Gå til innhold

Hvorfor røyker/snuser DU?


Gjest ....

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurer siden så mange (alle?) her inne er opptatt av sunnhet og helse, men så er det vel noen som røyker eller snuser også tenker jeg. Så det jeg lurer på er hvorfor dere gjør det selv om dere vet at det er skadelig og koster både penger, helse og livskvalitet? Er det fordi det er godt, sosialt, dere klarer ikke å slutte? Vær så snill å opplys meg for jeg har så klart prøvd et par ganger selv, men jeg forstår virkelig ikke tiltrekningen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

snuser fordi jeg alltid har gjort det, og fordi jeg klarer å slutte i et halvt år i slengen, så kommer eksamen og da sprekker jeg. Er for godt og det "roer meg ned" når jeg sitter å leser etc. Det er mitt godteri for å si det slik. Heller en termos kaffe og nok snus en som mange andre som har en sekk med snop og brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snuser fordi jeg alltid har gjort det, og fordi jeg klarer å slutte i et halvt år i slengen, så kommer eksamen og da sprekker jeg. Er for godt og det "roer meg ned" når jeg sitter å leser etc. Det er mitt godteri for å si det slik. Heller en termos kaffe og nok snus en som mange andre som har en sekk med snop og brus.

Så hvis du hadde klart å slutte, hadde du gjort det? Tenker jo at det er nok en del her inne som klarer å slutte å spise godteri og lurer da på hvorfor de ikke klarer å slutte å røyke/snuse. Vet du om det er noen forskjeller i de to avhengighetene (mat kontra tobakk)? Leste nettopp en artikkel om hvor dårlig røyking (selv passiv røyking) er for deg, og begynte bare å tenke:p

Hva fikk deg til å begynne, om jeg kan spørre? og hvis du hadde fått sjansen til å aldri begynne til å begynne med, hadde du gjort det? Ha ha beklager mange spørsmål, men jeg er nyskjerrig. Kanskje jeg har dratt tilbake til spørre alderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Hadde jeg klart å slutte helt klart, av helsemessige og ikke minst økonomiske årsaker. Problemet er at der andre kosespiser, eller slike "ritualer" for å unne seg noe, så har jeg hat snusboksen.

Hadde nok ikke starta om jeg hadde visst hvor mye penger det ble å koste meg, men det er umulig å si. Grunnen til at jeg starta var at jeg var på klassetur i sverige for 14 år siden og var nyskjerrig. Dessverre, men nå anser jeg det som mye bedre en å ha røyket noen gang. Men det blir å sette et onde mot et annet. Det skal å sies at de negative helsemessige konsekvensene med snus er pr. d.d langtifra så ille som røyk. Annet en avhengigheten, og den avhengigheten er ikke i form av absitnenser eller slikt, men at jeg får løst på det lille "avbrekke" eller avslappende følelsen det gir seg å ta seg en snus og lene seg tilbake i f.eks forelesninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å røyke da jeg var 16, sluttet for ca 12 år siden (37 år gammel nå) fordi jeg begynte å jobbe hos en tannlege.

Orket ikke stinke i en slik jobb. Det å slutte var en enkel sak for meg, heldig der!

Har tatt en festrøyk av og til uten at det har fått meg til å begynne igjen.

  • Hvorfor jeg begynte.. ung og alle gjorde det, til og med mamma.
  • Hvorfor jeg av og til tar en røyk når jeg er full, fordi jeg er full og tar dumme avgjørelser:p
  • Fikk mamma til å slutte da hun ble bestemor;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ga meg nylig med snusen igjen. Snuste fordi det er en fantastisk måte å roe seg ned, og gjør det lettere å jobbe lengre perioder med småkjipe ting. Ikke voldsomt bekymret for helseeffektene av snus, men tar gladelig 70kr ekstra om dagen som kan brukes på mat, og muligens noen prosenter ekstra ytelse på trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3

Jeg snuser, og jeg gjør det fordi det er beroliggende og ganske enkelt; digg. Og for MEG, så hjelper det mot søtsug som kommer nå og da! De fleste venninnene mine røyker eller snuser, så når man sitter på cafe, går på tur og liknende, blir det litt "rart" å ikke gjøre det. Så det er nok noe sosialt med det også, men det er ikke avgjørende i det hele tatt. Har tenkt tanken på å slutte, men for å være helt ærlig, så har jeg ikke lyst.. Men vet at jeg klarer meg noen dager uten det, det har blitt gjort flere ganger før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å røyke da jeg var 16, sluttet for ca 12 år siden (37 år gammel nå) fordi jeg begynte å jobbe hos en tannlege.

