Gå til innhold

Enkelte medisiner endrer forbrenningen din, tull eller fakta?


Sky

Anbefalte innlegg

Leste nettopp ett blogginnlegg om at folk må ha forståelse for at folk med kroniske smerter er tykke, fordi de medisinene de går på gjør at de legger på seg, medisinene fungerer visst slik at de endrer forbrenningen.

Selv ble jeg litt forvirret, stemmer det faktisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hørt om smertestillende en blir feit av. Etter min operasjon sist sommer gikk jeg en stund på pinex forte ( syntetisk fremstilling av kodein ) jeg la på meg men det var fordi jeg var helt apatisk til det, og at med veldig store smerter så var mat et av få lyspunkter i løpet av dagen :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om smertestillende en blir feit av. Etter min operasjon sist sommer gikk jeg en stund på pinex forte ( syntetisk fremstilling av kodein ) jeg la på meg men det var fordi jeg var helt apatisk til det, og at med veldig store smerter så var mat et av få lyspunkter i løpet av dagen :p

Ser den :) Men det var ikke smertestillende det var snakk om, tror jeg, medisiner mot selve sykdommen som ga kroniske smerter og bla bla bla.

http://fmnytt.me/2012/04/15/vil-du-vaere-tjukkas/ Dette innlegget.

Og når jeg spurte hun som la ut link til bloggen om temaet, ga hun meg denne linken:

http://www.sinnetshelse.no/helsenyttarkivet/artikler/medikamenter_vektokning.htm

Men jeg synes det virker utrolig merkelig at enkelte medisiner skal få deg til å gå opp x antall kilo uten noen spesiell grunn :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blogginnlegget er noe av det latterligste jeg har lest. Hun hadde jo allerede på forhånd bestemt seg for å gå opp. Tipper det ble mange slike situasjoner "kebab pizza?", "ja jeg kommer til å legge på meg uansett..", snickers "null problem, jeg kommer jo til å legge på meg av medisinene uansett ikke noe å gjøre med det.." , salta "øøhhmmm nei det liker jeg ikke."

90 % av overvektige er det ikke pga kroniske smerter ( selv om de sikkert har kroniske smerter som resultat av overvekt). I de fleste tilfellene gidde medisinene en økt sultfølelse, ja okei, hvor mange av de som tok medisinen prøvde å øke protein inntak, og minske dårlige fett og karbo kilder? Det er bare en av mange unnskyldninger.

I tilleg anntyder hun at de fleste av oss peker og ler av overvektige. Jeg syns synd på overvektige, jeg har vert der selv. Når jeg ser en overvektig person på treningssenter, blir jeg glad for det viser at dette mennesket faktisk gjør en innsats!

edit: 90 % statestikken min dro jeg ut fra rompa, om noen ville ha kilder:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh:

1. Du kan ikke gå opp i vekt av å spise mindre enn kroppen forbrenner.

2. Hvis du gjør det betyr det kroppen har noe tull med opptaket, gjør om lagrer som energi istede for utnyte det.

3. Og da vil du jo bli underernært?

Folk skyller på det mest utrolige...Jeg blir oppgitt! Fins sikkert medisiner som gjør det vanskeligere av en eller annen grunn. Men du går ikke opp i vekt uten å spise feil, det klarer jeg ikke forstå hvordan er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blogginnlegget er noe av det latterligste jeg har lest. Hun hadde jo allerede på forhånd bestemt seg for å gå opp. Tipper det ble mange slike situasjoner "kebab pizza?", "ja jeg kommer til å legge på meg uansett..", snickers "null problem, jeg kommer jo til å legge på meg av medisinene uansett ikke noe å gjøre med det.." , salta "øøhhmmm nei det liker jeg ikke."

90 % av overvektige er det ikke pga kroniske smerter ( selv om de sikkert har kroniske smerter som resultat av overvekt). I de fleste tilfellene gidde medisinene en økt sultfølelse, ja okei, hvor mange av de som tok medisinen prøvde å øke protein inntak, og minske dårlige fett og karbo kilder? Det er bare en av mange unnskyldninger.

I tilleg anntyder hun at de fleste av oss peker og ler av overvektige. Jeg syns synd på overvektige, jeg har vert der selv. Når jeg ser en overvektig person på treningssenter, blir jeg glad for det viser at dette mennesket faktisk gjør en innsats!

edit: 90 % statestikken min dro jeg ut fra rompa, om noen ville ha kilder:p

Enig med deg :) Var liksom det jeg alltid har tenkt, at mesteparten av grunnen er at de gjerne ikke er så aktiv pga sykdommen og i tilegg får økt sultfølelse som de velger å stille med søtsaker istedet for de mer mettende og sunne alternativene. Jeg dømmer dem ikke for jeg vet det er fort gjort å legge på seg, men man kan jo være ærlig om hvorfor det skjer og ikke skylde på alt annet enn seg selv.

