Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jaa det er nettopp det jeg har lest mange sier, at 4x4 gir en boost. Har ikke merket så mye til det selv akkurat, men jeg har heller ikke løpt intervall så lenge.

Jeg løper med pulsbelte sånn at jeg har full kontroll på pulsen, og det går helt fint å komme opp i 80-90% og mer på kun 1,5-2 i motbakke :) Men det kan jo kanskje være fint å variere dragene litt sånn at noen er i motbakke og noen er litt mer flate.

ser det e noen som skriver til deg at det ikke er noe mer spesielt med 4#4 enn andre intervaller, mange her inne som svarer på ting de ikke har kompetanse på i det hele tatt, har selv prøvd alt av intervall trening og ingenting som er i nærheten av 4#4 enten det gjelder kondisjon eller forbrenning, driver du med vanlig jogging forbrenner du der og då men ved 4#4 forbrenner du i maaange timer etterpå. treningspartneren min har vært i olympiatoppen i mange år og alle toppidrettsutøvere kjører 4#4, det er en grunn til det. fokuserer selv mest på styrketrening så for meg er 4#4 det aller beste alternativet da jogging er helt meningsløst,

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306294
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sitter midt i eksamsarbeid nå, så orker ikke å bruke tid på å finne frem kilder. Men les litt i noen av disse trådene under her før du uttaler deg så bastant. 4 x 4 er ikke bortkastet, og i hvert fall ikke siden hun ikke har noen spesifikke løpemål, men intervaller er tyngre for kroppen enn rolige turer og man trenger derfor lengre tid på restitusjon. Rolige turer er ikke like tunge, og man kan utføre flere av disse samt lengre turer. Etc etc etc. Les under.

=1]Søkeresultater for: 4 x 4 intervall | Fitnessbloggen Forum

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306301
Del på andre sider

Jeg sitter midt i eksamsarbeid nå, så orker ikke å bruke tid på å finne frem kilder. Men les litt i noen av disse trådene under her før du uttaler deg så bastant. 4 x 4 er ikke bortkastet, og i hvert fall ikke siden hun ikke har noen spesifikke løpemål, men intervaller er tyngre for kroppen enn rolige turer og man trenger derfor lengre tid på restitusjon. Rolige turer er ikke like tunge, og man kan utføre flere av disse samt lengre turer. Etc etc etc. Les under.

=1]Søkeresultater for: 4 x 4 intervall | Fitnessbloggen Forum

eg skjønner, men no forstår eg det slik at hun vil forbrenne fort og disse turene er e lang prosess i forhold, det har ikke vært snakk om turer i det hele tatt før no, spørsmålet henne var om det holdt med 30 min intervall trening for å få fyr i forbrenningen.

og eg sier at 4#4 er et mye bedre alternativ enn andre intervaller, hun har aldri spurt om turer

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306313
Del på andre sider

eg skjønner, men no forstår eg det slik at hun vil forbrenne fort og disse turene er e lang prosess i forhold, det har ikke vært snakk om turer i det hele tatt før no, spørsmålet henne var om det holdt med 30 min intervall trening for å få fyr i forbrenningen.

og eg sier at 4#4 er et mye bedre alternativ enn andre intervaller, hun har aldri spurt om turer

Da er vi jo forsåvidt enig, men 4 x 4 er fremdeles ikke så himla mye mer magisk enn 5 x 3 min, 6 x 4 min, 5 x 1000 m osv.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306319
Del på andre sider

treningspartneren min har vært i olympiatoppen i mange år og alle toppidrettsutøvere kjører 4#4, det er en grunn til det.,

Leste denne her om dagen - - 4 x 4 trening er naivt - DN.no

Kommer helt an på hva man vil oppnå med treningen, men toppidrettsutøvere trener ikke pga fettforbrenning. Påstanden du kommer med der er jo også helt på viddene, hvem er alle disse toppidrettsutøverne? Overbevist om at det ikke finnes en eneste utøver i Norge, verden for øvrig som trener et opplegg rundt 4x4 intervaller.

