Gå til innhold

Enkelte medisiner endrer forbrenningen din, tull eller fakta?


Sky

Anbefalte innlegg

Jeg har selv vært svært overvektig av grunner jeg ikke kunne påvirke selv. Ikke på grunn av medisiner, men på grunn av svangerskap som fikk meg til å ta inn vann som en lekk seilbåt.. Og med tanke på at jeg ikke kunne gjøre noe fra eller til så gikk jeg rett i kjelleren psykisk. Og sluttet å amme mye tidligere enn jeg ønsket fordi jeg ikke klarte å leve med at jeg så ut som en svamp..

Trist, vet hvor stor knekk det kan være på selvbilde, som igjen gjør at det blir vanskligere å ta tak i det. Men ser ut på bildet ditt som du har vert flink ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trist, vet hvor stor knekk det kan være på selvbilde, som igjen gjør at det blir vanskligere å ta tak i det. Men ser ut på bildet ditt som du har vert flink ;)

Jeg fikk vanndrivende, som tok 30 kilo på 2 uker.. Di sisste 10 sitter dessverre fortsatt, men det er derfor jeg er jeg :p

Har funnet et par relevante artikler på forskning.no, regner med du anser det som korrekte kilder. Om du fortsatt ikke tror meg så får du bare ha det så godt :p Eventuelt kan du høre med fastlegen din neste gang du møter vedkommende.. ;)

Link 1, punkt 5: Medikamenter: Flere vanlige medikamenter forårsaker vektøkning.

Link 2

Link 3: – Ta for eksempel retningslinjer for bruk av antidepressiva. En bivirkning ved mange av disse medikamentene er vektøkning. Pasienter vektlegger kanskje en slik bivirkning annerledes enn helsepersonell.

Ingen av linkene forteller hvorfor det skjer, men det har jeg allerede gått innpå tidligere i tråden. Linkene slår likevel fast at noen medisiner fører til vektøkning, uten at du selv kan påvirke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vanndrivende, som tok 30 kilo på 2 uker.. Di sisste 10 sitter dessverre fortsatt, men det er derfor jeg er jeg :p

Har funnet et par relevante artikler på forskning.no, regner med du anser det som korrekte kilder. Om du fortsatt ikke tror meg så får du bare ha det så godt :p Eventuelt kan du høre med fastlegen din neste gang du møter vedkommende.. ;)

Link 1, punkt 5: Medikamenter: Flere vanlige medikamenter forårsaker vektøkning.

Link 2

Link 3: – Ta for eksempel retningslinjer for bruk av antidepressiva. En bivirkning ved mange av disse medikamentene er vektøkning. Pasienter vektlegger kanskje en slik bivirkning annerledes enn helsepersonell.

Ingen av linkene forteller hvorfor det skjer, men det har jeg allerede gått innpå tidligere i tråden. Linkene slår likevel fast at noen medisiner fører til vektøkning, uten at du selv kan påvirke det.

De fører til vektøkning fordi de påvirker energibalansen, enten ved økt inntak eller ved redusert forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fører til vektøkning fordi de påvirker energibalansen, enten ved økt inntak eller ved redusert forbruk.

Åh kjære vene.. Jeg gir opp.. Men nei, det er feil. Og to kjappe eksempler, som jeg har skrevet om to eller tre ganger tidligere i denne tråden: Kortison endrer fettfordelingen i kroppen og at Cipralex kan gi forstyrrelser i sukkerforbrenningen. Jeg orker ikke å dra fram flere eksempler heller. Det har ingenting med hverken økt inntak eller redusert forbruk å gjøre. Men om du ønsker å motbevise meg er du hjertelig velkommen til å dra fram fakta. Hittil har jeg ikke kommet med en eneste uttalelse i denne tråden, som jeg ikke har støttet under med forskning, legeuttalelser, kildehenvisninger osv. Og jeg er også hittil den eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på Orfiril fra jeg var 10 år. Det jeg ikke visste var at jeg var feilmedisinert med den. Unge jenter/Kvinner som går på orfiril har en bivirkning med Kraftig vektøktning. De skal skjelden gå på denJeg trente ikke som jeg gjør nå. Men var aktiv. Var heller ikke usunn. Jeg la på meg over 30 kg. Veide til slutt 125kg. Kiloene kom ikke før på ungdomskolen og VGS, da preparatet ikke går så godt med puberteten og hormonene som følger med. Fikk vel egentlig ale bivirkningene som fulgte med :thumbsup::thumbsup: Er ikke ALLE ganger det går an å bytte medisin i frykt for at sykdommen skal forverre seg heller, men i år var det mulig, å i dette tilfellet skjønte vi at vi måtte også finne samme medisin med en bivirkining med kraftig vekt redusering. Så i tilegg til at jeg nå trener aktivt og spiser sunt, så har jeg medisinen som et hjelpe middel. Å nå veier jeg sannelig mye mindre. Men så trener jeg også

