Gå til innhold

Strekkmerker


Julouse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ganske sikker på at man ikke kan fjerne dem med noen vidunderprodukter :( Med mindre noen faktisk har noen opplevelser med det? Vil jo gjerne høre! (Needs proof, tho :p)

Men det som er, er at de blekner med årene! Har noen selv, men de har blitt mye mindre synlig etter noen år. Gjelder vel bare å ikke få nye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kremer eller laser fungerer. De blekner med åra.

On another note: Så på tv at de hadde en laser behandling som skulle gjøre hvite strekkmerker enda mindre synlig i USA. Men det var på programmet legene, så hvor legit det vet jeg ikke. Uansett de fleste har det en eller annen plass på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener å ha hørt at det ikke går å fjerne strekkmerker, siden jeg ikke helt vet hvorfor, skal jeg ikke si at det er oppplest og vedtatt. Men selv har jeg haugevis av dem etter graviditet, de har trukket seg en del sammen og bleiknet, men det er tydelig at de aldri blir borte. Så at det er håp for at de blir litt mindre og fargeløse, det er i det minste sikkert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva forårsaker strekkmerker?

Det er mange årsaker til tilstanden. Det inkluderer fysiske faktorer (strekking av huden) og hormonelle faktorer (effekter av steroider fra binyrene, østrogen og relaxin på hudens elastiske fibre). I svangerskapet er det den raske veksten av magen som gjør at huden "revner", og det oppstår typiske vertikale striper.

Ved sterk overvekt vil også huden etter hvert gi etter og det oppstår strekkmerker. Sterk muskelvekst hos kroppsbyggere kan føre til at f.eks. huden på overarmene gir etter. Hos personer med Cushings sykdom eller personer som behandles med høye doser kortison over lengre tid, vil det kunne oppstå strekkmerker.

Strekkmerker er arrdannelser i huden rett og slett, da spesifikt i lærhuden.

Lærhuden (dermis) er tykkere enn overhuden, og består først og fremst av bindevev, som gir huden dens styrke og elastisitet.

Bindevev er bygget opp av kollagen- og elastinfibre. De kollagene fibre er i familie med dem som bl.a. brusk er bygget opp av, og gir huden dens styrke. Elastinfibrene er elastiske, og gir huden dens spenstighet og elastisitet. Når huden eldes, og det oppstår rynker, er det spesielt fordi bindevevet i lærhuden blir mindre, huden blir tynnere og mister sin elastisitet og vannbindingsevne.

I lærhuden finnes det dessuten hårsekker, svettekjertler, talgkjertler og sanseceller. Talg- og svettekjertlenes, samt hårsekkenes utførsels-ganger, strekker seg opp gjennom overhuden, og munner ut i porer på overflaten. Hvis talgkjertlene overproduserer talgfett (sebum) eller porene er tilstoppede, kan dette føre til infeksjoner i kjertlene (se Akne).

Sansecellene er direkte forbundet til nervesystemet. De registrerer kulde og varme, berøring og smerte, og sender beskjed fra huden til ryggmargen, og videre til hjernen.

Har selv greid å få strekkmerker på skuldra mi og de har bare blitt større etter vektnedgang. Hurra! :thumbsdown:

Vet ikke om dette var til nytte for noen heller, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva heter disse pillene?

Trur det er disse Anya snakker om:

Neocell, Super Collagen+C, Type 1 & 3, 120 Tablets - iHerb.com

. Leste på i-herb tråden at Anya (eller noken andre) anbefalte dei, så eg slo til og kjøpte sjøl. Har ikkje noke nevneverdig med merker på kroppen, men vil ha det lille vekk om mulig :p Har gått på det i sånn ca 5 dager. Og dersom huda ikkje blir glatt, så får man iallefall sinnsjukt sterke negler! Går jo ikkje an å bøye dei nesten :p Så noke får iallefall kroppen tilført :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er disse Anya snakker om:

Neocell, Super Collagen+C, Type 1 & 3, 120 Tablets - iHerb.com

. Leste på i-herb tråden at Anya (eller noken andre) anbefalte dei, så eg slo til og kjøpte sjøl. Har ikkje noke nevneverdig med merker på kroppen, men vil ha det lille vekk om mulig :p Har gått på det i sånn ca 5 dager. Og dersom huda ikkje blir glatt, så får man iallefall sinnsjukt sterke negler! Går jo ikkje an å bøye dei nesten :p Så noke får iallefall kroppen tilført :D

Det er NeoCell jeg har brukt, begynte først med Olimp (svensk/polsk) men de slutta å lage :p Men jeg merker det på både hud, hår og negler ihvertfall :) Tenkte aldri på at det skulle hjelpe med hverken arr eller strekkmerker, så det var bare en bonus :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det er disse Anya snakker om:

Neocell, Super Collagen+C, Type 1 & 3, 120 Tablets - iHerb.com

. Leste på i-herb tråden at Anya (eller noken andre) anbefalte dei, så eg slo til og kjøpte sjøl. Har ikkje noke nevneverdig med merker på kroppen, men vil ha det lille vekk om mulig :p Har gått på det i sånn ca 5 dager. Og dersom huda ikkje blir glatt, så får man iallefall sinnsjukt sterke negler! Går jo ikkje an å bøye dei nesten :p Så noke får iallefall kroppen tilført :D

Takker, skader jo ikke å prøve :D Tar sikkert litt lang tid før man merker en eventuell effekt også tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva heter disse pillene?

Jeg biter på hva som helst :oops:

Neocell, Super Collagen+C, Type 1 & 3, 250 Tablets - iHerb.com

disse har jeg hatt siste tiden :)

Neocell, Fish Collagen + HA, Collagen Support Complex, 120 Capsules - iHerb.com

- hadde denne først, forskjellen er mengder pr dose og at dette er fra fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er NeoCell jeg har brukt

Kor lenge har du brukt dei? :) En boks forsvinner alt for fort når man skal ta så store doser. Eg kommer nok til å bestille noken boksa til, for ser vel ikkje resultatet (viss det kjem) på ei stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor lenge har du brukt dei? :) En boks forsvinner alt for fort når man skal ta så store doser. Eg kommer nok til å bestille noken boksa til, for ser vel ikkje resultatet (viss det kjem) på ei stund..

Jeg er på min 5 boks nå, men merket det allerede på slutten av den første boksen.. Så plutselig at jeg hadde negler som klarte å vokse og smårynker i huden var blitt mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være litt krass, så lever disse produktene på det psykiske behovet sammenlignet med en uendelig mengde kosttilskudd-produkter som ikke gjør noen merkbar uttelling(for de fleste). Det enkleste er å innse at de forblir, men at de forsvinner/blekner over en viss periode, som andre her inne påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på min 5 boks nå, men merket det allerede på slutten av den første boksen.. Så plutselig at jeg hadde negler som klarte å vokse og smårynker i huden var blitt mindre :)

Nice! Da er det vel berre å legge inn neste bestilling :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neocell, Super Collagen+C, Type 1 & 3, 250 Tablets - iHerb.com

disse har jeg hatt siste tiden :)

Neocell, Fish Collagen + HA, Collagen Support Complex, 120 Capsules - iHerb.com

- hadde denne først, forskjellen er mengder pr dose og at dette er fra fisk :)

Er det noe forskjell på om det kommer fra fisk eller planter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være litt krass, så lever disse produktene på det psykiske behovet sammenlignet med en uendelig mengde kosttilskudd-produkter som ikke gjør noen merkbar uttelling(for de fleste). Det enkleste er å innse at de forblir, men at de forsvinner/blekner over en viss periode, som andre her inne påpeker.

Det er ikke psykisk at mine negler vokser, og heller ikke at merker og arr blekner, men ja, man må fortsette å ta det - Skal sies at livsstilen ellers er sunn også :) om man røyker og soler seg ihjel så er det uansett grenser for hva man får reparert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...