Gå til innhold

Ernæringsstudier: Godt oppdatert?


Anbefalte innlegg

Akkurat dette er jeg litt spent på! Jeg skal selv starte å studere mot å bli ernæringsfysiolog om et år, og lurer på hvor mye av pensum som består av gamle myter. Hvor oppdatert er pensum?

Jeg kommer til å irritere meg grønn over uvitenheten dersom en professor står og foreleser om viktigheten av frokost, karbohydrater tidlig på dagen og å ikke spise sent på kvelden, for å si det sånn!

Dere som studerer ernæring, er det mye rom for diskusjon angående slike temaer? Er underviserne stort sett opptatt av å se på mangfoldet i samfunnet og hvordan hver kropp er ulik? Eller følger undervisningen statens kostholdsråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heihei :)

Hvor har du planer om å studere?

Jeg er ferdig utdannet ernæringsfysiolog fra Bjørknes Høyskole nå i juni, og kan vel si at det er statens kostråd som det undervises mest i. Men med nyere forskning kommer ny viten og det stilles flere spørsmål rundt ulike råd og mer fokus på at folk er forskjellig :) Våre forelesere er veldig obs på å ikke være for bastante, men det er nok forskjellig ved ulike undervisningssteder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei :)

Hvor har du planer om å studere?

Jeg er ferdig utdannet ernæringsfysiolog fra Bjørknes Høyskole nå i juni, og kan vel si at det er statens kostråd som det undervises mest i. Men med nyere forskning kommer ny viten og det stilles flere spørsmål rundt ulike råd og mer fokus på at folk er forskjellig :) Våre forelesere er veldig obs på å ikke være for bastante, men det er nok forskjellig ved ulike undervisningssteder!

Spennende! Jeg skal studere human ernæing på universitetet i Bergen :) Først tre år bachelor, deretter tenker jeg jeg skal jobbe litt før jeg sansynligvis tar de siste to årene for master. Kunne gjerne tenkt meg å forske litt også nemlig, og da trenger jeg master!

Tenkte meg nok fokuset lå mye på de tradisjonelle rådene. Men det er bra det virker som det er rom for spørsmål og at det ikke er så bastant! Hvordan synes du studiene var? Mye interessant? :)

Andre som har erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer Ernæring, mat og kultur. Riktig nok er dette et mye "mindre" studie enn bachelor i ernæring, men ja. Vi går igså primært gjennom hva anbefalingene er, og at det er det "riktige". Selv har jeg gått gjennom året med mye diskusjoner, og har hele tiden "vist" bedre enn å ta alt for en god fisk. Men ja, det er farlig med mettet fett, frokost er viktig, og det er ikke nødvendig med mer protein enn 1 g /kg. såååå... Regner med det blir en tid i forandring fremover, men uansett bør du være forberedt på å ikke ALLTID høre på foreleserne, og være litt kritisk til hva du hører. Jeg har lært utrolig mye av å diskutere dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer Ernæring, mat og kultur. Riktig nok er dette et mye "mindre" studie enn bachelor i ernæring, men ja. Vi går igså primært gjennom hva anbefalingene er, og at det er det "riktige". Selv har jeg gått gjennom året med mye diskusjoner, og har hele tiden "vist" bedre enn å ta alt for en god fisk. Men ja, det er farlig med mettet fett, frokost er viktig, og det er ikke nødvendig med mer protein enn 1 g /kg. såååå... Regner med det blir en tid i forandring fremover, men uansett bør du være forberedt på å ikke ALLTID høre på foreleserne, og være litt kritisk til hva du hører. Jeg har lært utrolig mye av å diskutere dette!

