Gå til innhold

DN.no - Drikker for mye vann


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest xxxxxx

I følge en lege jeg kjenner, så er det mange kvinner som drikker for mye kaffe/vann. De kommer til legen og tror de er inkontinente, men så viser det seg at de bare drikker for mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er plausibelt/sant og hva er bullshit i denne artikkelen? Stolte ikke helt på alt som stod der, bl.a. at man kan løpe i en og en halv time (!) uten at man har behov for å drikke. :huh:

EDIT: Link

Alt er sant i artikkelen. Men man må ta hensyn til forholdene. Løper man på tredemølle uten særlig ventilasjon vil man svette MYE på 1,5 time. Løper jeg i rolig tempo utendørs uten for mye varme ville jeg droppet drikke på turer opp til to timer.

Jeg kan opplyse om at dersom jeg løper på tredemølle i en time mister jeg ca. 3 liter væske. Dette basert på veiing samt tørsthetsfølelse.

Men dette med hyponatremi er det viktigste her etter min mening. Det er utrolig mye mas om at salt er så farlig og at man må få i seg minst mulig, men det er bare piss for aktive mennesker. 1 liter svette inneholder 900 mg sodium +-, og anbefalt saltinntak daglig er ca. 2 300 mg sodium. Mao. mister jeg mer enn RDA på én time med hard trening.

Dette har store implikasjoner for dagsformen. Jeg spiser aktivt salt mat for ytelsens skyld. Spiser jeg for lite salt yter jeg dårligere både kondisjonsmessig og styrkemessig, samt blir myk i kroppen og småbloatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette med hyponatremi er det viktigste her etter min mening. Det er utrolig mye mas om at salt er så farlig og at man må få i seg minst mulig, men det er bare piss for aktive mennesker. 1 liter svette inneholder 900 mg sodium +-, og anbefalt saltinntak daglig er ca. 2 300 mg sodium. Mao. mister jeg mer enn RDA på én time med hard trening.

Saltrestriksjon har noe for seg i forebygging av høyt blodtrykk, men som du sier så vil det være direkte farlig å få i seg for lite salt, og ved høyt væskeinntak og væsketap vil saltbehovet være høyere. Samtidig er saltutskillelsen ganske nøye regulert, og styres hovedsakelig via nyrene, slik at om du svetter ut mer salt så vil du skille ut mindre i urinen.

Om man sliter med småkramper kan det være et tegn på at man burde få i seg mer salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette med hyponatremi er det viktigste her etter min mening. Det er utrolig mye mas om at salt er så farlig og at man må få i seg minst mulig, men det er bare piss for aktive mennesker. 1 liter svette inneholder 900 mg sodium +-, og anbefalt saltinntak daglig er ca. 2 300 mg sodium. Mao. mister jeg mer enn RDA på én time med hard trening.

Jeg bare tenker at man må vel drikke veldig mye vann for å få symptomene som er nevnt her? De setter det jo i sammenheng med to liter vann om dagen. Noe jeg mener blir å lage storhysteri av ingenting (typisk aviser). Eller?

Forskeren tror faktisk helsebevisste individer kan få i seg for mye vann. Hun mener mye markedsføring bak populære drikker er basert på toliters-anbefalingen, og at dette potensielt kan gi farlige konsekvenser.

Dødelig tilstand

- Å drikke for mye væske kan føre til hyponatremi, som er når natriumet i blodet blir for utvannet, sier Sims.

Symptomene på tilstanden er forvirring, hodepine, kvalme og oppblåsthet - som lett forveksles med dehydrering. I alvorlige tilfeller kan hyponatremi føre til anfall, organsvikt og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare tenker at man må vel drikke veldig mye vann for å få symptomene som er nevnt her? De setter det jo i sammenheng med to liter vann om dagen. Noe jeg mener blir å lage storhysteri av ingenting (typisk aviser). Eller?

To liter om dagen er jo ikke spesielt mye med mindre man sover i 24 timer? Jeg drikker typisk en liter væske bare til middagen alene. Har jeg lightbrus på jobb har jeg vært kjent for å drikke opp til 3 liter før kl 12. hehe!

Hvorvidt du får hyponatremi avhenger jo ikke av vanninntaket alene, det avhenger også av aktivitetsnivå og saltinntak, samt kroppen dins evne til å regulere saltmengdene. Et voksent menneske har vel ca. 75 g salt i seg om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det det? Mener at jeg så en meta analyse som kom frem til at salt restriksjon har latterlig liten innvirkning på blodtrykk selv i mennesker med forhøyet blodtrykk.

Ikke en stor innvirkning, og først og fremst om man fra før har et høyt inntak. Andre tiltak som f.eks. vektnedgang vil være mer effektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

American Journal of Hypertension - Effects of Low-Sodium Diet vs. High-Sodium Diet on Blood Pressure, Renin, Aldosterone, Catecholamines, Cholesterol, and Triglyceride (Cochrane Review)

Sitter på jobb så jeg har ikke tid til å lese gjennom hele nå, men jeg mener at det var den.

"In Caucasians with elevated BP, short-term sodium reduction decreases BP by ~2–2.5%, indicating that sodium reduction may be used as a supplementary treatment for hypertension. In Asians and blacks, the effect of sodium reduction was greater, but at present too few studies have been carried out to conclude different from that above."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man sliter med småkramper kan det være et tegn på at man burde få i seg mer salt.

Hva mener du med "småkramper" i denne sammenhengen? Regner du lemus for å være en type småkrampe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...