Orket ikke stinke i en slik jobb. Det å slutte var en enkel sak for meg, heldig der!

Har tatt en festrøyk av og til uten at det har fått meg til å begynne igjen.

  • Hvorfor jeg begynte.. ung og alle gjorde det, til og med mamma.
  • Hvorfor jeg av og til tar en røyk når jeg er full, fordi jeg er full og tar dumme avgjørelser:p
  • Fikk mamma til å slutte da hun ble bestemor;)

Morsom grunn til å slutte å røyke, er vel også motivasjon at man ikke vil ha de verste tenna når man jobber hos tannlege heller:p

Bra jobba med å slutte ihvertfall!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå snusa i noen og tyve år.. Har prøvd å slutte noen ganger og skal klare det for godt snart...! Håper jeg.. ;)

He he! Hvorfor har du bestemt deg for at du vil slutte? Er det for å gjennomføre den sunne livsstilen? Økonimien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga meg nylig med snusen igjen. Snuste fordi det er en fantastisk måte å roe seg ned, og gjør det lettere å jobbe lengre perioder med småkjipe ting. Ikke voldsomt bekymret for helseeffektene av snus, men tar gladelig 70kr ekstra om dagen som kan brukes på mat, og muligens noen prosenter ekstra ytelse på trening.

Gratulerer!:D

Ja, det blir mye penger i lengden, også blir helsa en bonus for deg da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri røyka eller snusa :) Aldri vært noen "sak" for meg egentlig, jeg har bare aldri hatt noe behov for å gjøre det.

Samme her!:) vi er heldige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snuser, og jeg gjør det fordi det er beroliggende og ganske enkelt; digg. Og for MEG, så hjelper det mot søtsug som kommer nå og da! De fleste venninnene mine røyker eller snuser, så når man sitter på cafe, går på tur og liknende, blir det litt "rart" å ikke gjøre det. Så det er nok noe sosialt med det også, men det er ikke avgjørende i det hele tatt. Har tenkt tanken på å slutte, men for å være helt ærlig, så har jeg ikke lyst.. Men vet at jeg klarer meg noen dager uten det, det har blitt gjort flere ganger før.

På hvilken måte er det beroligende egentlig? Har aldri opplevd den effekten av tobakk jeg:p er vel kanskje ikke så lett for deg å forklare da, ha ha.

Er så mange som sier dette med det sosiale, men det ser jeg egentlig ikke. De fleste som røyker ihvertfall må ut å gjøre det og hvis da ingen andre skal røyke står du der alene, mens hvis du ikke røyker kan du gå ut eller bli inne uansett. Hvis det var forståelig?

Mange av vennene mine røyker og snuser også, men dem som ikke gjør noen av delene er like mye med sosialt:) slik er det for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har røyka i 15år, det har lenge vært favoritthobbyen min, og den eneste hobbyen min!:p

Jeg er klar over alle ulempene og helsefarene, men jeg vil ikke slutte!!:cry:

Snus er kun sporadisk :D

Verste hobbyen jeg har hørt:)

Jeg sier boikott den og skaff deg en ny en, he he!

Men hvis du tenker på hvor skadelig røyk/snus er, hvor forkortende og ødeleggende på livskvaliteten det er og ikke minst hvor mye penger du bruker årlig på det som du kunne reist til syden for og mer, får du ikke motivasjon til å slutte da?