Jeg vil nok alltid stå fast på deg jeg selv vet er rett, og de erfaringene jeg har fått gjennom og nærmest gjøre det stikk motsatte enn hva staten anbefaler. Uansett hva de mener er riktig, vet jeg hva som fungerer for meg :) Men tror jeg skal slite med å skrive "frokost gjør kroppen din lykkelig og protein er et mindre viktig næringsstoff" på en eksamen ;)

Hva innebærer forresten studiet ditt i forhold til vanlig bachelor i ernæring? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok alltid stå fast på deg jeg selv vet er rett, og de erfaringene jeg har fått gjennom og nærmest gjøre det stikk motsatte enn hva staten anbefaler. Uansett hva de mener er riktig, vet jeg hva som fungerer for meg :) Men tror jeg skal slite med å skrive "frokost gjør kroppen din lykkelig og protein er et mindre viktig næringsstoff" på en eksamen ;)

Hva innebærer forresten studiet ditt i forhold til vanlig bachelor i ernæring? :)

hehhe, ja, jeg har slitt litt med den eksamensdelen og ja, men så lenge enn kan argumentere godt, har det ingenting å si. Det er aldri EN fasit, og om du har backup bak deg, er det bare gull ;)

Jeg har litt mer med kultur inni bildet. Året nå er helt generell ernæring, med litt folkehelse, og litt samfunssernæring, samt praktisk matlaging, så vi kan lære å lage maten vi lærer, men denne delen er litt så som så. Litt for mye husmorskole men :p Videre blir det bestående av litt i veien av hvordan Norge spiser, hvorfor rådene er slik, forskning bak det osv.

I forhold til ernæring går vi mye mer inn på samfunnsernæring (så vidt meg bekjent) men igjen, vi har ingenting kjemi, så vi er langt i fra så dyptgående som ernæring. Vi har helt generell oppbygging, nedbrytning, stoffskifte osv, men ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehhe, ja, jeg har slitt litt med den eksamensdelen og ja, men så lenge enn kan argumentere godt, har det ingenting å si. Det er aldri EN fasit, og om du har backup bak deg, er det bare gull ;)

Jeg har litt mer med kultur inni bildet. Året nå er helt generell ernæring, med litt folkehelse, og litt samfunssernæring, samt praktisk matlaging, så vi kan lære å lage maten vi lærer, men denne delen er litt så som så. Litt for mye husmorskole men :p Videre blir det bestående av litt i veien av hvordan Norge spiser, hvorfor rådene er slik, forskning bak det osv.

I forhold til ernæring går vi mye mer inn på samfunnsernæring (så vidt meg bekjent) men igjen, vi har ingenting kjemi, så vi er langt i fra så dyptgående som ernæring. Vi har helt generell oppbygging, nedbrytning, stoffskifte osv, men ikke mer.

Det medfører vel andre typer jobbmuligheter kanskje? Hva tenker du å gå for? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går igså primært gjennom hva anbefalingene er, og at det er det "riktige". Selv har jeg gått gjennom året med mye diskusjoner, og har hele tiden "vist" bedre enn å ta alt for en god fisk. Men ja, det er farlig med mettet fett, frokost er viktig, og det er ikke nødvendig med mer protein enn 1 g /kg. såååå... Regner med det blir en tid i forandring fremover, men uansett bør du være forberedt på å ikke ALLTID høre på foreleserne, og være litt kritisk til hva du hører. Jeg har lært utrolig mye av å diskutere dette!

facepalm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det medfører vel andre typer jobbmuligheter kanskje? Hva tenker du å gå for? :)

Jeg skal dra inn PT til våren, så da blir det det jeg fokuserer på. Håper på å få til et årsstudium i utlandet med idrettsernæring, eller noe i den duren, og ha det som en hel bachelor. Så, det blir veiledning innen kost og idrett. DERETTER skal jeg ta fysioterapi, er planen, så, blir nok å holde på med dette en stund! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal dra inn PT til våren, så da blir det det jeg fokuserer på. Håper på å få til et årsstudium i utlandet med idrettsernæring, eller noe i den duren, og ha det som en hel bachelor. Så, det blir veiledning innen kost og idrett. DERETTER skal jeg ta fysioterapi, er planen, så, blir nok å holde på med dette en stund! ;)

Såpass! Du kommer i alle fall til å sitte igjen med enormt mye kunnskap (og et pittelite studielån, men pyttpytt)! Den som får hjelp av deg i fremtiden vil være heldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass! Du kommer i alle fall til å sitte igjen med enormt mye kunnskap (og et pittelite studielån, men pyttpytt)! Den som får hjelp av deg i fremtiden vil være heldig :)

haha, et pittelite et ;) Neida, håper jo å få jobba NOE inni dette og. Er vel egentlig god for å bli evig student, elsker å studere, selv om jeg føler meg mer og mer uviten jo mer jeg lærer;) Hvor tenker du å studere egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, et pittelite et ;) Neida, håper jo å få jobba NOE inni dette og. Er vel egentlig god for å bli evig student, elsker å studere, selv om jeg føler meg mer og mer uviten jo mer jeg lærer;) Hvor tenker du å studere egentlig?