Men for mosjonister som ønsker fettforbrenning og kondis uten å trene til noe spesielt, sure:)

Verdens beste løpenasjon(?) har ikke hørt om 4x4: Kenyanerne gir blaffen i 4x4 - DN.no

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306325
Del på andre sider

Er ikke en supertilhenger av å kjøre kondisjonstrening før ei styrke økt, siden jeg personlig liker å ha mest energi for styrkeøvelsene. Etter styrketreningen er nok til å anbefale. ( Samt folk er ikke så begeistrert for at man svetterned treningsbenken :D )

Personlig liker jeg best å kjøre guerrilla kardio på ei tredemølle. Letter å presse hastigheten, samt man kan bare hoppe av til siden etter at de 20 sekundene er ferdig.

Finnes ikke noe perfekt for meg enn denne type kardioen. rask og effektiv!:) takk for tips. jeg kjeder vettet av meg på mølla og liker ikke særlig kardio trening. Da blir det morgentrening med gerilja kardio de late dagene mine.. eller etter styrke. Er det veldig dumt å kjøre det etter tung styrke? Vil absolutt ikke gjør en tung og beinhard styrkeøkt for gitt med å løpe meg ihjel.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306369
Del på andre sider

Annonse

Leste denne her om dagen - - 4 x 4 trening er naivt - DN.no

Kommer helt an på hva man vil oppnå med treningen, men toppidrettsutøvere trener ikke pga fettforbrenning. Påstanden du kommer med der er jo også helt på viddene, hvem er alle disse toppidrettsutøverne? Overbevist om at det ikke finnes en eneste utøver i Norge, verden for øvrig som trener et opplegg rundt 4x4 intervaller.

Men for mosjonister som ønsker fettforbrenning og kondis uten å trene til noe spesielt, sure:)

Verdens beste løpenasjon(?) har ikke hørt om 4x4: Kenyanerne gir blaffen i 4x4 - DN.no

det ble diskutert ka intervall trening som var best, da sa eg at 4#4 er best, sa ikke at toppidrettsutøvere gjør det pga fettforbrenning, men sa at 4#4 er den beste intervall treningen også for fettforbrenning. du skal få ha dine meninger og tro ka du vil men å si at det ikke finnes en enste toppidrettsutøver i norge eller verden som trener 4#4 er bare tull, kjenner flere i verdenstoppen i kampsport og de kjører 4#4, står her også at ronaldo og real madrid gjør det også, lurer på om han er toppidrettsutøver? Han hjalp Ronaldo i form- ga leserne svar om 4X4 - DN.no

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306449
Del på andre sider

Finnes ikke noe perfekt for meg enn denne type kardioen. rask og effektiv! takk for tips. jeg kjeder vettet av meg på mølla og liker ikke særlig kardio trening. Da blir det morgentrening med gerilja kardio de late dagene mine.. eller etter styrke. Er det veldig dumt å kjøre det etter tung styrke? Vil absolutt ikke gjør en tung og beinhard styrkeøkt for gitt med å løpe meg ihjel.

Kommer litt ann på hvor motivert man er etter en hard styrke økt :) Jeg ville ha kjørt det etter en styrke økt, best å ha det unnagjort. Det virker som du er litt bekymret for at cardioen blir å ødelegge for muskeloppbyggningen?

Det viktigste er vel at du har nok tid til å slappe av, dvs at du ikke har trening hver dag (cardio teller som trening)

.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306452
Del på andre sider

Kommer litt ann på hvor motivert man er etter en hard styrke økt :) Jeg ville ha kjørt det etter en styrke økt, best å ha det unnagjort. Det virker som du er litt bekymret for at cardioen blir å ødelegge for muskeloppbyggningen?

Det viktigste er vel at du har nok tid til å slappe av, dvs at du ikke har trening hver dag (cardio teller som trening)

.

Ja jeg er opptatt av å redusere fettmassen/midjen og orker ikke henge meg for mye opp i vekta.:) Muskeloppbyggingen er jeg litt redd for å ødelegge ja. For i mange år før jeg oppdaga dette forumet har ødelagt forbrenningen min med lavkalori sulte dietter ala damemagasiner.