Umodne små drittunger peker og ler kanskje av overvektige, men de fleste av oss gjør ikke det slik du sier. Jeg har vokst opp med overvektig mor og bror så ikke søren om jeg ler av noen som er overvektig. Ikke er jeg så slank selv heller enda at det gjør noe så :)

Men jeg har veldig veldig veldig vanskelig for å tro at det er umulig å unngå 30 kilo vektoppgang pga medisiner ja !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil nok heller tro at den vektøkningen kommer av at man blir liggende mye med smerter, og derfor ikke kan bevege seg på samme måte som før. Dette gjelder da smertestillende.

Men at det finnes medikamenter som man legger på seg av er det ingen tvil om. P-preparater er jo det mest kjente medikamentet, da på grunn av hormonene. Men du har jo også kortison (forøvrig også et hormon), som er en medisin som funker for det meste, men rett og slett ødelegger kroppen og ansiktet. Fettfordelingen blir annerledes, huden blir mer skjør (lettere strekkmerker) osv.

Andre medikamenter har "Økt appetitt" som bivirkning, som da fører til vektøkning. Stoffskifteproblemer fører også til vektøkning, og i noen tilfeller blir man overmedisinert og får lavt stoffskifte, da vil vekten øke, men det er jo bare midlertidig.

Så svaret er nok ja, enkelte medisiner kan gjøre deg overvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så svaret er nok ja, enkelte medisiner kan gjøre deg overvektig.

Vill heller si at enkelte medisiner kan være en faktor i overvekt. Dama fikk for lite medisiner en god stund, og hun har lavt stoffskifte, hun klarte på tross av dette å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vill heller si at enkelte medisiner kan være en faktor i overvekt. Dama fikk for lite medisiner en god stund, og hun har lavt stoffskifte, hun klarte på tross av dette å gå ned i vekt.

Jeg har hatt lavt stoffskifte i 6 år, uten å få medisin, og jeg har likevel klart å gå ned i vekt. Men det finnes jo flere tusen medikamenter der ute, med klar tale i forhold til bivirkninger: Vektøkning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt lavt stoffskifte i 6 år, uten å få medisin, og jeg har likevel klart å gå ned i vekt. Men det finnes jo flere tusen medikamenter der ute, med klar tale i forhold til bivirkninger: Vektøkning!

Ja sier ikke at det ikke kan lede til overvekt. Men de ingen medisiner produserer fett, det må det kalorier til for. Det at vektøkning er en bieffekt er jo bare en god grunn til å ta kostholdet alvorlig. Så klart vill mennesker gå opp i vekt om de får økt apetitt, men det går ann å gjøre noe med det. Det er ikke en god nok unnskyldning til å gå rundt å være kraftig overvektig å synes synd på seg selv. Mener ikke at folk skal gå på antideppresiv og se ut som zyzz, men det går ann å begrense det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sier ikke at det ikke kan lede til overvekt. Men de ingen medisiner produserer fett, det må det kalorier til for. Det at vektøkning er en bieffekt er jo bare en god grunn til å ta kostholdet alvorlig. Så klart vill mennesker gå opp i vekt om de får økt apetitt, men det går ann å gjøre noe med det. Det er ikke en god nok unnskyldning til å gå rundt å være kraftig overvektig å synes synd på seg selv. Mener ikke at folk skal gå på antideppresiv og se ut som zyzz, men det går ann å begrense det.

Men det stemmer jo ikke.. Her er for eksempel di vanligste bivirkningene på kortison:

  • Redusert motstandskraft mot infeksjoner fordi immunforsvaret bremses.
  • Forandringer i kroppsfigur og utseende; fettet fordeles annerledes på kroppen og mange får et typisk "måneansikt-
  • Hudforandringer: Strekkmerker og tynn, skjør hud.
  • Benskjørhet. Dette kan forebygges ved samtidig å gi medisiner som forebygger benskjørhet.
  • Sukkersyke. Eldre er mest utsatt for dette og ofte kan det være nødvendig å bruke insulin i en periode.
  • Høyt blodtrykk.
  • Psykiske bivirkninger. Det vanligste er rastløshet, noen får problemer med å sove og kan bli oppstemte.
  • Gravide kan bruke kortison hvis sykdommen tilsier det, dette kan gi litt mindre vekst hos fosteret, men det er ikke sett misdannelser.

Det har jo ingenting med kosthold å gjøre, medisinen gjør sånn at kroppen fucker opp alt den får inn. Og man kan jo ikke slutte å spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men husk: Dette er dose og tidsavhengig. Jeg har blitt behandlet med stor dose kortison over lengre tid, og ja, jeg merket til dels endel av bivirkningene. I en viss dose over en viss tid er de uungåelige, men det er ikke dermed sagt at det er uungåelig for alle og at en ikke kan gjøre noe med det. Dersom en er velinformert på forhånd er det en hel del ting som hjelper, lett jevn fysisk aktivitet, redusert energi-inntak osv.

