Gå til innhold

Selolje vs Lakseolje?


zorropose

Anbefalte innlegg

Hei! Har prøvd å lese meg litt opp om fettsyrene man trenger å få tilført kroppen, men jeg føler i likhet med andre kosttilskudd, så er det en jungel der ute av forskjellige produkter.

Jeg leste en tråd om omega-3 her på forumet, og konkluderer med at jeg vil prøve omega-3 produkter fra norkost. Tidligere har jeg tatt møllers tran, og nå tar jeg noen piller jeg har fått av morra mi.

Spørsmålet mitt er, er det noe konkret forskjell mellom selolje og lakseolje? Eller bør jeg bare fokusere på hvilket produkt som har størst verdier av fettsyrene EPA,DHA og DPA?

Prøver å stille meg litt kritisk med hva jeg kjøper ang. fettsyrer. Leste kjapt over en tråd hvor det stod at noen produkter blir produsert i sketchy lokaler, lav kvalitets oljer osv.

Activate selolje med appelsinsmak - Norkost.no

pr.døgndose 10ml

DHA 0,8g

EPA 0,7g

DPA 0,4g

Activate lakseolje frisk appelsinsmak - Norkost.no

pr.døgndose 10ml

EPA 0,94g

DHA 0,93g

DPA 0,4g

Lakseoljen har et større innhold av EPA og DHA, men spiller dette noen rolle, eller bør jeg ta den som inneholder mest?

Red: Nå tar jeg LaxoMarine Natural fra Naturamed, som jeg har fått av mi mor.

pr.døgndose, 2 kapsler

DHA 0,19g

EPA 0,22g

DPA 0,02g

I tillegg inneholder disse Omega-6: 0,094g.

Som jeg har forstått, så får man Omega-6 gjennom kostholdet. Så dette blir overflødig?

Konklusjon: Lave verdier av essensielle fettsyrer + omega 6=bytt produkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil absolutt anbefale deg Laksoljen over Seloljen, ikke bare pga litt mer EPA/DHA men også fordi den inneholder astaxanthin, en sterk anitoksidant som er bevist å ha mange positive egenskaper.

Hvilke krav må dere forholde dere til i forhold til dioksiner i lakseoljen? Er det samme kravene som gjelder for oppdrettslaks, eller er det andre krav på kosttilskudd? Er jo mer dioksiner i oppdrettslaks enn i villaks, men det blir kanskje mindre i oljen siden dere ikke bruker leveren til fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da var lakseoljen bestilt! =) Skjer med at frakta fra norkost.no koster over 100kr?

Kun en lakseolje? Da har det antagelig skjedd noe rart..Hva frakt valgte du?`

hm ser de har fjernet noen av fraktalterntivene på nettsiden.. Hør med Stig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 2stk, men syns det var rart at det ikke var flere fraktalternativer enn "tollpost mypack" og "kveldstid hjem".

Hva skjedde med gode gamle "post i butikk" ?

vet de sendte enkeltbokser med olje, vitaminer osv som brevpost før også.. så lenge det gikk på vekten. to bokser olje går jo over det som går som brev uansett.. så da må du på pakkefrakt og da er det for 100lappen dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 2stk, men syns det var rart at det ikke var flere fraktalternativer enn "tollpost mypack" og "kveldstid hjem".

Hva skjedde med gode gamle "post i butikk" ?

tollpost mypack; er "post i butikk" henter selv på den lokale kiwien, om det kommer med tollpost mypack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norkost har hatt fri frakt alle gangene jeg har bestilt lakseolje\selolje i det siste, men du må velge det på fraktmulighetene, ellers må du betale. Lakseolje smaker forferdelig, men gir mer for pengene. Selolje smaker generelt mye bedre. Man kan kompensere for mangel på antioksidanter i seloljen ved å hive innpå litt kaldpresset olivenolje i samme slengen da den inneholder svært kraftige antioksidanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt litt på dette angående oljer på nettet..

Hvordan blir de oppbevart, og under frakten ligger de i varmen osv?? nå som det er så varmt ute kan de jo fort ligge jævla varmt inne i den bilen hvis sola steker på bilen. og da kan det jo harskne.

Noen innspill på dette ? er litt skeptisk til å bestille omega 3 fra nett grunnet dette.

Og personlig tenker jeg å kjøpe selolje, fordi jeg spiser laks ellers. Å fint å ha omega 3 fra ulike kilder ^^ Var det ikke også noe spesielt med selolje, som gjorde at man tok opp fettsyrene lettere kontra fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge embalasjen er ubrutt og oljen er på en mørk flaske og du ikke har den i varme over særlig tid går det nok ganske bra, men oljen skal jo helst oppbevares kjølig, mørkt og med korta skurdd hardt igjen så det ikke kommer inn oksygen som kan oksidere oljen.

ja og er jo ingen garanti for at oljen de oppbevarer på sånne nettsteder har ligget i varmen lenge :p eller i frakta, som kan ta en stund.

spes sånne nettsider som har stor lagerbeholdning (vil jeg anta)

hm... har fått harskna omega 3 piller før.. er jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...