Nå spiser jeg dobbelt så mye, men får enda ikke i meg nok kalorier. Så når det gjelder for lite mat så kan allerede det ødelegge for meg når det gjelder å bygge muskler å gå ned i fettprosent, stemmer ikke dette? Da vil jeg ikke iriitere kroppen min inn i sjokktilstand med for mye cardio, tung styrke og for lite mat. Fokuserer mest på spising å styrke nå. Håper ikke dette er en dum tankegang.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306461
Del på andre sider

Gå ned i fettmasse og opp i styrke, fitnessbloggens hellige gral. :) Personling ville jeg konsentrert meg om en ting av gangen. Får du i deg like mange kcal som du forbrenner, skal du vel i teorien bygge muskler på bekostning av fettmassen. :D Så lenge du prioriterer å spise bra, går nok alt bra.

Det fine med kondisjons treningen, er jo at man ikke blir så sliten når man springer for å rekke bussen, eller for å rekke butikken :D

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306507
Del på andre sider

det ble diskutert ka intervall trening som var best, da sa eg at 4#4 er best, sa ikke at toppidrettsutøvere gjør det pga fettforbrenning, men sa at 4#4 er den beste intervall treningen også for fettforbrenning. du skal få ha dine meninger og tro ka du vil men å si at det ikke finnes en enste toppidrettsutøver i norge eller verden som trener 4#4 er bare tull, kjenner flere i verdenstoppen i kampsport og de kjører 4#4, står her også at ronaldo og real madrid gjør det også, lurer på om han er toppidrettsutøver? Han hjalp Ronaldo i form- ga leserne svar om 4X4 - DN.no

At noen har utført 4x4 betyr da ikke at de trener det regelmessig og at det er en del av treningsopplegget. Jeg har prøvd crossfit, jeg trener det ikke. Det var det jeg mente.

I linken din er det bare en haug med spm fra lesere. Real Madrid og Ronaldo er bare nevnt i innledningen. Ikke akkurat overveiende argument for at real madrid sverger til 4x4.

Men jeg er ikke grunnleggende uenig med deg, liker godt 4x4 selv. Bare synes det er blitt hypet opp til å være svaret på alt innen fettforbrenning og kondisjonstrening:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306516
Del på andre sider

At noen har utført 4x4 betyr da ikke at de trener det regelmessig og at det er en del av treningsopplegget. Jeg har prøvd crossfit, jeg trener det ikke. Det var det jeg mente.

I linken din er det bare en haug med spm fra lesere. Real Madrid og Ronaldo er bare nevnt i innledningen. Ikke akkurat overveiende argument for at real madrid sverger til 4x4.

Men jeg er ikke grunnleggende uenig med deg, liker godt 4x4 selv. Bare synes det er blitt hypet opp til å være svaret på alt innen fettforbrenning og kondisjonstrening:)

blir for dumt at eg skal prøve å overbevise deg om at det finnes toppidrettsutøvere som trener 4#4, eg vet det jo og kjenner flere selv. tror du de som er i toppen baserer treningen sin på lange joggeturer for å presse seg i enda bedre form? av alle de intervalltreningen eg har trent så er 4#4 den som fungerer disidert best på meg. du kan godt nevne noen annen form for trening som er mer effektiv for kondisjon og fettforbrenning?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306542
Del på andre sider

På vei ut døra, men hvis du googler 4x4 og Northug får du ikke mange treff i ditt favør. Kommer som sagt an på hva man vil med treningen. Kan presse seg på langturer også vettu.. Trenger ikke overbevise meg om det, for det er helt sikkert noen som gjør det, men overbevist om at det er en liten del. Utholdenhetsutøvere trener mer mengde med lavere intensitet, så denne formen er nok bedre enn 4x4 for den type kondisjon de trenger. # er ikke gangetegn btw.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306564
Del på andre sider

Annonse

På vei ut døra, men hvis du googler 4x4 og Northug får du ikke mange treff i ditt favør. Kommer som sagt an på hva man vil med treningen. Kan presse seg på langturer også vettu.. Trenger ikke overbevise meg om det, for det er helt sikkert noen som gjør det, men overbevist om at det er en liten del. Utholdenhetsutøvere trener mer mengde med lavere intensitet, så denne formen er nok bedre enn 4x4 for den type kondisjon de trenger. # er ikke gangetegn btw.

