Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge lurt på om chicken stir fry'en jeg lager er sunn.

Altså, jeg har jo masse forskjellige grønnsaker og selvfølgelig kylling i den, men jeg hiver i to terninger grønnsaks buljong.

Er buljong sunt egentlig, eller er det for mye salt i det til at det kan bli regnet som sunt?? det setter iallefall en fantastisk god smak på maten.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/8479-er-det-sunt-%C3%A5-ha-buljong-i-maten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

prøv knorr sin buljong "fond du chef"

kokkesamboeren synes denne er ok som erstatning for kraft lagd fra bunnen, samtidig med at denne inneholder ikke næringssalter, eller bindemiddel som regnes som "usunt"(personlig synes jeg sunn mat er heller å spise seg lykkelig, en å spise seg lei..). den er også fri for MSG. den er jo litt dyrere en toro, men den er virkelig verdt pengene

Annonse

• 2 uker senere...

Er ikke noe problem å bruke buljong til matlaging nei.

Hele MSG-surret er bare overdrevet negativ hype og broscience. Alt fra biffer, til parmesan, til tomatsaus, til sopp ,får diggenheten sin fra umamismaken. Hadde det vært noe som het " kinamatsyndromet"; så hadde hele kina lidd av det daglig. Og DER brukes det mye MSG.

• 3 måneder senere...

Har ikke sett at noen har svart før nå. Takk for svar og tips. Men det blir vel alt med måte. Jeg syns det er vanskeligere å spise sunt i Irland uten at det skal bli kjedelig. Men nå har jeg bestemt meg for å lære meg å lage sushi. DET er favorittmaten uten tvil. ;)

Men Aurelius, jeg har hørt man ikke skal spise så mye kinamat, at det ikke er bra for deg... De lever jo et annet liv enn oss, så de blir jo påvirket på en annen måte... Men vet ikke... Kan være en myte...

Mjaa... kinesere er jo mennesker de og :) Selv om de bor så langt unna som de jo gjør tror jeg ikke det er så langt at de presterer å reagere SÅ forskjellig på et stoff som finnes naturlig i så mange råvarer=)

Og folk har nå sagt at man ikke skal spise så mye av [sett inn valgfri matvare her], siden det ikke er bra for deg, til omtrent alt:p

For mye av hva som helst er ikke sunt,men jeg tror ikke kinamat er noe spesielt mye værre enn f.eks thaimat, franskmat, italienskmat eller norskmat der:)

Jeg ente opp med å sjekke opp diverse artikler og fant disse;

Slik velger du sunn take away-mat - TV 2 Sporty

Se opp for kinamat-bombene - VG Nett om Vektklubb.no

Det gav mye svar, men nå endte det opp med at jeg ble kjempesulten. hehe.

Tror det går litt i surr mellom takeaway-kinamat og hverdagskost for kinesere her nå?

mulig, men de spiser jo mye nudler og ris uansett... nå snakker ikke jeg om den friterte maten, men all ris, nudler, sausen og diverse

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...