Universitet i Bergen :) Human ernæring. De har akkurat det kurset bare i Oslo og Bergen faktisk, slik jeg har forstått det. Oslo blir for nært hjemme og er heller ikke en av mine favorittsteder, og Bergen høres spennende ut! Et helt nytt sted og nye omgivelser :) Jeg har også hørt at det skal være et veldig godt studiemiljø der (men det sier de jo om alle plasser, forsåvidt).

Jeg gleder meg virkelig, faktisk! Det er vel noe jeg har ønsket i flere år. Så da blir det på med regnjakka og vende snuten mot vestlandet til neste høst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ernæring 1. året (medisin grunnfag) på Atlantis i Oslo, og selv om det er mye bra blir vi også lært at mettet fett øker faren for hjerte- og karsykdom osv. I den sammenhengen spurte jeg foreleseren om det kun var meningen de skulle forelese ut fra de statlige rådene, men jeg fikk liksom ikke noe ordentlig svar.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Universitet i Bergen :) Human ernæring. De har akkurat det kurset bare i Oslo og Bergen faktisk, slik jeg har forstått det. Oslo blir for nært hjemme og er heller ikke en av mine favorittsteder, og Bergen høres spennende ut! Et helt nytt sted og nye omgivelser :) Jeg har også hørt at det skal være et veldig godt studiemiljø der (men det sier de jo om alle plasser, forsåvidt).

Jeg gleder meg virkelig, faktisk! Det er vel noe jeg har ønsket i flere år. Så da blir det på med regnjakka og vende snuten mot vestlandet til neste høst ;)

Høres veldig bra ut! :D Masse lykke til, studering er gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiet i Bergen er under stadig utvikling, men det er selvfølgelig variasjon fra foreleser til foreleser. En del av foreleserne vi har driver selv med forskning, mens andre igjen er mer fastlåst i nasjonale råd. Slik vil det alltid være. Sitter selv i fagutvalget, og vi kommer stadig med tilbakemeldinger på de ulike fagene for å gjøre de så bra som mulig. Hun som har ansvaret for hele studiet er også veldig flink faglig, og er ikke fastlåst i gamle myter.

Innad blant studentene er det mye åpenhet og interesse, så du trenger ikke å være redd for å bli indoktrinert akkurat!

Men tror jeg skal slite med å skrive "frokost gjør kroppen din lykkelig og protein er et mindre viktig næringsstoff" på en eksamen ;)

For å si det sånn så er det ikke verre enn at jeg på en eksamen skrev en oppgave om barn og overvekt, der jeg vel skrev 10 sider med hovedfokus på lavkarbo. Endte opp med toppkarakter, så i eksamenssituasjon handler det om å vise modenhet og kunne argumentere for det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiet i Bergen er under stadig utvikling, men det er selvfølgelig variasjon fra foreleser til foreleser. En del av foreleserne vi har driver selv med forskning, mens andre igjen er mer fastlåst i nasjonale råd. Slik vil det alltid være. Sitter selv i fagutvalget, og vi kommer stadig med tilbakemeldinger på de ulike fagene for å gjøre de så bra som mulig. Hun som har ansvaret for hele studiet er også veldig flink faglig, og er ikke fastlåst i gamle myter.

Innad blant studentene er det mye åpenhet og interesse, så du trenger ikke å være redd for å bli indoktrinert akkurat!

For å si det sånn så er det ikke verre enn at jeg på en eksamen skrev en oppgave om barn og overvekt, der jeg vel skrev 10 sider med hovedfokus på lavkarbo. Endte opp med toppkarakter, så i eksamenssituasjon handler det om å vise modenhet og kunne argumentere for det du skriver.

