Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg innbiller meg at det er best for kroppen om man ligger på 1300 - 1400 når man er i slankemodus.

Er redd for å ødelegge forbrenningen ved å ligge for lavt.

Hva tror dere som har peiling?

(Jeg har hatt grei vektnedgang med 1350 kalorier pr. dag i et par måneder nå, men har skeiet kraftig ut i fire dager og trenger nå å hente meg inn igjen.. derfor lurer jeg på om jeg kan redusere til 1200 for en periode).

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/9458-er-1200-kalorier-daglig-for-lite/
Del på andre sider

Fortsetter under...

når det skjedde at du skeiet ut var det vel fordi inntaket var for lavt å holde i lengden? da ville jeg ikke redusert ytterligere men heller økt litt for å holde ut uten å skeie ut. Det vil gi større tap i lengden. Utskeielser er det du må prøve å unngå ved å spise akkurat nok til at behovet for det ikke kommer. Antall kalorier en skal ha er individuelt. På diett.no regner de det ut for deg når du legger inn alder, høyde, målvekt, nåværende vekt og aktivitetsnivå.

Hvis du har skeiet ut over noen dager har det sannsynligvis bare boostet (fint norsk ord..) leptinniåvene dine slik at forbrenningen er økt og du bare vil få bedre resultater av samme kosthold som du hadde før sprekken. Etter noen måneder på diett og det både sunt og nødvendig å ta en pause med litt mer mat.

Det er ikke noe smart å straffe seg selv for en sprekk med å kutte enda mer i kaloriene. La heller sprekken være fortid og forsett på den planen som har gitt deg resultater så langt.

Hva som er smart i forhold til antall kalorier er ellers vanskelig å svare på uten at du oppgir vekt og høyde.

Takk for svar.

Petita: 1000 høres forferdelig lite ut. Hvordan gikk det etterpå?

Imu: Ja det høres fornuftig ut det du skriver, men i følge kalkulatoren bør jeg ligge på 1845 for å gå ned i vekt. Det syns jeg er for mye, det kommer til å ta en evighet å gå ned på den måten.

Å kunne skeie ut er sikkert noe jeg vil fortsette å gjøre, men sikkert lurt å holde det til en dag hver 14. dag, istedenfor torsdag-fredag-lørdag-søndag :blush: Jeg er fryktelig glad i mat!

Men nå når jeg er supermotivert klarer jeg fint å holde meg til planen, helt til f.eks. fredagskvelden kommer, så tar jeg et glass vin, så mister jeg alle hemninger og kaster meg over det jeg finner av mat. Sukk..

Hvis du har skeiet ut over noen dager har det sannsynligvis bare boostet (fint norsk ord..) leptinniåvene dine slik at forbrenningen er økt og du bare vil få bedre resultater av samme kosthold som du hadde før sprekken. Etter noen måneder på diett og det både sunt og nødvendig å ta en pause med litt mer mat.

Det er ikke noe smart å straffe seg selv for en sprekk med å kutte enda mer i kaloriene. La heller sprekken være fortid og forsett på den planen som har gitt deg resultater så langt.

Hva som er smart i forhold til antall kalorier er ellers vanskelig å svare på uten at du oppgir vekt og høyde.

Ah, dette var kjekk lesning ;) Flott! Er forøvrig 169 cm. og 72 kg.

Annonse

Ah, dette var kjekk lesning ;) Flott! Er forøvrig 169 cm. og 72 kg.

Med den vekten så er 1350 kalorier ganske lite, men ikke uansvarlig. Du kan eventuelt prøve å starte på 1500 kalorier nå igjen og så heller kutte litt mer om nødvendig. Du bør imidlertid ikke gå noe under dette, går du ikke ned i vekt på 1350 kalorier er det andre ting som er feil.

Jeg gikk ned nesten 7 kg på en mnd ved å spise litt over 1000 kcal om dagen.

Joda, og folk går ned i vekt på én ritz-kjeks om dagen. Det betyr ikke at det er spesielt sunt eller bra for kroppen din. Spiser du mindre enn basalforbrenningen din gir du ikke kroppen energi til å fungere.

Joda, og folk går ned i vekt på én ritz-kjeks om dagen. Det betyr ikke at det er spesielt sunt eller bra for kroppen din. Spiser du mindre enn basalforbrenningen din gir du ikke kroppen energi til å fungere.

hehe tja vi har gode fettresever. Folk har ikke spist på fler uker men har fortsatt krysset fler 10talls mil i nød. Alt er relativt

Annonse

Kjærlighetssorg + sjokolade gjorde at jeg raskt la på meg alle kiloene igjen.

Men det skal sies at jeg var helt normalvektig før jeg valgte å slanke meg så drastisk :p

Hadde jeg valgt noe annet fremfor trøstespising og isolasjon hadde jeg nok fortsatt holdt meg der jeg var,

men dette er mer psykisk, så anbefaler alle å ligge på mange flere kalorier enn det jeg gjorde!

Fins jo historier om soldater i krig som har løpt 300 km uten vann og mat.....

jeg så senest i går hvor en soldat fra irak hadde bært en av sine 1.5km mens han selv hadde blitt skutt i brystet! Dette er ikke akkurat ett flatt terreng heller. Noen av de er helt utrolig:)

mye av dette var nok vannvekt. det må folk ikke glemme

Jeg har aldri skjønt dette med at folk sier "det er bare vann!" når du har gått opp 2 kg som et resultat av å ha spist 10 sjokoladeplater?! Det er jo fett, slik jeg tenker iallfall.

Jeg mistet fett, da jeg gjorde dette. Ikke vann :) muligens noe muskler men mest fett.

Jeg har aldri skjønt dette med at folk sier "det er bare vann!" når du har gått opp 2 kg som et resultat av å ha spist 10 sjokoladeplater?! Det er jo fett, slik jeg tenker iallfall.

Jeg mistet fett, da jeg gjorde dette. Ikke vann :) muligens noe muskler men mest fett.

Jeg tror du burde lese litt mer rundt her:) Du består av 2/3 vann circus og da kan du tenke deg at du holder på mye vann

Spiser du mindre enn basalforbrenningen din gir du ikke kroppen energi til å fungere.

Det med basalforbrenning og at kroppen ikke fungerer under dette er litt myte. Om basalforbrenningen er 1500 kalorier og du inntar bare 1400 vil kroppen også kunne hente energi fra fett lagrene. Har man nok fett på kroppen kan man leve lenge med inntak godt under basalforbrenning. Hva som er best i forhold til å bevare muskler på diett er en annen sak, men så lenge man får i seg nok proteiner kan man gjerne ha et stort underskudd dersom fettprosenten er høy. PSMF er jo f.eks langt under basalforbrenning, men allikevel en effektiv diett.

Basalforbrenning sier bare noe om hvor mye kalorier kroppen trenger for å ligge i vedlikehold dersom du ikke rører på deg i løpet av en dag.

Har du større underskudd totalt sett enn det kroppen klarer å mobilisere fra fettlagrene så vil du imidlertid bli slapp og energiløs og kroppen vil også gå løs på muskelmassen i større grad. Når dette skjer er litt individuelt, men generelt jo lavere fettprosent jo lavere underskudd tåler en.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...