Gå til innhold

Hvorfor spise mer på treningsdager?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest ulike slankeblogger osv. der de skriver at man skal spise mer på dager man har trent, men det høres ulogisk synes jeg. Kan noen forklare meg hvorfor det er sånn? Blir ikke treningen bortkastet da, om man skal spise opp kaloriene igjen etter trening? Selv har jeg ikke gjort det med mindre jeg har følt meg sulten, men begynner så klart med det dersom det finnes en logisk forklaring på det. Må vel også nevne at målet mitt er å gå ned i vekt, ikke å stabilisere den vekten jeg allerede har. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest ulike slankeblogger osv. der de skriver at man skal spise mer på dager man har trent, men det høres ulogisk synes jeg. Kan noen forklare meg hvorfor det er sånn? Blir ikke treningen bortkastet da, om man skal spise opp kaloriene igjen etter trening? Selv har jeg ikke gjort det med mindre jeg har følt meg sulten, men begynner så klart med det dersom det finnes en logisk forklaring på det. Må vel også nevne at målet mitt er å gå ned i vekt, ikke å stabilisere den vekten jeg allerede har. :)

Tror du at du trenger like mye energi den dagen du ligger flat ut på sofaen, som den dagen du har trent hard styrke og etterfølgende en time spinning?

Nei. Du trenger mer energi disse dagene du trener. Det er ikke snakk om tusenvis av kalorier, bare nok til å opprettholde en sunn og frisk kropp som restituerer, bygger og/eller vil slippe fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordan dette ikke kan forstås, så la meg gjøre det så lett jeg kan:

Kroppen forbrenner mer når du trener, enn på dager du ikke trener, ergo det må spises mer på treningsdager, for å ligge på samme inntak av energi som på en dag du ikke trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar sikte på å ligge i underskudd alle dagene, så vil underskuddet på treningsdagene bli ekstra stort om du ikke kompenserer med å spise mer.

I tillegg trenger kroppen mer energi til restitusjon, spesielt de dagene du har hatt harde økter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår trådstarter, er han/hun av typen som trener for å brenne kalorier, og ikke for å bli sterkere, større, raskere, mer utholden eller lignende. Om du trener for å brenne kalorier, er det selvsagt bortkastet å trene, for så å "spise opp treningsøkten" etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinsyntesen er større etter at du har brutt ned musklene dine, og dermed trenger du mer tilførsel.

Hvis du ikke har merket mye hyppigere sultfølelse på treningsdager, så trener du ikke hardt nok! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg forstår trådstarter, er han/hun av typen som trener for å brenne kalorier, og ikke for å bli sterkere, større, raskere, mer utholden eller lignende. Om du trener for å brenne kalorier, er det selvsagt bortkastet å trene, for så å "spise opp treningsøkten" etterpå.

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår trådstarter, er han/hun av typen som trener for å brenne kalorier, og ikke for å bli sterkere, større, raskere, mer utholden eller lignende. Om du trener for å brenne kalorier, er det selvsagt bortkastet å trene, for så å "spise opp treningsøkten" etterpå.

Med den analogien så kan man jo bare la være å spise og trene som en gal. Det funker fett faktisk.

Helt til man møter veggen og blir syk og sånn og kroppen ikke vil respondere.

Mer rett mat+trening =bedre resultater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surplus calories should not be consumed each and every day, but in conjunction with training - when they are likely to be used for repair of damaged muscle tissues and recovery of glycogen stores. Conversely, slight underfeeding on rest days may have benefits mediated via mechanisms that kick in during calorie restriction (on top of the independent and positive effects of intermittent fasting), such as improvement in blood lipids and other health markers.

...

So, cycling between overfeeding (training days) and slight underfeeding (rest days) is another excellent strategy to remain lean regardless of your goal. The benefits are not only physiological, but also behavioral.

Kilde: Maintaining Low Body Fat | Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health

Det er muligens litt å hente på å legge seg i overskudd på treningsdager, men dette ser jeg på som detaljer i det store bildet.

Vil man virkelig gå inn for å spise seg i overskudd en dag for så å kompensere med et kjempestort underskudd neste dag?