skal du finne en og annen eksempel no som ikke trener 4#4 og basere dine fakta på det? tror du f.eks en mma fighter trener mengde med lav intensitet? du kan presse deg på langturer selvfølgelig men det er umulig å klare å øke o2 opptaket ditt på samme måte som med intervaller, og innen intervaller er 4#4 den som er på toppen for å øke o2 opptaket fortest. kem tror du forbrenner mest fett på 1 døgn av han som løper 4#4 eller han som jogger med lav intensitet i 2 timer? og så refererer du til kenyanere som løper langdistanser når vi diskuterer intervaller, de vil nok sikkert få utbytte av intervaller de og men klart de trenger annen trening som gjerne er bedre for de, ikke vet eg, dette e et fitness forum og eg kan ikke så mye om treningsmetodene til tynne kenyanere som løper i timesvis. og spiller det noen rolle ka tegn eg bruker som gangetegn? du skjønner vel poenget uansett gjør du ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306601
Del på andre sider

blir for dumt at eg skal prøve å overbevise deg om at det finnes toppidrettsutøvere som trener 4#4, eg vet det jo og kjenner flere selv. tror du de som er i toppen baserer treningen sin på lange joggeturer for å presse seg i enda bedre form? av alle de intervalltreningen eg har trent så er 4#4 den som fungerer disidert best på meg. du kan godt nevne noen annen form for trening som er mer effektiv for kondisjon og fettforbrenning?

4x4 er effektivt det, men argumentene dine for hvorfor dette skulle være bedre enn f.eks. 5x3 holder jo ikke mål i det hele tatt. Din subjektive oppfatning av dette er strengt tatt svært lite verdt, da jeg ikke ser for meg at du har kjørt en systematisk test der du har trent de ulike variantene over tid og målt resultatene.

Du uttaler deg veldig bastant, men du hadde nok fått en bedre respons om du kunne holdt deg litt mer rolig og saklig, og ikke gå i forsvarsposisjon med en gang du møter andre meninger.

tror du f.eks en mma fighter trener mengde med lav intensitet?

En MMA-fighter trener nok intervaller med langt høyere intensitet enn 4x4 ;)

kem tror du forbrenner mest fett på 1 døgn av han som løper 4#4 eller han som jogger med lav intensitet i 2 timer?

Han som på slutten av dagen har det største energiunderskuddet.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306732
Del på andre sider

4x4 er effektivt det, men argumentene dine for hvorfor dette skulle være bedre enn f.eks. 5x3 holder jo ikke mål i det hele tatt. Din subjektive oppfatning av dette er strengt tatt svært lite verdt, da jeg ikke ser for meg at du har kjørt en systematisk test der du har trent de ulike variantene over tid og målt resultatene.

Du uttaler deg veldig bastant, men du hadde nok fått en bedre respons om du kunne holdt deg litt mer rolig og saklig, og ikke gå i forsvarsposisjon med en gang du møter andre meninger.

En MMA-fighter trener nok intervaller med langt høyere intensitet enn 4x4 ;)

Han som på slutten av dagen har det største energiunderskuddet.

beklager at mine meninger ble så bastante, har aldri sagt at 5#3 er noe dårligere, har bare argumentert for at 4#4 er en bedre enn aerob trening for å komme fort i form og forbrenne raskt, og at det er den formen for intervall trening som fungerer aller best for meg og flere jeg kjenner som begynte med denn treningen da de var i olympiatoppen! er enig at en mma fighter trener nok med veldig høye intervaller, dro bare frem en mma fighter som eksempel så vi slapp å diskutere kenyanere

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306810
Del på andre sider

Jeg får ikke sett loggen din. Det står at du har limited hvem som får se hele profilen din. Har du link til loggboken din? :)