Det høres utrolig bra ut! Jeg forstår jo at jeg vil møtte mange ulike synspunkter i løpet av studiet, og å argumetere for meg skal jeg nok klare ;)

Når jeg først er her og spør; Hvordan er en typisk eksamen? Får man tydelige retningslinjer eller står man relativt fritt? Da tenker jeg mest i forhold til valg av tema. Hvordan man fremstiller det er naturligvis opp til hver enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres utrolig bra ut! Jeg forstår jo at jeg vil møtte mange ulike synspunkter i løpet av studiet, og å argumetere for meg skal jeg nok klare ;)

Når jeg først er her og spør; Hvordan er en typisk eksamen? Får man tydelige retningslinjer eller står man relativt fritt? Da tenker jeg mest i forhold til valg av tema. Hvordan man fremstiller det er naturligvis opp til hver enkelt :)

Det avhenger av faget. Vi har hatt alt fra eksamen med masse konkrete spørsmål til eksamener der du velger mellom flere langsvarsoppgaver.

Første året har du veldig mye biokjemi/kjemi/biologi, samtidig som du tar exphil, latin, medisinsk statistikk og to små ernæringsfag.

Andre året begynner med to store fag. Det ene er fysiologi og anatomi, mens det andre går på næringsstoffene. På våren har du et psykologifag, et fag som heter matvarekunnskap og litt om analysemetoder.

På tredje året har du på høsten et politikkfag og et stort fag som går på ernæring i ulike livsfaser og ved ulike sykdommer. På våren har du et stort fag om metoder i ernæringsforskning, næringsmiddeltoksikologi og så skriver du masteroppgave.

Om du lurer på noe mer om studiet så er det bare å sende en pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Universitet i Bergen :) Human ernæring. De har akkurat det kurset bare i Oslo og Bergen faktisk, slik jeg har forstått det. Oslo blir for nært hjemme og er heller ikke en av mine favorittsteder, og Bergen høres spennende ut! Et helt nytt sted og nye omgivelser :) Jeg har også hørt at det skal være et veldig godt studiemiljø der (men det sier de jo om alle plasser, forsåvidt).

Jeg gleder meg virkelig, faktisk! Det er vel noe jeg har ønsket i flere år. Så da blir det på med regnjakka og vende snuten mot vestlandet til neste høst ;)

Velkommen skal du være. Jeg går i 1.klasse der nå, så da ses vi når jeg er :-O På mitt siste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ernæring 1. året (medisin grunnfag) på Atlantis i Oslo, og selv om det er mye bra blir vi også lært at mettet fett øker faren for hjerte- og karsykdom osv. I den sammenhengen spurte jeg foreleseren om det kun var meningen de skulle forelese ut fra de statlige rådene, men jeg fikk liksom ikke noe ordentlig svar.. :rolleyes:

Hei! Jeg tenker å begynne på Atlantis til høsten. Kunne du fortalt meg litt om hvordan skolehverdagen deres er? Og litt om fagene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går nettskolen til bjørknes, og når man ikke deltar på timer, men leser pensum selv så kan man jo velge å lære seg fakta, det medisinke perspektivet og deretter vektlegge det du mener er best utifra det:D Nå skal det sies at jeg ikke har kommet så veldig godt i gang... ble ett halvt års forsinkelse minst og nå som jeg var litt klar for å starte igjen ble dte bare tull med innlogging, feil utsendte fakturaer osv.. slitsomt.

når vi lærte om hvordan kroppen tar opp, forbrenner og lager energi f.eks kunne man ganske lett se hvorfor fett kan ha en positiv innvirkning på vektnedgang- men jeg ser det kanskje fordi jeg tror på det fra før av. dermed blir jo alle studenter subjektive på ett vis. Jeg kjenner en ferdig utdannet som tror på hva staten sier f.eks. så tror det er veldig forskjellig.

Lykke til når du begynner! ( SÅ får du si fra om du vil kjøpe noen bøker:) fordi jeg forhåpentligvis er litt mer ferdig enn jeg er nå..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...