Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jepp, har spist ketogent i temmelig nøyaktig ett år nå. Har gått ned 25-30 kg, har stabilt blodsukker, mer utholdenhet, mre energi, og ja, i det hele tatt.

Så flott! Sånt blir man motivert av å høre! Har nemlig prøvd både pulver dietter, Grete Roede osv... Men ser at det ikke funket for meg og har nå lest noen bøker om lavkarbo/ketolyse. Syns det høres veldig bra ut. Kan jeg spørre litt hva du spiser til f eks frokost på ketogen kost?

Vi, for det er kona og jeg som har lagt om her, har hatt en enorm fordel, tror jeg, i det at vi elsker mat. Både å lage og spise, slik sett er et ketogent kosthold, eller LCHF, helt perfekt for oss. Smør, fløte, det gode kjøttet med masse fett i, nam nam.

Frokost varierer veldig. På ukedagene kan jeg f eks spise et par hardkokte egg som jeg har blandet med rømme/creme fraiche, tabasco og tunfisk, eller som i dag, en boks makrell i tomat med majones. I helgene lager jeg ofte eggerøre og steker opp litt sopp, tomat, bacon og/eller gode pølser.

Vi er en familie på fire, så her må jeg passe på at alle får det som er viktig. Barna mine skal ikke slankes.

Ungene får brødmat til frokost, men til middag går det mest i rent kjøtt og div grønnsaker. Hender de får litt hjemmelaget potetmos, ris og pasta, men liker best å lage mos av søtpotet og blomkål.

Men, ja, en del av måltidene til oss voksne er lavkarbo.

Jeg er ikke overvektig, men mannen har en fin rund mage som han forsøker å få bort.

Livsstilendring er det vi driver med, ikke hundreprosent lavkarbo.

Resultatene er at vi føler oss bedre av både riktig mat og nok trening.

For oss har dette blitt en livstilsendring. Vi vil nok ikke spise ketogent resten av livet, men tror nok det blir et kosthold med kraftig redusert karbohydratinntak. Når vi nå spiser høykarbomat, f eks på ferieturer etc., så er det jo godt, men vi merker også med gang hva det gjør med kroppene våre, f eks fordøyelse, luft i magen, etc.

Blomkålpuré er jo en klassiker! Funker til sså utrolig mye!

Annonse

Gått på lavkarbo i ca 1 år nå.

Dette i kombinasjon med periodisk faste og trening, har jeg mistet ca 25 kg fett og bygget en del muskler :)

Alltid vært glad i mat og når jeg tenker tilbake til før jeg startet, så var det ikke særlig sundt kosthold jeg hadde :p

Spiser forsatt mye mat men tenker mer over hva den skal bestå av.

Elsker så og si all form for kjøtt/fisk så hadde ikke akkuart problem med å gå over til lavkarbo :thumbsup:

Så klart unner jeg meg litt annen mat maks en gang i uken, som kan bestå av ris, brød eller poteter.

Men er ikke noe særlig savn så lenge enn har mye gode grønnsaker å velge mellom :)

Gått på lavkarbo i ca 1 år nå.

Dette i kombinasjon med periodisk faste og trening, har jeg mistet ca 25 kg fett og bygget en del muskler :)

Alltid vært glad i mat og når jeg tenker tilbake til før jeg startet, så var det ikke særlig sundt kosthold jeg hadde :p

Spiser forsatt mye mat men tenker mer over hva den skal bestå av.

Elsker så og si all form for kjøtt/fisk så hadde ikke akkuart problem med å gå over til lavkarbo :thumbsup:

Så klart unner jeg meg litt annen mat maks en gang i uken, som kan bestå av ris, brød eller poteter.

Men er ikke noe særlig savn så lenge enn har mye gode grønnsaker å velge mellom :)

Så flink du har vært og gratulerer med flott vekttap! ;) Takker for svar!

Det er jo nettopp det. Karbohydratrik mat ut, MASSE grønnsaker inn.

Kona har en MMA-fyr på jobb som forakter lavkarbo, og mener det er er håpløwst i forhold til trening. Samtidig roser han kona for hennes sunne lunsjer, uten at hun har sagt at hun spiser lavkarbo.

Det er utrolig hvor lett det kan være å lure enklelte anti-lavkarboleiren til å spise lavkarbo uten at de selv vet det ;) Spiser ikke allverdens med karbo selv, fettandelen kan tidvis ligge opp til 60%, men ingen rundt meg merker at jeg tidvis spiser lavkarbo.

Kona har en MMA-fyr på jobb som forakter lavkarbo, og mener det er er håpløwst i forhold til trening. Samtidig roser han kona for hennes sunne lunsjer, uten at hun har sagt at hun spiser lavkarbo.

Hehe... Jeg har alltid ment at "makt er kunnskap"... Og de jeg møter som er negative til lavkarbo er også de som vet for lite om dette. En venninne av meg trodde lavkarbo var å ikke spise noen grønnsaker idet hele tatt- da har man misforstått noe vesentlig.