Det skal bare være å klikke under bildet mitt der det står at jeg har loggbok? Går ikke det? Er ganske mange som har kommet seg inn på den uten at jeg har godtatt noe. 4x4, Hoff og Helgerud metoden er magisk. Dessuten er det bra for bena dine, jf skadeartikkel. Begrunnelse; fordi det er fokus på at du må ha stigning, ergo du "slår" ikke beina like hurtig og hardt som hvis du skulle gunne på med 15 km/t på intervalldragene. Om du ikke er kongetrent så vil 5% stigning begrense seg til ca 12 km/t. Noe over det er forøvrig heller ikke hensiktsmessig da de fleste vil nå 85-95% av maks med denne farten da stigningen er 5%.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306933
Del på andre sider

Det skal bare være å klikke under bildet mitt der det står at jeg har loggbok? Går ikke det? Er ganske mange som har kommet seg inn på den uten at jeg har godtatt noe. 4x4, Hoff og Helgerud metoden er magisk. Dessuten er det bra for bena dine, jf skadeartikkel. Begrunnelse; fordi det er fokus på at du må ha stigning, ergo du "slår" ikke beina like hurtig og hardt som hvis du skulle gunne på med 15 km/t på intervalldragene. Om du ikke er kongetrent så vil 5% stigning begrense seg til ca 12 km/t. Noe over det er forøvrig heller ikke hensiktsmessig da de fleste vil nå 85-95% av maks med denne farten da stigningen er 5%.

Ahh joo, haha så klart :)

Jeg kan godt løpe mer oppoverbakke, men igjen så er jo poenget å ha en viss puls, og det har jeg

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306974
Del på andre sider

Gjorde det enkelt, dette er det jeg har skrevet på min loggbok. Folk må gjerne være uenig i det jeg skriver her, men man er som sagt forskjellig i hva som fungerer best for en selv. Dersom det er brutale faktafeil her så vil jeg selvfølgelig gjerne ha tilbakemelding.

Hei!

Etter mye diskusjon på feltet har mange forskere kommet frem til at 4x4 er den beste metoden for å forbedre kondisjonen (Jan Hoff og Jan Helgerud). - Derfor er 4X4 det beste - DN.no Jeg har selv merket fantastisk progresjon i kondis med denne metoden. 4x4 betyr at du skal løpe fire minutter i raskt tempo og gjenta dette fire ganger.

Den største feilen de fleste gjør er at de tror at de må løpe på 15 km/t for at det skal regnes som en bra intervall. Det viktigste for progresjon og for å forhindre belastningsskader er å løpe med 5% stigning. Dette er ganske mye dersom du er fersk, så du kan fint bruke noen uker på å komme deg fra 0-5, eller som forskerne sier; bruk lavere fart. Selv løp jeg på (hold deg fast) 8.5 km i timen med 5% i stigning da jeg var helt fersk. Ganske sakte med andre ord. Nå varierer jeg mellom 10,5 og 12 (på gode dager). Så ta tiden du trenger og for all del, skaff deg en pulsklokke. Du skal ikke kunne snakke når du løper de fire minuttene, men du skal heller ikke besvime når du er ferdig.

1. Test maxpuls (dette gjør du ved å løpe intervaller og sjekker hvor høy pulsen bli på det nest siste/siste draget nr 3/4) Gjør gjerne dette flere ganger over noen uker også tar du gjennomsnittet. Noen dager kommer man bare ikke opp i puls så et snitt vil gi deg det beste tallet.

2. Når du løper de såkalt "dragene" på fire minutter skal pulsen din ligge på 85-95% av makspuls.

3. I pausene mellom dragene kan du godt gå, men pass på at pulsen ikke faller for langt ned for da vil du slite med å få den opp og holde den oppe lenge nok. Grunnen til at det er satt fire minutter er fordi det er den tiden de har beregnet at det tar å komme seg opp i puls og å holde den der.

Og du, for all del. Når du løper på møllen til vanlig så MÅ du ha en stigning på MINST 1.5. Hvis ikke kan løpegleden din kjapt gå over til betennelse. Dessuten, jo mer stigning, desto med kalorier forsvinner og jo mer muskler får du. Vinn-vinn!

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8602-4x4-intervall/page/2/#findComment-306980
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...