Gå til innhold

Øke muskelmasse - hjelp!


LillejentaKristin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg trener såpass mye kondisjon av flere grunner:

1 - da jeg først begynte med egentrening var det mye fokus på kondisjon

2 - det er den mengden kondisjon jeg har lagt meg til

3 - jeg ønsker å vedlikeholde VO2max

4 - jeg har litt lyst til å en eller annen gang konkurrere i et kondisjonsløp

5 - kondisjonstrening er noe jeg får til og føler meg flink til

6 - jeg føler meg "trygg" på kondisjonstrening - dvs. jeg føler at jeg gjør kondisjonstreningen riktig i forhold til kondisjonen min

Er dette gode nok grunner..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ikke at jeg har veldig mye kunnskap, men jeg velger likvel å legge fra meg noen ord her ut i fra egne erfaringer ;)

Jeg er i samme situasjon som deg, men er nå forbi undervekt-delen. Selv har jeg først begynt å merke ordentlig framgang nå som jeg har kuttet den forferdelig overdrevne kardioen jeg holdt på med før. Flere timer om dagen kunne det gjerne bli.

Du må nesten velge det ene eller det andre, for du kan ikke både be kroppen om å bli mindre og om å bli større på samme tid ;) Da skjer det nemlig ganske så lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har personlig kuttet ut kardio helt.. Det er nok noen fordeler med å ha litt kardio i programmet f. eks restitusjon. Men så mye mer enn 2-3 kardio økter ville ikke jeg kjørt. Og ville også begrenset lengden og intensiteten.

Leste fort igjennom første posten din. Artikkelen under kan kanskje være fin lesing :)

http://myrevolution.no/isabella/oke-kaloriene-etter-spiseproblematikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Jeg setter veldig pris på å høre fra noen med erfaring innen området :)

Har du kuttet kardio fullstendig? Hvordan ville du foreslå at jeg løser det?

Jeg har ikke kuttet det fullstendig nei, da jeg har en hund som jeg må lufte daglig. Det jeg derimot har kuttet ut er kardio med høy intensitivtet, så den eneste formen for kardio er nå noen GÅturer daglig ;) Dersom noen andre lufter hunden tar jeg gjerne en dag fri fra kardio, og noen ganger tar jeg den på mølla med god stigning (bra for setemuskulaturen din ;) ).

Jeg foreslår at du kutter ut løpingen, og heller går deg en runde ute i skog og mark 3-5 ganger i uka. Dersom du absolutt må ha opp pulsen, forslår jeg at du tar MAKS 1 løpeøkt i uka, og da med høyst 30min i rolig tempo eller sprintintervaller.

Husk: Jeg er ingen fasit, dette er bare mine erfaringer og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener såpass mye kondisjon av flere grunner:

1 - da jeg først begynte med egentrening var det mye fokus på kondisjon

2 - det er den mengden kondisjon jeg har lagt meg til

3 - jeg ønsker å vedlikeholde VO2max

4 - jeg har litt lyst til å en eller annen gang konkurrere i et kondisjonsløp

5 - kondisjonstrening er noe jeg får til og føler meg flink til

6 - jeg føler meg "trygg" på kondisjonstrening - dvs. jeg føler at jeg gjør kondisjonstreningen riktig i forhold til kondisjonen min

Er dette gode nok grunner..? :)

Du sier i innledningen i tråden at du har hatt spiseforstyrrelser. Jeg vet at i forbindelse med slike diagnoser/problemer, så er kardio tett forbundet med ønsket om å forbrenne kcal. Om dette henger igjen fra den tiden når det gjelder deg, vet jeg ikke. Men som andre sier her - du kan ikke legge på deg muskler samtidig som du blir en god og utholdende løper, i så fall kreves det helt spesielle gener. Du bør nok bestemme deg. Som Sandbue gjorde, eller ikke. Gjør du som hun foreslår, tror jeg du kommer til å legge på deg muskler, om du følger de mange gode råd denne tråden har gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Fremgang på trening= restitusjon, har du ikke restituert deg har du enten a) spist for lite eller B) trent for tett innpå forrige økt eller c) begge deler.

Du kan godt trene cardio og styrke sammen. Men som Asle påpeker burde du ikke trene kardio så nærme ben dagene dine. Hvis du skal opprettholde trenings nivået ditt slik det er idag må du spise mye mye mer.

Jeg ville kuttet drastisk ned på treningsmengen. Si at vi øker "uken" din med en dag (fra 7 til 8).

Så kan du trene slik:

Dag 1: Cardio

Dag 2: Hvile

Dag 3: Fullkropp (m/ mark)

Dag 4 Hvile

Dag 5 Cardio

Dag 6 Hvile

Dag 7 Fullkropp (m/ knebøy)

Dag 8 Hvile

Det er absolutt ikke optimalt for fremgangen din i verken kardio eller styrke slik du gjør det idag.

God lesing:

http://fitnessbloggen.no/jenter-derfor-fungerer-ikke-treningen-og-dietten-deres/

http://fitnessbloggen.no/jenter-sa-lite-kan-dere-trene-men-likevel-fa-optimale-resultater/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les, lær og bli inspirert av min venninne Kristine: http://kristinesolhaug.blogg.no/1319815989_april_vs_oktober.html

Hun har gått fra en 45kg liten flis i April til å få klarsignal fra selveste Tommi Thorvaldsen til å kunne stille for teamet han allerede til våren! Mye mat, tung styrke og minimalt med kardio (og garantert null doping!) :)

Ååå, er du Kristines venn altså? Hun inspirerer masse, masse :D Blir gøy å følge med deg også! Hva er ditt mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hun er datteren til forloveden til pappaen til mannen min. Det var jeg som pusha henne til å begynne og SPISE og har foreslått og blitt med på disse osloturene for å finne en klubb å stille for. En slags manager :p Jeg vil stille i fitness selv, men har ikke like sjukt gode byggegener (og disiplin..) som Kristine, så det vil bare ta litt lenger tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...