Det er utrolig hvor lett det kan være å lure enklelte anti-lavkarboleiren til å spise lavkarbo uten at de selv vet det ;) Spiser ikke allverdens med karbo selv, fettandelen kan tidvis ligge opp til 60%, men ingen rundt meg merker at jeg tidvis spiser lavkarbo.

Det er sant.. Og mange tror at det å spise lavkarbo er å trøkke i seg bare masse fett. Dette er jo noe man velger selv. Da fettet gir energi, så må man kanskje justere mengden fett etter hvor mye man føler selv at man trenger..

Annonse

Men så skal det være sagt at folk fungerer forskjellig :)

Er ikke sikkert at han fungerer på lavkarbo?

Jeg hadde aldri fungert på høykarbo hvertfall :)

Hehe... Jeg har alltid ment at "makt er kunnskap"... Og de jeg møter som er negative til lavkarbo er også de som vet for lite om dette. En venninne av meg trodde lavkarbo var å ikke spise noen grønnsaker idet hele tatt- da har man misforstått noe vesentlig.

Nettopp! Vi spiser jo langt mer grønnsaker og variert kost nå enn da vi spiste 'normalt'.

Lunsj for min del er ofte middagsrester fra dagen før, eller en massiv salat med masse godsaker. Både kona og jeg virkelig savner grønnsaker når det ikke er nok av dem på tallerkenen.

Men så skal det være sagt at folk fungerer forskjellig :)

Er ikke sikkert at han fungerer på lavkarbo?

Jeg hadde aldri fungert på høykarbo hvertfall :)

Det er også godt mulig. Samtidig tror jeg at han ikke har satt seg helt inn i hva et slikt kosthold går ut på, at han tror det innebærer å drikke baconfett noe enkelte ser ut til å tro at man gjør.

Jeg kjører to intervallrunder i uka, basert på tabata, som tar meg ca en time å gjennomføre, og er jo dødsliten etterpå, men det er ikke noe problem

Nettopp! Vi spiser jo langt mer grønnsaker og variert kost nå enn da vi spiste 'normalt'.

Lunsj for min del er ofte middagsrester fra dagen før, eller en massiv salat med masse godsaker. Både kona og jeg virkelig savner grønnsaker når det ikke er nok av dem på tallerkenen.

Jeg er mer glad i grønnsaker enn pasta/ris, så dette må jo helt klart være noe for meg :) Gleder meg til å dra i butikken og handle etterpå. Første målet mitt er nok å komme meg i ketose :) er det noe du anbefaler at jeg absolutt MÅ ha i kjøleskapet?

Hittil på lista mi har jeg:

Fløte

Kjøtt av ulike slag

Ost

Grønnsaker

Egg

Bacon

Fisk

Hvordan er det forresten å ta et glass lightbrus i ny og ne? Påvirker det ketosen negativt- har lest mye forskjellig om det... Og Farris?

Synes du har en bra liste der, Sine K.

Ost, fløte, egg og smør er basisvarer. Om du finner noe kaldpresset rapsolje ville jeg anbefale det også. En flott nøytral olje til dressing og steking (steker i blanding av smør og olje).

Har du en smarttelefon (android eller iphone) er det en norsk app som heter "næringsinnhold" som inkluiderer utrolig mye matvarer, deriblant masse grønnsaker. Når det gjelder grønnsaker, er en fin tommelfiongerregel at det som vokser over bakken er bra, mens man skal være forsiktig med det som vokser under baken (sellerirot og jordskokk er unntakene).

Det hender jeg tar litt lightbrus av og til, men det er svært sjelden. I begynnelsen ville jeg unngått det, men det er n oen som regarer på det, andre ikke. Farris uten smak burde gå greit.

Bør vel legge til at selvom vi har spist ketogent, har vi ikke brydd oss om ketolysesticks eller om vi faller inn eller ut av ketolysen. Vi har spist som vi har spist og gått ned gjennom det.

Vi er en familie på fire, så her må jeg passe på at alle får det som er viktig. Barna mine skal ikke slankes.

Ungene får brødmat til frokost, men til middag går det mest i rent kjøtt og div grønnsaker. Hender de får litt hjemmelaget potetmos, ris og pasta, men liker best å lage mos av søtpotet og blomkål.

Men, ja, en del av måltidene til oss voksne er lavkarbo.

Det er vel ikke noe problem å gi lavkarbomat til barn? Det er ikke sånn at lavkarbomat = slankekur, og alle barn tåler også kjøtt, fisk, egg og grønnsaker ;)

Det er vel ikke noe problem å gi lavkarbomat til barn? Det er ikke sånn at lavkarbomat = slankekur, og alle barn tåler også kjøtt, fisk, egg og grønnsaker ;)

De får jo forsovet det da de spiser det samme som oss, men de har godt av å få energi via karbohydrater. De får alt de trenger av kjøtt, fisk, og masse grønnsaker. Kanskje litt mindre poteter og pasta en en "vanlig" familie. Men, som jeg skrev over, så lager jeg av og til litt ekstra til dem.

Tenker at det er fint at de tidlig venner seg til at pasta og poteter og denslags ikke er den vanligste kosten her i huset. Men, brødmat det skal dem ha... i mine øyne. .. vet ikke hvorfor.. gammel vane..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...