Gå til innhold

Volumtrening eller HIT-trening for å øke størrelsen på musklene?


Broscience

Anbefalte innlegg

Har lest og hørt flere ganger at du får den størrelsen på musklene du vil ha om du øker volumet i treningen din, dette for å aktivere sarkoplasmisk hypertrofi, som bidrar til økning av musklenes størrelse. Men musklene blir jo større av vanlig trening også. Etter som jeg har forstått det riktig er volumtrening hyppig benyttet av bodybuildere, og mange bodybuildere har derfor ikke så stor styrke til tross for størrelsen.

Noen som har noen tanker om volumtrening kontra HIT-trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten at jeg på noen måte er ekspert på dette, er min erfaring at man gjerne responderer litt ulikt på forskjellige former for trening. Jeg har selv forsøkt 2-splitter med mer volumtrening uten at det har fungert eksepsjonelt bra på muskelstørrelsen, men når jeg reduserte volumet, økte frekvensen og fokuserte mer på skikkelig tunge løft med et fullkroppsprogram begynte ting å skje.

Samtidig er det vanskelig å se bort ifra at den typiske kroppsbyggeren gjerne trener 3/4/5-splitter med høyt volum, ofte med sett på helt opp til 20 reps. Likevel er det ingen hemmelighet at en del av de drøyeste kroppsbyggerne som deler sine treningsprogram ofte har en god del hjelp (les: anabole steroider), og kan derfor tåle dette volumet og ha godt utbytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

til trådstarter:

Ha gjerne i bakhodet når du sitter å leser igjennom slike Bodybuilding programmer som lover en masse og er lastet med øvelser, sets, reps, failiure, supersett, dropsett etc at mange av de nok har funket fantastisk bra for en kar på 120kg+ off-season med litt kjemisk hjelp og et høyt inntakt av riktig mat, men trenger ikke være det beste for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med oppsumeringa til Bøe: Drit i det og løft vekter.

Det som funker for det, det funker for deg - finn ut ved prøving og feiling, finnes ingen fasit. Jeg kjører kort hvile mellom hvert sett, tunge vekter, få sett pr muskel- og forskjelige øvelser hver gang. Funker bra for meg,kanskje ikke for deg. Ikke lås deg fast i forskjellige ting, high intensity, super sets, volumtrening osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til trådstarter:

Ha gjerne i bakhodet når du sitter å leser igjennom slike Bodybuilding programmer som lover en masse og er lastet med øvelser, sets, reps, failiure, supersett, dropsett etc at mange av de nok har funket fantastisk bra for en kar på 120kg+ off-season med litt kjemisk hjelp og et høyt inntakt av riktig mat, men trenger ikke være det beste for deg :)

Jaja ser den :) Derfor jeg har lyst til å prøve meg frem litt, prøvde foreksempel ut myo-reps i går, og følte at jeg ikke fikk en SHIT ut av det.. hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...