Gå til innhold

Enkelte medisiner endrer forbrenningen din, tull eller fakta?


Sky

Anbefalte innlegg

(Hva jeg tror)

At smertestillende gir den virkningen tror jeg ikke, men om en person har mye smerter kan det fort føre til at dem sitter mye rolig. Tror det er grunnen da isåfall :)

Men denne lykkepilla skal vist gjøre at noen legger på seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiste ikke kebab hver dag heller.

ingen som sa du spiste kebab vær dag. Jeg påpekte at når en er innstillt på å at en uansett skal legge på seg er det lettere å ikke prøve å gjøre noe med det.

Jeg spiste ikke anderledes, hadde samme aktivitetsnivå og la på meg 20 kg på kort tid av Sarotex. Sluttet på Sarotex, og tok dem av meg igjen...

Om du ikke veide all maten din og holdt oversikt over treningen din med loggbok og pulsklokke, eventuelt annet utstyr er det å bedømme om man har endret spisevanene sine. All forksning viser at folk enten undervurderer eller overdriver kaloriinntakk. Samme går for kaloriforbruk for trening.

Og som jeg sa så har jeg ikke noe problem med å tro at medikamenter, kan gjøre at kroppen innstiller seg mer på fettlagring, og at da samme energi inntak kan føre til vektoppgang, men det skjer ikke magisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere kan tenke dere om 2 ganger før dere uttaler dere på den måten.

Mange som er tykke og syke, har kanskje nok med smerter og sykdom. Og kanskje de trenger mennesker som viser omsorg og er støttende, noen som bryr seg, en venn.

Ser at du postet dette på facebook, og nå lager du storm i vannglass ved å påstå at vi rakker ned på syke mennesker. Det er å overreagere, leser du nøye ser du at vi faktisk skriver at vi IKKE ser ned på overvektige mennesker.

Du drar jo selv hele fitnessbloggen under en kam om du mener fitnessbloggen kollektivt rakker ned på mennesker med sykdom så legger på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt rett at det må overskudd over tid til. Som Eivind sier er det dog endel medikamenter som øker appetitten såpass at vektøkning er normen. Viljestyrke hjelper fint lite når hormonene dine skriker SPIS og du gjerne er deprimert eller i en svekket psykisk tilstand fra før.

Olanzapin kan f.eks fint føre til at en ellers normalvektig legger på seg 20-80 kg avhengig av behandlingens lengde og dosen.

Det er lett å ha bastante meninger om det en kan lite om, men at medikamentell behandling kan være medvirkende årsak til overvekt uten at en kan laste den som blir behandlet er for meg udiskutabelt. Ja, personen må spise mer, bevege seg mindre eller begge deler dersom ikke behandlingen innebærer hormoner som kortikosteroider, men dersom medikamenter forandrer psykologiske og fysiologiske prosesser i den retning er det ikke bare å si nei til kake og snickers - selv om det er mulig å begrense bivirkningene.

Som jeg også skrev mente jeg at medikamenter kunne føre til overvek, men ikke i seg selv, det må kalori overskudd til. Har full forståelse for at det ikke er bare bare å si nei når en er på sterke medikamenter ( jeg brukte f.eks meg selv som eksempel i starten av tråden, jeg hadde null viljestyrke og mine medikamenter førte ikke til økende apetitt engang ).

Står fremdeles ved utalellsen min om at blogginnlegget var teit. Det er fordi hun mener alle mennesker er forhåndsdømmende mot overvektige, som i seg selv er en forhåndsdømning. Jeg har, og vill tro mange andre her inne har stor empati med overvektige siden vi har vert der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere kan tenke dere om 2 ganger før dere uttaler dere på den måten.

Mange som er tykke og syke, har kanskje nok med smerter og sykdom. Og kanskje de trenger mennesker som viser omsorg og er støttende, noen som bryr seg, en venn.

Les dette innlegget mitt: "Venn på blå resept" http://fmnytt.me/2012/01/18/venn-pa-bla-resept/ .

Uansett hva vi sier, så har du bestemt deg for å tro at vi mener det vondt eller at jeg som startet tråden mente det vondt. Du ønsker at vi skal ha forståelse, og for at vi skal kunne få det må vi få lov til å snakke rundt temaet for å få en større forståelse. INGEN her mente å rakke ned på syke mennesker eller tykke mennesker. Jeg er selv ikke spesielt slank og har selv slitt med sykdom, så jeg ser ikke ned på noen av gruppene det er snakk om. Du har rett og slett valgt å ta til deg ordene på en negativ måte, og jeg kan forstå at det er lett å gjøre om det er ett sårt tema, men du burde kanskje ikke bestemme deg for at alle er ute etter å være slemme, når det slettes ikke er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje dere kan tenke dere om 2 ganger før dere uttaler dere på den måten.

Mange som er tykke og syke, har kanskje nok med smerter og sykdom. Og kanskje de trenger mennesker som viser omsorg og er støttende, noen som bryr seg, en venn.

Les dette innlegget mitt: "Venn på blå resept" http://fmnytt.me/2012/01/18/venn-pa-bla-resept/ .

Blir feil av deg å hakke sånn også;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ser at det mangler kunnskap og ingen vilje til å beklager seg for dårlig oppførsel.

