Gå til innhold

Uten melk, sukker og hvete?


Frøken

Anbefalte innlegg

Jeg ble testet hos legen, tok bare blodprøve. Har mange andre allergier, så har tatt sånne blodprøver med jevne mellomrom. Man kan også ta sånn pirke lignende prøver på armen hos legen. Men dette er hvete, egg og nøtteallergien. Det andre jeg nå prøver å holde meg unna vet jeg ikke om jeg er allergisk mot. Og tror vel ikke jeg er allergisk mot det, men ømfintlig mot det. Sukker vet jeg at jeg får det mye bedre av da det er i små mengder. For å unngå sukker 100% er jo ikke enkelt da det er tilsatt i de fleste matvarer.

Det jeg synes er vanskligst nå, er å holde meg unna melkeprodukter. For har brukt det mye som proteinkilde da jeg er allergisk mot egg, så nå er jeg allerede lei fisk, kylling og kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tok blodprøver hos legen og alle tingene jeg ble testet mot kom tilbake som helt fine..allikevel reagerer jeg kraftig på enkelte ingredienser.. kan nevne hvetemel, egg, mat med mye fiber, kyllingfilet, bacon, erter, paprika, og har stor mistanke mot laktoseintoleranse og gluten (cøliaki).. nå viste altså blodprøvene ikke noe negativt mot cøliaki, men skal man være helt sikker så finnes det jo en metode der de sjekker ut tarmene med kamera og da kan man være mer sikrere på påvisning av cøliaki. Legen sa derimot at det vanligste var at dette ble først gjort etter at blodprøven kom tilbake positiv, og i mitt tilfelle så gjorde det ikke det og derfor sa han at jeg bare måtte leve med det...

Har derfor bare på oppfordring av legen fortsatt å spise som før og bare prøve å unngå for mye av det. Men det er vanskelig å vite eksakt hva en reagerer på.. er jo som regel melk i det meste av mat og spesielt brødprodukter, og tilleggsingredienser. så når jeg reagerer vet jeg ikke om det er melk eller laktosen, eller om det er f.eks paprikaen på pizzaen og ikke pizzabunnen. Eller om det er havregrynen og ikke melken (havre skal vel unngås for de med cøliaki)...Man skal jo egentlig heller ikke helt slutte å spise gluten heller før man har fått påvist intoleransen fra legen etc... og når blodprøven viser normale verdier så hva skal en gjøre?

Men kan jeg kreve å få bli testet grundigere med den videre undersøkelsen selv m blodprøven ikke viste utslag?

Har perioder der magen virkelig går vrang.. Blir opplåst, mye luft og har mye ubehag...

Dette vet jeg kommer av lyse brødprodukter av spesielt stort hveteinnhold. Og de andre tingene jeg nevnte ovenfor.. Nå er jo dette matvarer som mange reagerer på normalt, men jeg kan si at magen min reagerer nok mye sterkere enn normalen..

Noen som har vært i samme situasjon og evt har forslag? Skal en først få skikkelig påvisning før en forandrer kostholdet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel ikke å få noe bekreftet av blodprøver for å kutte ut korn fra kostholdet? Om kroppen din trives best på et glutenfritt kosthold, så trenger du vel ikke legens velsignelse for å spise slik, dersom dette fungerer bedre for deg?

Prøv å kutte ut alt av kornprodukter i en måned. Deretter prøver du å innføre havre, som er det kornet med minst gluten. Dersom du etter en kort periode ikke reagerer, kan du prøve å innføre hvete, i form av brød eller liknende. Dersom plagene da kommer tilbake, kan du med ganske stor sikkerhet si at du reagerer på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med astma, allergi og eksem hele mitt liv. Astmaen forsvant så og si etter jeg begynte å trene fast. Men eksemen og allergien er noe herk... Reagerer på visse matvarer, har allergitestet meg ofte og testene kan variere... En gang kan det stå jeg reagere på soya og andre matvarer, andre ganger ikke i det hele tatt... Helt merkelig!