Jeg antar at du trener og spiser sunt siden du er inne på fitnessbloggen og du løper på profilbilde ditt (:p), syns du ikke da det er selvmotsigende at du jobber så hardt for å bli/holde deg sunn og frisk når du da går å tar deg en røyk etterpå (satt på spissen)? Dette er altså ikke et retorisk spørsmål, jeg lurer virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Vassli

For å si det enkelt, så kommer en ikke røyker/snuser aldri til å skjønne "fordelene" ved røyking. Har selv både snuset og røyket, røyket fra jeg var 15 år til jeg var 26 år.. Mange ting jeg savner med å ikke røyke, Det sosiale, f.eks dra på besøk til kompiser for å møtes utenfor for å ta en røyk osv. Dette er det nå slutt på. Og den følelsen av å sette seg ned å slappe av med en røyk.. ;)

men nå har jeg vært røykfri i snart 10 mnd. Dette går som smurt :)

Kjennes veldig godt på formen, spesielt pusten. Smaksløkene og luktesansen er helt utrolig mye bedre :)

Også tror jeg guttungen på 3år setter pris på at pappa ikke lukter drit :) hehe

Alt i alt så er det best å aldri begynne, men har man først begynt så blir det værre å slutte.

Første forsøket mitt i å slutte gjorde at jeg la på meg 12kg. røykestoppen varte kun i 6mnd. Denne gangen går alt mye bedre og jeg har ikke lagt på meg en kg pga selve røykeslutten :)

Gikk å tenkte på røykeslutten i tett på ett år før jeg plutselig på dagen la ifra meg røyken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he! Hvorfor har du bestemt deg for at du vil slutte? Er det for å gjennomføre den sunne livsstilen? Økonimien?

Jeg er av den oppfatning at snus ikke nødvendigvis er en bra ting.. ;) Tror magen min blir glad om jeg slutter, men for meg er det vanskelig. Og ikke minst, det vil bli tøft for de rundt meg når jeg gjør det. Derfor vil jeg være topp motivert når jeg først slutter. Vil ikke slutte for å begynne igjen etter kort tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SlettetBruker3
På hvilken måte er det beroligende egentlig? Har aldri opplevd den effekten av tobakk jeg:p er vel kanskje ikke så lett for deg å forklare da, ha ha.

Er så mange som sier dette med det sosiale, men det ser jeg egentlig ikke. De fleste som røyker ihvertfall må ut å gjøre det og hvis da ingen andre skal røyke står du der alene, mens hvis du ikke røyker kan du gå ut eller bli inne uansett. Hvis det var forståelig?

Mange av vennene mine røyker og snuser også, men dem som ikke gjør noen av delene er like mye med sosialt:) slik er det for meg ihvertfall.

Det er bare en følelse du får når du gjør det, du blir helt rolig og slapp :) ikke veldig lett å forklare, nei!

Hmm, det med at det er sosialt ser jeg mer på som at man gjør det fordi vennene gjør det! Men det er ikke noe usosialt i å ikke gjøre det, overhodet ikke. Og de som røyker får alltid med seg en annen ut, eller så pleier de å droppe det:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det enkelt, så kommer en ikke røyker/snuser aldri til å skjønne "fordelene" ved røyking. Har selv både snuset og røyket, røyket fra jeg var 15 år til jeg var 26 år.. Mange ting jeg savner med å ikke røyke, Det sosiale, f.eks dra på besøk til kompiser for å møtes utenfor for å ta en røyk osv. Dette er det nå slutt på. Og den følelsen av å sette seg ned å slappe av med en røyk.. ;)

men nå har jeg vært røykfri i snart 10 mnd. Dette går som smurt :)

Kjennes veldig godt på formen, spesielt pusten. Smaksløkene og luktesansen er helt utrolig mye bedre :)

Også tror jeg guttungen på 3år setter pris på at pappa ikke lukter drit :) hehe

Alt i alt så er det best å aldri begynne, men har man først begynt så blir det værre å slutte.

Første forsøket mitt i å slutte gjorde at jeg la på meg 12kg. røykestoppen varte kun i 6mnd. Denne gangen går alt mye bedre og jeg har ikke lagt på meg en kg pga selve røykeslutten :)

Gikk å tenkte på røykeslutten i tett på ett år før jeg plutselig på dagen la ifra meg røyken :)

Det er sant, tror nok ikke jeg kommer til å forstå det helt, selv om dere prøver å forklare.

Er enig med det du sier om at det er best å bare ikke begynne:thumbsup:

Gratulerer med å være røykfri, det skal du ha!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...