Gå til innhold

Fikk satt opp ett treningsprogram, men fikk beskjed om å ikke begynne med markløft, hva synes dere?


Sky

Anbefalte innlegg

På fredag var jeg på Sats å fikk satt opp nytt program, har trent i 8 uker nå og ville gjerne ha inn litt skikkelig styrke i programmet mitt, ikke bare alle de apparatene.

Så når jeg kom da begynte han å skulle legge til noe greier og jeg sa fra at jeg ville gjerne trene knebøy, benkpress, chins (i den maskinen med motvekt) og markløft.

Han gikk med på chins, knebøy og benkpress, men mente at jeg ikke burde trene markløft enda, at jeg skal starte med knebøy for å bygge opp litt styrke med den før jeg får inn markløft i programmet (skjønte ikke helt det der).

Siden jeg har lest og hørt fra mange at markløft er noe jeg burde ha med i programmet mitt lurer jeg på hva dere her inne mener? Jeg synes det var noe rart at jeg ikke kunne ha med markløft, og ikke minst skuffende :( Er det virkelig slik at jeg ikke bør begynne med markløft enda? Eller burde jeg tenkte ryk og reis til han å legge til markløft i programmet mitt uansett? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dummeste jeg har hørt. Med riktig teknikk så er ingen øvelser noe man burde vente med. Hørt at noen nybegynner begynt med styrkeløft og fikk beskjed om å vente med markløft? nei høres jo bare teit ut

Ja jeg synes det virket merkelig, men han skal jo være den med peiling så når han sa det ble jeg litt satt ut :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet han ut hvordan teknikken din var først? Det kan jo være at han så at du ligger et stykke unna god teknikk og at det ville bli for omfattende for en treningsveiledningstime? De varer jo bare i 30 min mener jeg, og han vil jo ikke sette opp noe som fører til at du kan skade deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet han ut hvordan teknikken din var først? Det kan jo være at han så at du ligger et stykke unna god teknikk og at det ville bli for omfattende for en treningsveiledningstime? De varer jo bare i 30 min mener jeg, og han vil jo ikke sette opp noe som fører til at du kan skade deg.

Nei han testet ikke teknikk, han bare avfeide det med en gang jeg sa hvilke øvelser jeg har lyst å ha. han sa man burde trene knebøy først for å få mere styrke elns, jeg synes det virket rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knebøy er jo en mye vanskeligere og skumlere øvelse enn markløft...

Hehe at den er vanskelig fant jeg ut, hold på å falle på rumpa mange ganger, så blir helt klart å konsentrere meg om å øve inn teknikken i ukene som kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy er jo en mye vanskeligere og skumlere øvelse enn markløft...

De har vel sine sider begge to.

Min mening er at knebøy teknisk er relativt lett, men krever mye mer fleksibilitet enn markløft, siden det er mye større leddutslag i hofter/knær/ankler. Hvis man har god fleksibilitet, trenger man nesten bare å passe på at vekten er rett over foten og at knærne er ut, så ordner egentlig kroppen resten selv.

Markløft er mye mindre krevende for fleksibiliteten, men det er mer rom for dårlig teknikk, du kan gjøre veldig mye feil og allikevel klare å løfte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler meg mye tryggere når jeg løfter mark enn bøy hvertfall, mest fordi det er mulig å bare slippe stangen om noe skulle gå galt. Om noe ryker i knebøy så har du fremdeles stangen oppå deg!

Men dette er i verste fall såklart. Jeg er også mye mer bygget for markløft enn knebøy, noe som helt klart spiller inn på min oppfatning. Og nå skal jeg ta meg en tur og trene knebøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ikke helt logisk ut. Vil nok tro han pt'en din ikke vil at du skal skade deg på noe vis, med feil teknikk. Men det burde jo så absolutt vært med i programmet ditt hvis du starter fra scratch (grunnleggende styrke). Jeg henger etter i mark kontra andre baseøvelser. Dette pågrunn av veldig lite fokus på mark siden jeg starta. Så jeg ville enten ha pratet med ham eller bare lagt inn markløft i programmet, spør noen på senteret om hjelp ang. teknikk eller last opp en film her/søk i forumet. Du må heller ikke lesse på med alle vektene du får øye på, det er mye lettere å jobbe med teknikk hvis man ikke dævver på siste reps :p Tror du vil dra stor fordel ved å bygge opp markstyrken din tidlig. Dette vil hjelpe deg i andre øvelser også, pluss at hvis du skipper mark går du glipp av gevinsten den gir for magemuskulaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ikke helt logisk ut. Vil nok tro han pt'en din ikke vil at du skal skade deg på noe vis, med feil teknikk. Men det burde jo så absolutt vært med i programmet ditt hvis du starter fra scratch (grunnleggende styrke). Jeg henger etter i mark kontra andre baseøvelser. Dette pågrunn av veldig lite fokus på mark siden jeg starta. Så jeg ville enten ha pratet med ham eller bare lagt inn markløft i programmet, spør noen på senteret om hjelp ang. teknikk eller last opp en film her/søk i forumet. Du må heller ikke lesse på med alle vektene du får øye på, det er mye lettere å jobbe med teknikk hvis man ikke dævver på siste reps :p Tror du vil dra stor fordel ved å bygge opp markstyrken din tidlig. Dette vil hjelpe deg i andre øvelser også, pluss at hvis du skipper mark går du glipp av gevinsten den gir for magemuskulaturen.

Ja, har snakket med en kompis som er flink i de øvelsene, så han skal hjelpe meg, lære meg markløft og drille meg i teknikk på knebøy og markløft :) Skjønner det ja, blir nok ganske sikkert å bruke bare stangen uten noen skiver på i starten til teknikken er litt på plass :) Så får man øke på litt etterhvert når teknikken sier at det er safe :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sounds good! Håper han kompisen din har riktig teknikk selv da :) Ett kjapt tips jeg kan gi deg for å opprettholde og naturlig få en god ryggstilling i mark. Se oppover når du løfter, ikke straight up men circa 45 grader'ish. Dette hjalp ihvertfall meg :)

Hehe ja :) Tusen takk for tipset, det skal jeg huske på vett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sounds good! Håper han kompisen din har riktig teknikk selv da :) Ett kjapt tips jeg kan gi deg for å opprettholde og naturlig få en god ryggstilling i mark. Se oppover når du løfter, ikke straight up men circa 45 grader'ish. Dette hjalp ihvertfall meg :)

Er bedre for nakken om man ser rett frem, i bøy derimot er det greit å se oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...