Skjønner det er vanskelig å forstå for mennesker hvordan dette fungerer. Litt vanskelig for oss som opplever det også. Men det er faktisk utrolig hva de forbanna medisinene kan gjøre mot kroppen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å legge til:

Som Asle sier så vil en del medisiner endre kroppens fysiologi, som gjør at man reagerer annerledes på den maten man spiser enn man normalt ville gjort. Men dette går fremdeles gjennom mekanismene med inntak og forbruk, som blir påvirket via de fysiologiske endringene som skjer pga medisinene. Disse har du allerede vært innpå, og det gjelder både fett- og karbohydratmetabolismen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er seriøs ja, selv om jeg er enig med Asle i at vi snakker forbi hverandre.

Hvordan mener du at man legger på seg fett uten at det har vært en ubalanse mellom inntak og forbruk? Hvor kommer energien i dette fettet fra?

Ja, også ganske enig med Atle. Jeg mener at vektøkningen ikke nødvendigvis kommer av økt inntak eller mindre aktivitet. Når kroppen reagerer slik på medisinen at den ikke forbrenner som før, og fucker opp mange andre av kroppens innstillinger, som fettfordeling, så vil man legge på seg. Uavhengig av hva du spiser. Man kan jo ikke slutte å spise fordi man bruker medisiner og er redd for å legge på seg. Mat MÅ man ha. Og mennesker som aldri har lagt på seg, som begynner med medisin og fortsatt har samme inntak/forbruk, har jo ingen annen grunn enn medisinen til vektøkningen. Nettopp fordi medisinen fører til at kroppen reagerer annerledes på inntaket. Så man kan fortsatt være på kaloriunderskudd og legge på seg. Små aktive barn blir ikke feite av ingenting. Og i nesten ALLE tilfeller, så ramler vekten ned igjen når man slutter på medisinen. Fortsatt med samme inntak og forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på antipsykotikum og må opprettholde et veldig høyt aktivitetsnivå og være varsom med hva jeg spiser, ellers flyr kiloene på. Vektøkning står oppført som en av de vanligste bivirkningene på de medisina jeg tar ihvertfall (1 av 10). I perioder når jeg ikke tar medisinen vil jeg gå ned i vekt ved samme aktivitetsnivå og matinntak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, også ganske enig med Atle. Jeg mener at vektøkningen ikke nødvendigvis kommer av økt inntak eller mindre aktivitet. Når kroppen reagerer slik på medisinen at den ikke forbrenner som før, og fucker opp mange andre av kroppens innstillinger, som fettfordeling, så vil man legge på seg. Uavhengig av hva du spiser. Man kan jo ikke slutte å spise fordi man bruker medisiner og er redd for å legge på seg. Mat MÅ man ha. Og mennesker som aldri har lagt på seg, som begynner med medisin og fortsatt har samme inntak/forbruk, har jo ingen annen grunn enn medisinen til vektøkningen. Nettopp fordi medisinen fører til at kroppen reagerer annerledes på inntaket. Så man kan fortsatt være på kaloriunderskudd og legge på seg. Små aktive barn blir ikke feite av ingenting. Og i nesten ALLE tilfeller, så ramler vekten ned igjen når man slutter på medisinen. Fortsatt med samme inntak og forbruk.

Her gjør du den forutsetningen at den fysiske aktiviteten du "ser" står for all forbrenningen. Du glemmer at den totale forbrenningen består både av basalforbrenningen, termisk effekt av maten du spiser, spontan aktivitet og trening. Selv om du tilsynelatende trener og beveger deg like mye som før så kan totalforbrenningen likevel være veldig redusert, og ved å spise det samme som før så vil dette ofte resultere i vektoppgang. Kombinert med stimulerende effekter på apetitten kan denne vektoppgangen bli enda større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke være i underskudd og legge på seg fett. Man kan være i underskudd og øke vannmengden i kroppen i spesielle tilfeller, men fettvev må ha energi for å vokse.

Dersom du begynner med medikamenter som forandrer kroppens fysiologi og spiser som før, er i balanse, også legger på deg har kroppens fysiologiske prosesser forandret seg slik at du bruker mindre og lagrer mer.

