengre tid? Hva trenger man karbohydratene til når man vil bygge muskler?

Jeg spør fordi jeg lurer på din begrunnelse bak disse påstandene.

Er vel fordi jeg har en bekjennt som fikk nyreproblemer pga han var av og på, av og på over veldig lang periode med den ekstreme versjonen av lavkarbo :/ Altså, nå var han ikke flink å spise rette typer fett. Gikk mest i bacon, og lite laks og avocado fett, og sjømat var det nesten ingen av. Man yter jo ikke maksimalt om man ikke spiser mer enn 40g eller mindre sukker om dagen hvis man prøver å bygge muskler. Karbohydrater er viktig etter en hard treningsøkt for å retiturere musklene. Er det beste for restitusjon. Du vet nok sikkert dette, men svarer slik for du spør min mening :):p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel fordi jeg har en bekjennt som fikk nyreproblemer pga han var av og på, av og på over veldig lang periode med den ekstreme versjonen av lavkarbo :/ Altså, nå var han ikke flink å spise rette typer fett. Gikk mest i bacon, og lite laks og avocado fett, og sjømat var det nesten ingen av. Man yter jo ikke maksimalt om man ikke spiser mer enn 40g eller mindre sukker om dagen hvis man prøver å bygge muskler. Karbohydrater er viktig etter en hard treningsøkt for å retiturere musklene. Er det beste for restitusjon. Du vet nok sikkert dette, men svarer slik for du spør min mening :):p

Så det du sier er at en bekjent spiste et kosthold bestående av dårlige fettkilder, og ble syk av det, og derfor er ekstrem lavkarbo usunt for kroppen i lengden?

Karbohydrater bidrar til å fylle opp glykogenlagrene. Likevel er det ingen umulighet å prestere på lavt inntak av karbohydrater, selv om det krever en omstilling. Det er mange eksempler på folk som lever ketogent over lengre tid uten problemer.

Selv om jeg er enig med deg i prinsippet at ekstrem lavkarbo for de fleste ikke vil være en langvarig løsning, så betyr det ikke at det ikke lar seg gjennomføre uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel fordi jeg har en bekjennt som fikk nyreproblemer pga han var av og på, av og på over veldig lang periode med den ekstreme versjonen av lavkarbo :/ Altså, nå var han ikke flink å spise rette typer fett. Gikk mest i bacon, og lite laks og avocado fett, og sjømat var det nesten ingen av. Man yter jo ikke maksimalt om man ikke spiser mer enn 40g eller mindre sukker om dagen hvis man prøver å bygge muskler. Karbohydrater er viktig etter en hard treningsøkt for å retiturere musklene. Er det beste for restitusjon. Du vet nok sikkert dette, men svarer slik for du spør min mening :):p

Hvilke andre bakenforliggende årsaker tror du kan foreligge til nyreproblemer?

Hvorfor er bacon feil fett og laks og avocado rett fett?

Karbohydrater er viktig etter en hard treningsøkt dersom du planlegger å trene en til økt samme dagen, ellers er det ikke så forferdelig viktig med den raske påfyllinga av glykogenlagrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...