Skal man ned i vekt trenger man et kaloriunderskudd over tid. Da synes jeg ikke det er behagelig å spise etter hvilken dag det er, men heller etter sultfølelsen. Finn et opplegg du trives med og fokusér på det viktigste, nemlig kaloriinntak og nok proteiner framfor å hefte deg med detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er redd for å "ete vekk" kaloriane du har forbrent bør du lese deg litt meir opp på konseptet. Slanking skal gjerast på kjøkenet. Det er sjølvsagt positivt å hjelpe på litt ved å trene, men det er framleis kaloriar inn som avgjer kva veg det går. Om du ikkje har kontroll på inntaket kan ei treningsøkt aktivere eit større behov for mat og du ender opp med å gå i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den analogien så kan man jo bare la være å spise og trene som en gal. Det funker fett faktisk.

Helt til man møter veggen og blir syk og sånn og kroppen ikke vil respondere.

Mer rett mat+trening =bedre resultater

Er jo slik det høres ut som trådstarter tenker. Hun er en "slanker", og ikke en "trener". Hvis du trener kun for å forbrenne kalorier, ER det bortkastet å løpe en time og forbrenne 1000 kcal, hvis du går hjem og spiser 1000 kcal. Det eneste du oppnår med treningen da, er å kunne spise mer.

"Blir ikke treningen bortkastet da, om man skal spise opp kaloriene igjen etter trening?", skriver hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn
Er jo slik det høres ut som trådstarter tenker. Hun er en "slanker", og ikke en "trener". Hvis du trener kun for å forbrenne kalorier, ER det bortkastet å løpe en time og forbrenne 1000 kcal, hvis du går hjem og spiser 1000 kcal. Det eneste du oppnår med treningen da, er å kunne spise mer.

"Blir ikke treningen bortkastet da, om man skal spise opp kaloriene igjen etter trening?", skriver hun.

Det blir jo riktig til en viss grad, kroppsammensetningen vil jo forbedres

Hvis man kun tenker på å redusere fettlagrene, så vil slik tankegang kun fungere om man har oversikt over flere faktorer, som hvor mye fett man har.

10kg fett på kroppen(godt under gjennomsnittet lite fett) = kan dekke et kaloriunderskudd på 770kcal i døgnet. 770kcal i underskudd vil teoretisk forbrenne 100gram fett fra kroppen (satt at man forbrenner fett og ikke glukose, noe som ikke skjer i realiteten). Men hvis man da har underskudd på 1000kcal og kroppen kun kan kompensere med 770kcal, så blir det "problemer" og metabolismen senkes gjerne(man opplever gjerne slitenhet og blir trøtt).

På en annen side vil du tjene mye mer på å legge deg på et lavere underskudd, slik at musklene får restituert og gjerne bygget litt masse om man trener styrke, mer muskler = høyere forbrenning. Men i bunn og grunn handler det om hvilke prioriteringer man har, hvis man kun har fokus på å fjerne fett og ikke bryr seg om muskelmasse trenger man kun å tenke på at man har fettlagre som kan kompensere for underskuddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn jeg tenker, er at jeg vil få bort de siste 4 kiloene innen september eller noe, også kan jeg evnt. begynne å bygge mer muskler etter hvert. Trener styrke ca to ganger i uken nå for å ikke miste muskelmasse, men kommer nok til å tenke mer proteiner, restitusjon og styrketrening osv. utover høsten. Ser jo det at med muskler forbrenner man mer, men jeg prioriterer kondisjonstrening nå i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil miste 4 kilo fett. Har satt det til 4 kilo etter å ha sett sånn ca hvilken innvirkning de første 5 kiloene har hatt på kroppen min. Om jeg legger på meg i muskler, gjør ikke det noe! Vanskelig å måle hva som er fett og hva som er muskler, forsåvidt, men det ser jeg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg heller fokusert på å optimalisere forholdene for å miste fett, og ikke tenkt så mye på vekten.

På trening: Ha som mål å bli bedre på noe! Blir du sterkere, raskere, hopper høyere, og får bedre utholdenhet, så har du også med stor sannsynlighet forbedret kroppssammensetningen din.

Oksygenopptaket er en av de viktigste faktorene for fettforbrenningen, så hard intervalltrening er gull verdt her. Mer muskelmasse vil også bidra til å senke fettprosenten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai, takk for masse tips! Får prøve meg på bakkeintervaller eller noe neste trening da. Er 15 ganger opp en kort, bratt bakke nok? Eller burde jeg heller ha 15 ganger på en lengre, slakkere bakke f.eks?

Antall løp avhenger av intensiteten, hvor bratt og lang bakken er og hvor godt trent du er. Ikke kjør for hardt første gangen hvertfall, det kommer du til å angre på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...