Snakk med legen din dersom du skal begynne på medikamentell behandling osv.

Det er helt klart at bivirkninger ikke treffer alle, men dessverre så er det svært mange som rammes forferdelig hardt av bivirkningene. På sykehuset er det som regel kostregulert, men mange legger svært mye på seg likevel. Vi har barn som er i konstant aktivitet, men som rett og slett eser ut på grunn av sterke medikamenter.

Medikamenter kan ødelegge svært mange ting i kroppen, som igjen fører til ufrivillig vektøkning selv hvor mye du jobber for det. Syns det er trist å se holdningene her inne, om at overvekt alltid er personen sin feil, det er jo ikke slik. Ser mange også trekker inn antidepressiva, og kun fokuserer på økt appetitt, men ikke tar hensyn til hvordan kroppen reagerer på slike medisiner.

"Det er dessverre et velkjent faktum at mange medisiner som brukes mot psykiske plager kan gi vektøkning som bivirkning.

Jeg finner ikke at Lamictal kan gi dette, men når det gjelder Cipralex, så kan denne gi forstyrrelser i din sukkerforbrenning i kroppen ("glukose metabolismen"), og dette kan igjen gi hormonelle endringer spesielt hva gjelder insulinnivåene dine, og disse påvirker igjen i stor grad hvor mye man legger på seg. Høye insulinnivåer stimulerer fettlagring og hemmer fettforbrenning.

Jeg kan ikke her og nå bekrefte at det er dette som er "Årsaken" til at du har gått opp i vekt, men det kan det være, og det kan også være en medvirkende faktor sammen med andre årsaker, som spise- og treningsvaner."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann dere.

Ser dere engasjerer dere i vektoppgang ved medikamentbruk. Det er jeg som har skrevet dette blogginnlegget. Og det er jeg som gikk opp pga medikamentbruk. Som jeg har skrevet i innlegget, så har jeg sluttet på medisinene og vekten er gått ned. Jeg synes noe at det dere skriver er ganske stygt. Jeg spiste ikke kebab hver dag heller. Synes det er ganske ironisk at vi snakker om et mer inkulderende sammfunn og at vi skal ta vare på alle. Skjønner jo at folk ikke er interessert i dette.

Det eneste jeg kan gjør er å prøve å være et bedre menneske og ta vare på alle. Så håper jeg jeg dere tar dette innover der.

Takk til Kakemonsteret for din støtte:thumbsup: Så få vi håpe at dere aldri kommer i samme situasjon.

ps.Jeg gikk på den høyeste dosen på Neurantin 3600mg for dagen å klare å holde ut de invalidiserende smertene.

Hilsen Majmaj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann dere.

Ser dere engasjerer dere i vektoppgang ved medikamentbruk. Det er jeg som har skrevet dette blogginnlegget. Og det er jeg som gikk opp pga medikamentbruk. Som jeg har skrevet i innlegget, så har jeg sluttet på medisinene og vekten er gått ned. Jeg synes noe at det dere skriver er ganske stygt. Jeg spiste ikke kebab hver dag heller. Synes det er ganske ironisk at vi snakker om et mer inkulderende sammfunn og at vi skal ta vare på alle. Skjønner jo at folk ikke er interessert i dette.

Det eneste jeg kan gjør er å prøve å være et bedre menneske og ta vare på alle. Så håper jeg jeg dere tar dette innover der.

Takk til Kakemonsteret for din støtte:thumbsup: Så få vi håpe at dere aldri kommer i samme situasjon.

ps.Jeg gikk på den høyeste dosen på Neurantin 3600mg for dagen å klare å holde ut de invalidiserende smertene.

Hilsen Majmaj

Jeg skrev ikke innlegget for å være stygg, men fordi jeg var forvirret og for å få mer kunnskap og forståelse om temaet, ifht om det virkelig er slik at noen medisiner gjør at du blir tykk uten at det er pga økt sultfølelse eller om det er nettopp pga økt sultfølelse. Om du legger på deg pga grunner jeg ikke har peiling på regner jeg med at jeg heller ikke trampet på noen ømme punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke innlegget for å være stygg, men fordi jeg var forvirret og for å få mer kunnskap og forståelse om temaet, ifht om det virkelig er slik at noen medisiner gjør at du blir tykk uten at det er pga økt sultfølelse eller om det er nettopp pga økt sultfølelse. Om du legger på deg pga grunner jeg ikke har peiling på regner jeg med at jeg heller ikke trampet på noen ømme punkter.

Ser at du postet dette på facebook, og nå lager du storm i vannglass ved å påstå at vi rakker ned på syke mennesker. Det er å overreagere, leser du nøye ser du at vi faktisk skriver at vi IKKE ser ned på overvektige mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...