Det jeg har lært i hvertfall er å stole på magefølelsen. Har jeg en god dag, kan jeg godt spise noe jeg ikke tåler i moderate mengder. Har jeg en dårlig dag må jeg holde meg unna, da blusser eksem og magevondt opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som du skriver, Vegard Lysne, så trenger man jo stengt talt ikke en "bekreftelse" fra legen om man vet spesifikt hva man reagerer på. Men jeg skjønner Golfern godt. Det er utrolig kjipt å ikke vite helt sikkert hva man tåler/kanskje tåler/ikke tåler. I mitt tilfelle så ser jeg det som litt drastisk å kutte ut egg, gluten, laktose og frukt bare fordi jeg tror det er synderne.

Grunnen til at jeg er skeptiskt til å begynne allerede nå å kutte ut enkelte matvarer er jeg ønsker først å få bekreftet at jeg har en form for intoleranse. Spesielt cøliaki..hvis jeg begynner med et glutenfritt kosthold kan dette gjøre det vanskeligere å påvise ved nye prøver hos lege. At det er mulig å teste for en liten periode mot enkelte matvarer er jo fullt mulig, men det beste er å få en bekreftelse på at man har en eller annen form for intoleranse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en periode skal jeg ha et kosthold uten noen form for melk, sukker (samt kunstig sukker) og hvete.

Dette høres ut som mitt kosthold. Ikkenoe problem :thumbsup:

Melk erstatter du med soyamelk, mandelmelk, kokosmelk eller rismelk.

Hvete erstatter du lett med spelt.

Sukker venner du deg av med. Tro meg! Stevia er en finfin erstatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

mellommåltidene og lunsj og sånn er d som jeg syns er vanskeligst å få til, spesielt når mange av dagene går på skole og jobb + pendling som utgjør 17 timer ute av huset og tilgang til kjøleskap og oppvarming av mat blir minimal! jeg er glutenfri btw. har vært d i halvannet år- jeg raste ned 8 kg bare d første halvåret så vektnedgang må du kanskje passe litt på!

D siste halvåret nå har jeg etter å ha gått fra å jobbe vanlig 100% stilling og bodd bare 20 min unna jobben hvor jeg kjøkken på bakrommet, til å gå på skole 100% og jobbe så mye jeg kan v siden av, bor 2 timer unna skole og jobb så mat i år har vært en utfordring, ikke minst å holde den maten sunn! så har prøvd meg mye frem og funnet et par gode oppskrifter- bl.a. energibarer- har en patch m nylagde i kjøleskapet nå som skal kjølnes før jeg smaker om d var vellykket :p

Det er vanskelig i starten, men kommer seg etterhvert, mye er kommet på markedet nå innenfor mat allergier, så er lettere å finne frem! viktig å være obs på "ferdige" produkter, lag så mye du kan fra bunnen selv.

mellommåltid:

grønnsaker- gulrøtter, agurk, avokado osv (om du kunne spise d?)

nøtter er min redning til rumlende mage mellom hovedmåltider

energibarer- google er din beste venn- google og finn forskjellige og miks sammen de ingr du tåler så blir d nok bra :)

salater

masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med astma, allergi og eksem hele mitt liv. Astmaen forsvant så og si etter jeg begynte å trene fast. Men eksemen og allergien er noe herk... Reagerer på visse matvarer, har allergitestet meg ofte og testene kan variere... En gang kan det stå jeg reagere på soya og andre matvarer, andre ganger ikke i det hele tatt... Helt merkelig!

Det jeg har lært i hvertfall er å stole på magefølelsen. Har jeg en god dag, kan jeg godt spise noe jeg ikke tåler i moderate mengder. Har jeg en dårlig dag må jeg holde meg unna, da blusser eksem og magevondt opp...

