Gå til innhold

"Sunn" fett%??


Forsvarsdama5.0

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skjønner at du lurer. Tenkte bare ikke at alle var så interessert i detajler :pJeg er 16 år, og har ikke hatt mensen på øøhm.. 6 mnd ellernoe, pga slags anoreksi fra mars-juli. Startet vel litt før også, men det var den verste perioden.

Nå spiser jeg masse, og sunt. Tre skiver til frokost, lunsj og kvelds ++, og god middag, og havregrøt + nøtter.. Men mensen, den...

Ok.. da vet jeg hvertfall at du ikke misbruker forumet på noen måte før jeg selv svarer. Hadde jo en anelse om at anoreksi var en hovedtanke bak dette.

For å si det slik; det er maaaange jenter her inne som har slitt med en sf før de begynte å bygge muskler, jeg er intet unntak. Jeg var full av anoreksi og bulimi i 6 år og hadde ikke mensen mesteparten av denne tiden, og var innlagt på sykehus mer enn jeg var på skole. Har du lav fettprosent på grunn av direkte underernæring så tenk på alle de andre helsefarlige konsekvensene før du evt fortsetter, men hvis du prøver å spise igjen som du sier: fantastisk! Mensen vil komme tilbake og kroppen vil fungere normalt igjen.

Spis mat og tren styrke, en sterk kropp er en glad kropp :) Og leser du videre her inne finner du tidsnok ut at mannfolk for det meste liker jenter med litt kjøtt på beina til fordel for fyrstikkdamer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man "surrer" litt med kostholdet, enten ved at man spiser for lite og/eller har bulemiske perioder, kan kroppen reagere med å "slå av" muligheten til å få barn. Kroppen slår ikke alltid denne funksjonen på igjen med det første, og mange må gå lang tid før de får den tilbake...

Men å ta en tur til legen kan være lurt for å sjekke om det kan være noe annet galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg drikker 0.5 liter per dag + spiser gulost og brunost... hm :S

Spør du legen din, kan h*n sjekke på blodprøve om du trenger tilskudd av kalsium. Bedre føre var enn etter snar, er det ikke det de sier? Beinskjørhet er i alle fall ikke noe å spøke med.

Håper du klarer å komme deg ut av matproblemene. Hvis du ikke allerede får hjelp, anbefaler jeg deg å skaffe det, som flere har har sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mat og tren styrke, en sterk kropp er en glad kropp :) Og leser du videre her inne finner du tidsnok ut at mannfolk for det meste liker jenter med litt kjøtt på beina til fordel for fyrstikkdamer.

Mm, altså, jeg har blitt veldig glad i å løpe, men skal få lagt inn styrke nå også : D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser 2 skiver brunost, 2 gulost og 0,5l lettmelk hver dag er ligger du med det på ca 800 mg pr. dag.

Olympiatoppen anbefaler 1500 mg for akive kvinner uten menstruasjon.

Oi, det visste jeg faktisk ikke! Takk for info:) Heheh, det er liksom ikke så mange steder hvor det står nøyaktig hvor mye man skal ha i seg av det og det, og hvordan :p

og så er det så innmari mye man skal ha, blir helt blomkål jeg :D

Er det lett å få tak i kalsiumtilskudd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få så lav fettprosent at man føler seg helt for jævlig ;)

(på konkurransediett er det vel litt vanskelig men...)

Altså, jeg har aldri følt meg bedre FYSISK. :eek: Sikkert fordi jeg spiser godt og sånt nå da. Driver og går opp (har gått opp 7 kg siden august:D), men jeg har jo fortsatt lav fettprosent vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du legen din, kan h*n sjekke på blodprøve om du trenger tilskudd av kalsium. Bedre føre var enn etter snar, er det ikke det de sier? Beinskjørhet er i alle fall ikke noe å spøke med.

Håper du klarer å komme deg ut av matproblemene. Hvis du ikke allerede får hjelp, anbefaler jeg deg å skaffe det, som flere har har sagt :)

Oki, da skal jeg nok gjøre det;)

Har hjelp, og legen vet om det og slikt :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, da skal jeg nok gjøre det;)

Har hjelp, og legen vet om det og slikt :cool:

Så bra! God hjelp er gull verdt. Ikke alltid like lett å følge de rådene man får, men til sist har de fleste behandlere mange kloke ord å komme med: om man bare våger lytte^^

En av min egne store motivasjonspunkt i kampen mot spiseforstyrrelsen, har så absolutt vært treningen. Fokusendring fra "mer mat = mer fett", til "mat blir til muskler"! Og viten om at musklene ikke vokser om kroppen ikke får nok mat.

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ikke minst! Å kjenne gleden når man kan legge på mer vekt når man trener, fremfor """gleden""" man får når tallene på vekta går nedover. Det er jo tusen ganger artigere å kjenne at man blir sterkere!

(selv om en sf handler om SÅ mye mer enn å bli pen, som noen fremdeles tror..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm. For å komme meg ut av spiseforstyrrelsen begynte jeg å lytte mer til kroppen min, spise mer, og trene igjen. Ikke trene for å gå ned, men først for å bli litt "større", så for å trene til 3000 m på skolen, noe jeg klarte ganske bra! Etter det fant jeg ut at løping var ganske gøy:D

For meg hjalp det mye med trening fordi jeg kjente at jeg klarte noe. Noe annet enn å spise lite og gå ned i vekt. Det var så deilig å se framgang; at jeg ble raskere, sprekere osv! Så innmari deilig å kjenne at jeg aldri har vært i bedre form - OG at jeg ikke lenger er livredd for konkurranser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...