Gå til innhold

soya, ikke "farlig" likevel?


Imu

Anbefalte innlegg

Denne undersøkelsen Dietary soy protein containing isoflavonoids does not... [J Nutr. 2007] - PubMed - NCBI

viser at mengden på inntak av isoflavonoider er den samme som mengden som utskilles via urinen. Så hvorfor er det da så farlig som mange påstår? Er det heller slik at noen er mer utsatt enn andre? At soya er ufarlig for de fleste? Menn utskiller mer enn kvinner står det. Mange menn er redd for soya. Uten grunn? Undersøkelser hvor kvinner i overgangsalderen får soya viser det seg at soya ikke påvirker hormonbalansen.Jeg regner med at det er individuelt hvordan kroppen forholder seg til soya. Her http://www.springerlink.com/content/9d6kt54vdedttutw/

stpr det at tarmfloraen bestemmer om det skjer et opptak eller ei. Et sted, en norsk side, sa at barn og de med hormonforstyrrelser burde unngå soyatilskudd for sikkerhets skyld. Men den normale befolkning da? Hvorfor skremmer noen og sier at soya er dårlig om det kun gjelder enkelte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Nei det har jeg ikke! Men du som er så flink, klarer sikkert å finne noe om dette som står på norsk og er mulig å forstå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt proteinpulver er i alle fall alle isoflavanoider fjernet, og da antar jeg hele problemet med den minimale effekten man kunne spore hos menn etter stort inntak no longer is of relevance bare man velger riktig produkter :)

hvilket bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd å bake skokoladekake med den? Istedenfor mel, bruke cottage cheese eller kesam og egg? Jeg bruker ikke noe pulver i shake, kun til bakst, så jeg vet ikke om de smaker godt "bart". Men soyaprotein bare sammen med eggehvite og sukrin som pannekake synes jeg smaker godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østrogenet er ikke bra for menn, hvis du spiser enorme mengder. Hvor har du hørt at soya er "farlig"?

Østrogener er en gruppe steroide hormoner som fungerer som det primære kvinnelige kjønnshormon. De produseres hovedsakelig i eggstokkene og i morkaken. Noen østrogener produseres i mindre mengder i leveren, binyrene, og i brystene. De tre vanligste naturlig forekommende østrogenene er østradiol, østriol og østron. Disse produseres i kroppen ved at androgener omdannesved hjelpav enzymer. Østradiol produseres fra testosteron, og østron fra androstendion. Østron er svakere enn østradiol, og finnes i større mengder enn østradiol hos kvinner etter overgangsalderen. Østrogener finnes naturlig både hos kvinner og menn, men i betydelig større mengderhos kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bake skokoladekake med den? Istedenfor mel, bruke cottage cheese eller kesam og egg? Jeg bruker ikke noe pulver i shake, kun til bakst, så jeg vet ikke om de smaker godt "bart". Men soyaprotein bare sammen med eggehvite og sukrin som pannekake synes jeg smaker godt.

Egg/melkeproteinallergi. Hadde ikke valgt soyaprotein dersom jeg kunne valgt noe "bedre" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østrogener er en gruppe steroide hormoner som fungerer som det primære kvinnelige kjønnshormon. De produseres hovedsakelig i eggstokkene og i morkaken. Noen østrogener produseres i mindre mengder i leveren, binyrene, og i brystene. De tre vanligste naturlig forekommende østrogenene er østradiol, østriol og østron. Disse produseres i kroppen ved at androgener omdannesved hjelpav enzymer. Østradiol produseres fra testosteron, og østron fra androstendion. Østron er svakere enn østradiol, og finnes i større mengder enn østradiol hos kvinner etter overgangsalderen. Østrogener finnes naturlig både hos kvinner og menn, men i betydelig større mengderhos kvinner.

Dette er østrogen, men det er ikke det samme som er i soya. Hvordan hver enkelts kropp reagerer på det østrogenlignende stoffene isoflavonoider varierer nok. Jeg har lest en del kritikk av soya og har funnet ut at om man er barn eller har lavt stoffskifte bør man unngå soya som ikke har skylt bort isofl. med alkohol. (renset med vann bevares isofl.). Det er mange som mangler jod og det er viktig å ha nok jod for ikke å få redusert stoffskiftet. Ved inntak av isofl. kan jodopptaket reduseres nemlig. Jeg tar kelp-tabletter som inneholder jod. Jeg har ikke noe tro på at melk er sunnere å bruke i te så jeg fortsetter med soya. Skulle gjerne ha sett soyamelk og andre soyaprodukter med fjernet isoflavonoider i fremtiden. Rart det ikke lages proteinpulver av soya med reklame rettet mot menn hvor isofl. er fjernet i større grad enn det tilsynelatende gjør. Nei, derimot er det reklame for innholdet av isoflavonoider!

Når urinen er undersøkt etter inntak av soya ser det ut til at det utskilles mer isofl. blandt japanesere enn amerikanere. Grunnen vet jeg ikke. Selv om japanesere er kjent for å innta mer soya enn vi inntar de lite isofl. fordi de behandler soya med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...