D du forklarer høres ut som kronisk irritabel tykktarm? (tror d var d d het) en annen allergiker som jeg snakket m som hadde d.. hu holdt seg da helt unna egg, gluten og melk tror jeg, og d ga hvertfall litt mer stabilitet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg er skeptiskt til å begynne allerede nå å kutte ut enkelte matvarer er jeg ønsker først å få bekreftet at jeg har en form for intoleranse. Spesielt cøliaki..hvis jeg begynner med et glutenfritt kosthold kan dette gjøre det vanskeligere å påvise ved nye prøver hos lege. At det er mulig å teste for en liten periode mot enkelte matvarer er jo fullt mulig, men det beste er å få en bekreftelse på at man har en eller annen form for intoleranse...

Har forstått det slik at de testene de bruker opp mot Cøliaki ikke alltid er gir et rett bilde, kan noen (Vegard Lysne kanskje) bekrefte eventuelt avkrefte dette? At det kan være testen ikke gir utslag på Cøliaki selv om man har det?

Har kommet et stykke på vei, og det ser ut til at grove kornprodukter kanskje kan være en av synderne... Jeg bør altså spise "usunt", loff og fine brød :huh: Noen som har vært borti lignenede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grove produkter kan være syndere siden d ofte er mye fiber som kanskje er noe kroppen din ikke tåler så mye av? ville nesten egentlig anbefalt å ikke spise brød så ofte om du bare kan spise de lyse, de er ofte årsaken til ekstra luft og oppblåsthet i magen..

Ja, bra tips igrunnen... Har forstått det slik at det mest sannsynlig er fruktosen som er synderen når det gjelder luft, men skal følge litt med i forhold til brød generelt fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har forstått det slik at de testene de bruker opp mot Cøliaki ikke alltid er gir et rett bilde, kan noen (Vegard Lysne kanskje) bekrefte eventuelt avkrefte dette? At det kan være testen ikke gir utslag på Cøliaki selv om man har det?

Har kommet et stykke på vei, og det ser ut til at grove kornprodukter kanskje kan være en av synderne... Jeg bør altså spise "usunt", loff og fine brød :huh: Noen som har vært borti lignenede?

Man kan reagere på gluten selv om man ikke får utslag på cøliakitest. Da kan man ha glutenintoleranse. Jeg mener at om man spiser glutenfritt i perioder med suksess, og problemene kommer igjen når man introduserer gluten i kostholdet, så spiller det liten rolle om testen gav utslag. Trives man bedre uten gluten, så er det ingen gode argumenter for å ikke spise glutenfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D du forklarer høres ut som kronisk irritabel tykktarm? (tror d var d d het) en annen allergiker som jeg snakket m som hadde d.. hu holdt seg da helt unna egg, gluten og melk tror jeg, og d ga hvertfall litt mer stabilitet. :)

Jeg får sjekke opp i det! Gjør meg ingenting å holde meg unna egg, gluten og melk en periode, for å se hva som skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forstått det slik at de testene de bruker opp mot Cøliaki ikke alltid er gir et rett bilde, kan noen (Vegard Lysne kanskje) bekrefte eventuelt avkrefte dette? At det kan være testen ikke gir utslag på Cøliaki selv om man har det?

Har kommet et stykke på vei, og det ser ut til at grove kornprodukter kanskje kan være en av synderne... Jeg bør altså spise "usunt", loff og fine brød :huh: Noen som har vært borti lignenede?

Jeg fikk beskjed om å spise masse produkter som inneholdt gluten før jeg tok testen. I den perioden ble jeg så dårlig, endte opp med sykemelding. Til tross for at jeg ble grisedårlig (jeg har alltid hatt vondt i magen og allergiske reaksjoner, helt siden jeg var liten..) så sa alt jeg tok av tester at jeg har ikke noen form for allergi eller intoleranse. Det legen sa da var at jeg helt tydelig faktisk reagerer på ulike matvarer, hvis ikke ville ikke kroppen ha reagert med å bli syk av mat og at jeg var veldig uheldig som faktisk ikke slo ut på testene. Han pratet om at det hendte..tror han sa det var 10% av alle som tok tester som fikk tilbake at alt er ok, selv om kroppen tydelig reagerer. Det største minuset for min del, at det ble slik som det ble, er at det kan være greit å ha det på papiret og at man da har krav på tilskudd pga man må bytte ut så mye mat med dyrere alternativer. Tror det er nesten 2000 kr i mnd...Bortsett fra det gjør det jo ikke noe at testene ikke er enig med kroppen min, for som legen sa, jeg spiser det jeg merker at kroppen tåler og kutter ut det jeg ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en periode skal jeg ha et kosthold uten noen form for melk, sukker (samt kunstig sukker) og hvete. Dette innebærer også at jeg må holde meg unna frukt og grønnsaker med rød/gul farge. Jeg synes det er veldig vanskelig å finne nok å spise. Kan visst spise egg og fløte, men det begrenser seg hvor mye jeg klarer av det da :) Er glad i å trene, og vil for all del ikke gå ned i vekt (er slank fra før).

