Gå til innhold

UTFALL vs. SPLITBØY MED/UTEN ROTASJON?


Natalie90

Anbefalte innlegg

Hei!! :)

Jeg har sett en del PT'er praktiserer utfall med rotasjon av overkroppen, gjerne med en vektskive i hende eller over hodet.. Har dette noe for seg eller er det bare sirkus trening??

Hva som er den store forskjellen mellom bulgarske utfall (splitbøy?), vanlig splitbøy, utfall og gående utfall??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei

1. Ja det kan absulott være sirkustrening, uten at jeg kan si det sikkert uten å ha sett det selv.

2. Jeg snakker av egen erfaring her:

Bulgarske utfall legger en større andel av belastningen på arbeidsbeinet enn hva vanlig splitbøy gjør, og er i større grad en ekte ettbeins knebøy. Splitbøy er en krysning mellom utfall og ettbeins knebøy.

Her er en grundig sammenlikning av forover og bakover utfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Selv om det ligner på sirkustrening har det noe for seg.

En bred stang på nakken og utfall med rotasjon til sidene er det som kalles for en funksjonell øvelse, og er for spesifikke idretter som stiller store krav til Core med skifte av forskjellige bevegelsesplan. F.eks er denne øvelsen gunstig å bruke for ishockey spillere.

Men med bare en vektskive over hodet kan jeg ikke forklare eller gå god for, etter min kunnskap kan jeg ikke se den store gevinsten i det. For at det ovenfor skal gjelde trenger du en stang som er lang nok til å skape en rotasjonkraft som indre magemuskler i mage og korsrygg har som oppgave å stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Selv om det ligner på sirkustrening har det noe for seg.

En bred stang på nakken og utfall med rotasjon til sidene er det som kalles for en funksjonell øvelse, og er for spesifikke idretter som stiller store krav til Core med skifte av forskjellige bevegelsesplan. F.eks er denne øvelsen gunstig å bruke for ishockey spillere.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Ishockey er en av de sportene hvor du jobber lavt og må skifte bevegelsesplan ofte. Akkurat for denne øvelsen er det svært funksjonelt i forhold til at spillerne skifter retninger hele tiden, og ofte mens de f.eks produserer/motvirker kraft i rotasjon med kjernemuskulaturen i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ishockey er en av de sportene hvor du jobber lavt og må skifte bevegelsesplan ofte. Akkurat for denne øvelsen er det svært funksjonelt i forhold til at spillerne skifter retninger hele tiden, og ofte mens de f.eks produserer/motvirker kraft i rotasjon med kjernemuskulaturen i magen.

men hvis du gjør utfall med rotasjon, skifter du egentlig ikke bevegelsesplan. du gjør utfallet, roterer, roterer tilbake, og reiser deg opp i startposisjon. Det skjer ingen retningsforandring. i all sannsynlighet må du bruke mindre belastning enn ved vanlige utfall på grunn av rotasjonen, sånn at effekten på beina er mindre enn ved vanlige utfall, og jeg ser ikke helt poenget med å rotere overkroppen med en stang på ryggen, det finnes langt bedre måter å trene kjernemuskulaturen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men hvis du gjør utfall med rotasjon, skifter du egentlig ikke bevegelsesplan. du gjør utfallet, roterer, roterer tilbake, og reiser deg opp i startposisjon. Det skjer ingen retningsforandring. i all sannsynlighet må du bruke mindre belastning enn ved vanlige utfall på grunn av rotasjonen, sånn at effekten på beina er mindre enn ved vanlige utfall, og jeg ser ikke helt poenget med å rotere overkroppen med en stang på ryggen, det finnes langt bedre måter å trene kjernemuskulaturen på.

Her har vi missforstått hverandre. Jeg forsto det som om at personen måtte snu seg og gå ut i utfall, stoppe rotasjonene, opp i fra utfall og snu seg tilbake i en fin bevegelse. Altså ikke rett fram som jeg ser nå kanskje er ment i førsteposten.

Sistnevnte blir som du sier, poengløst mtp på at det finnes andre og mer effektive måter å trene på.

Om en person står med ansiktet rettet mot nord, men må vri knærne og kroppen til vest i det han går ut i utfallet vil du få 2 forskjellige plan og hensiktsmessig trening av kjerne-muskulaturen når den må jobbe for å stoppe rotasjonskraften stangen har. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gående utfall med vektskive over hodet må vel være en form for statisk trening av skuldrene...ikke at jeg ser pointet med det, vil heller ha holdt vektskivene som kofførter...da primært for å øke vekten til hoved øvelsen gående utfall.

Jeg bruker både vanlig utfall og gående utfall, største årsaken til om jeg skulle velge ene foran den andre er om noen har kneplager. Da kutter jeg ut vanlig utfall siden jeg vil at de skal utføre den eksplosivt opp og tilbake til utgangspunktet uten at det blir en split squat etterfulgt av bruk av overkropp for å velte tilbake til utgangspunktet.

Ved gående utfall er det lettere å tyne seg max, dette fordi man kan bruke momentet av gåingen til å skvise ut et par ekstra repp. I Gående utfall krever mindre stabilitet i anklene i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelser der man holder noe over hodet, spesielt overhead squats (rykkbøy), er gode for å trene ekstensjon i brystryggen og generelt trene god posisjon i liknende bevegelser, samt bra for stabilitet i skuldrene.

snatch+bottom+female.jpg

Øvelsen er umulig å gjennomføre med betydelige vekter dersom man ikke klarer å holde brystet oppe, og dermed må kompensere med skuldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...