Det er litt snevert å si 'spiser det samme som før' , da svært få spiser nøyaktig det samme fra dag til dag og fra uke til uke med samme aktivitetsnivå. De fleste er i balanse eller litt overskudd over tid, og å da tilføre medikamenter som øker apetitt og skrur fysiologien mot fettlagring gjør at en lettere legger på seg - men det er pga det en spiser.

Når en slutter mister en først ødemer, så øker gjerne aktivitetsnivået fordi en har blitt bedre, apetitten går tilbake til normalt og en går ned i vekt.

Jeg har aldri sagt noe om å legge på seg fett.. :) Her snakker vi om vektøkning, har aldri sagt noe om den vekten er vann eller fett eller gudvitehvaannet. Men jeg føler meg egentlig litt ferdigdiskutert på temaet. Har lagt ut det jeg kan om forskjellige medisiner og jeg har skrevet min erfaring i forhold til barn og medikamenter. Det er nok ingen av oss som kommer til å endre mening. Jeg mener at jeg har rett, dere mener at dere har rett. Vi kommer ikke til å bli enige omså vi skriver i denne tråden til vi blir gammel og grå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her gjør du den forutsetningen at den fysiske aktiviteten du "ser" står for all forbrenningen. Du glemmer at den totale forbrenningen består både av basalforbrenningen, termisk effekt av maten du spiser, spontan aktivitet og trening. Selv om du tilsynelatende trener og beveger deg like mye som før så kan totalforbrenningen likevel være veldig redusert, og ved å spise det samme som før så vil dette ofte resultere i vektoppgang. Kombinert med stimulerende effekter på apetitten kan denne vektoppgangen bli enda større.

Jeg tror vi snakker om forskjellige ting egentlig.. Og jeg har aldri snakket om medisiner som øker appetitten, jeg har kun tatt for meg medisiner som øker vekten. Uten å ha økt appetitt som bivikning. Igjen så kan jeg påpeke kostregulerte barn, som også legger på seg. Men jeg viser til svaret jeg har gitt Asle, og trekker meg ut av denne diskusjonen da den likevel ikke vil føre noen vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi snakker om forskjellige ting egentlig.. Og jeg har aldri snakket om medisiner som øker appetitten, jeg har kun tatt for meg medisiner som øker vekten. Uten å ha økt appetitt som bivikning. Igjen så kan jeg påpeke kostregulerte barn, som også legger på seg. Men jeg viser til svaret jeg har gitt Asle, og trekker meg ut av denne diskusjonen da den likevel ikke vil føre noen vei :)

Hvis du ser bort ifra effekten på apetitten, så er det fremdeles mange måter medisinen kan påvirke forbrukssiden av ligningen på.

Om du utelukkende tenker på vektøkning i form av vannansamling, så er saken en helt annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele veien skilt mellom fettlagring og uunngåelig vektøkning på grunn av ødem. Men klart, det blir vanskelig å diskutere på helt forskjellig grunnlag. Har inntrykk av at de fleste i denne tråden snakket om vektoppgang som funksjon av økt fettmasse, men hvis ikke: Jeg går opp i vekt når jeg kler på meg. Hva kan jeg gjøre?

Og jeg har hele tiden forholdt meg til trådstarters spørsmål, som er om man kan legge på seg av medikamenter og om man kan endre forbrenningen som følge av medikamenter. Tidlig i tråden skreiv jeg også at jeg ikke har lest blogginnlegget det ble siktet til, men svarte kun ut fra om medisiner kan føre til vektøkning. Noe jeg fortsatt mener er et helt klart ja. Jeg har aldri nevnt fett, en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt her tyder på at du snakker om overvekt og fedme, og ingenting om ødem og væskebalanse.

Seriøst, står det EN eneste plass der NOE om fett? Det står VEKTØKNING! Noe disse medikamentene helt klart fører til, uavhengig av hvorfor. Jeg har dratt fram bivirkningene på kortison, som du kan finne på Lommelegen. Det er ikke mine ord, det er en kjent bivirkning av det aktuelle medikamentet jeg dro fram. Vektøkning fører til overvekt (med mindre du er undervektig eller lignende, dog ikke poenget her). Så ja, fortsatt, du kan bli overvektig, legge på deg, bli feit (kall det hva du vil) av enkelte medisiner. HVORFOR har jeg ikke gitt noen formening om, bortsett fra di to medikamentene jeg dro fram bivirkninger av. Med MINE egne ord, har jeg sagt at jeg vet ikke HVORFOR noen medikamenter fører til vektøkning, men det endrer ikke det faktum at de gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...