Hvis noen har tips til matvarer/måltider som ikke inneholder noe nevnt ovenfor, blir jeg veldig glad :)

Liten rettelse: Gjerne tips til næringsrike mellommåltider :)

salmalaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ofte at mennesker som har Cøliaki ikke tester positivt for dette på blodprøver, men må ta gastroscpopi (undersøkelse av mage/tarm med kamera) og en biopsi av tarmen (celleprøve) for å kunne få bekreftet at de reagerer på gluten.

Laktoseintoleranse vil være vanskelig å konstatere ved blodprøve. Man må ofte sende inn avføringsprøve for å få konstatert dette, da det er mangel på laktase i tarmen som fører til problemer med å bryte ned laktosen.

I tillegg er det forskjellig om du har allergi eller intoleranse. Har du allergi vil det som regel vises på blodprøver da det er håndfaste stoffer kroppen din viser en reaksjon på. Men har du en intoleranse vil ikke dette alltid vises på blodprøver, siden reaksjonen ofte kan oppstå i ettertid av at du har spist noe. Det er også derfor det er så vanskelig å finne ut spesifikt hva man reagerer på. Ofte vil eliminasjonsmetoden være den beste i dette tilfellet. Fungerer ikke kroppen optimalt, kutt ut de mest vanlige triggerne; melk, gluten og sukker.

Helt fra jeg var liten forsket mamma på hvorfor jeg ofte var dårlig, hun fant da ut at jeg reagerte mindre på laktoseredusert melk enn vanlig melk. Men siden jeg aldri har tålt melkeprodukter særlig godt, har jeg aldri vært vant til å innta dette i store mengder. De siste årene har jeg brukt eliminasjonsmetoden... Kuttet først helt ut melk, innførte etter nesten ett år ost og smør litt etter litt. I tillegg har jeg funnet ut at jeg kan spise tyrkisk/gresk yoghurt. Nå har jeg også kuttet ut gluten. Og jeg kjenner at kroppen fungerer myemye bedre.

Man kan gå til biopat eller diverse terapeuter for å ta en blodprøve som sendes til USA, der de kan kartlegge spesifikke ting du reagerer på. Denne metoden er vel litt uglesett av fastlegene, men har hjulpet mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Jeg hadde sånn candida-diett tidligere i år og spiste mengder med maisbrød med peanøttsmør fra helsekosten. Maiscrispen har de på Meny og Ultra tror jeg, ikke spesielt næringsrikt, men funka som sncks/mellommåltid :) Ellers gikk det mye i nøtter. Kan også lage mye godt av mandelmel, bokhvetemel, og jyttemjøl - og sukrin kan du helt sikkert spise siden det er en naturlig søtning?

Korleis fungerte candida-dietten for deg? Eg har blitt diagnosert med IBS og prøver forskjellige diettar, har både blitt anbefalt og fraråda candida-dietten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis fungerte candida-dietten for deg? Eg har blitt diagnosert med IBS og prøver forskjellige diettar, har både blitt anbefalt og fraråda candida-dietten.

For å være ærlig ble jeg ikke noe bedre i det hele tatt - hehe, men suuuur og grinete siden det omtrent ikke var noe jeg kunne spise. Dyrt var det også :confused: Nei, jeg vil ikke råde noen til det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...