Ha en fin dag videre ;)

Man trenger ikke å beklage noe man ikke har gjort. Kunnskapen kan jeg ikke få om jeg ikke får lov til å lete etter den uten å stemples som slem når jeg gjør det. Ha en fin dag du også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fastlege anbefalte ikke meg å ta kortison tabletter fordi man legger voldsomt på seg av de. Grunnen spurte jeg ikke om men det er smertestillende som gjør at man legger på seg. I tillegg er det ofte bivirkningene som gjør at man legger på seg. Synes det var ett fint innlegg i bloggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vet ikke helt hvem som er utdannet lege innenfor bivirkninger av medisiner her inne, men synes at noen av svarene deres blir veldig usaklige. Det er flere typer medisiner som gjør at folk legger på seg pga det endrer forbrenningen i kroppen og gjør noe med hormonene i kroppen. Enkelte typer p-piller gjør at jenter legger på seg, får kviser etc. Antidepressive medisiner får folk til å legge på seg, og det er også ved flere tilfeller at mennesker som får medisiner for hypermobile ledd også legger på seg. Så, mitt spørsmål da blir, hvorfor er det så usannsynlig at det er slik for oss med kroniske smerter og at vi legger på oss pga de mangeogtyve forskjellige preparatene man blir forsøkskanin på? Hvorfor tviler dere? Og hva er meningen med å være så ufin? En ting er å være ærlig, men man må da kunne si hva man mener uten å vinkle det slik at man er komplett idiot fordi man er overvektig og at man skaper situasjonen selv? Jeg er ikke overvektig mer, men har vært det. Jeg har måttet kutte ned på inntak, men spiser fremdeles akkurat det jeg har lyst på- bare mindre. Jeg går på medisiner som gjør at jeg sliter med munntørrhet, jeg hovner opp i ledd og blir oppblåst og pløsen av dem. OG smertene jeg sliter med, gjør at enhver form for trening er et helvette...Så, alle må nok finne sin egen balanse mellom medisiner, matinntak og trening...Synes blogginnlegget er høyst aktuelt og reellt og mange kjenner seg garantert igjen der! Ser dere? Det går faktisk an å være hyggelig!!! Ha en fin dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tviler dere?

Som sagt sier jeg ikke at medisiner ikke kan bidra til vektpågang, men at det også må kalorier til. Som sagt la jeg også selv på meg når jeg gikk på smertestillende etter operasjon, og som sagt har jeg også kjæreste som fikk for lite medisiner mot lavt stoffskifte.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt sier jeg ikke at medisiner ikke kan bidra til vektpågang, men at det også må kalorier til. Som sagt la jeg også selv på meg når jeg gikk på smertestillende etter operasjon, og som sagt har jeg også kjæreste som fikk for lite medisiner mot lavt stoffskifte.:)

Jeg forstår ikke hvor du henter påstandene dine fra? Kan du vise til noe fakta/forskning/legeuttalelser? Det virker som at du baserer det du sier ut fra egenopplevelse og et veldig generaliserende og objektivt syn. Jeg har kommet med flere linker, fakta og legeuttalelser i denne tråden, for å underbygge mine meninger i denne tråden. Men likevel så brånekter du? Jeg har blandt annet vist til at kortison endrer fettfordelingen i kroppen og at Cipralex kan gi forstyrrelser i sukkerforbrenningen. Jeg har også påpekt at vi har kostregulerte, aktive barn på barneavdelingen legger på seg utelukkende av medisiner de får. Mener du at folk skal slutte å spise? Man kan ligge på et kaloriunderskudd, men likevel legge på seg, fordi kroppens systemer er fullstendig i ulage.

Her er atter en artikkel om temaet, som også går inn på at folk slutter på medisinene fordi di legger på seg uten å kunne gjøre noe med det. Med tanke på den holdningen mange har til overvekt, så kan jeg godt forstå det. Når det ikke vises forståelse for at du ikke kan påvirke vektoppgangen selv, og blir satt i en bås hvor du stemples som lat, storspist og feit av egen vilje, så blir man jo helt ødelagt. Forferdelig trist at det er slike holdninger her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh:

1. Du kan ikke gå opp i vekt av å spise mindre enn kroppen forbrenner. - Sant, MEN enkelte medisiner endre metabolismen.

2. Hvis du gjør det betyr det kroppen har noe tull med opptaket, gjør om lagrer som energi istede for utnyte det.

3. Og da vil du jo bli underernært?

Folk skyller på det mest utrolige...Jeg blir oppgitt! Fins sikkert medisiner som gjør det vanskeligere av en eller annen grunn. Men du går ikke opp i vekt uten å spise feil, det klarer jeg ikke forstå hvordan er mulig.

Når det skal sies, enkelte medisiner mot bipolar og depressive tilstander gjør at du binder vann i enorme mengder, du blir "tykk", men ikke nødvendigvis i form av fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nytteløst å diskutere når dere alle snakker mot hverandre, vrir og vender på det de andre sier og attpåtil tar motpartens argumenter personlig.

Medisinene i seg selv gjør ikke at du legger på deg fett. Det eneste som kan gjøre at du legger på deg fett er et energioverskudd over tid. Medisiner kan derimot gjøre noe med både inntak (sultfølelse) og forbruk (energinivå), som gjør at du ender opp i et energioverskudd, som i sin tur fører til at du legger på deg.

Mange medisiner er assosiert med vektøkning, men dette er utelukkende pga det jeg nevner over, ikke fordi medisinen på magisk vis blir gjort om til fett på kroppen eller skaper fett ut av ingenting. Om en medisin gir deg problemer med vektøkning er det vanlig å prøve en annen medisin dersom det er mulig. Det vil alltid være en vurdering av positive effekter vs bivirkninger i valget av medikament.

Forøvrig syns jeg Asle skrev det ganske godt her:

Det er helt rett at det må overskudd over tid til. Som Eivind sier er det dog endel medikamenter som øker appetitten såpass at vektøkning er normen. Viljestyrke hjelper fint lite når hormonene dine skriker SPIS og du gjerne er deprimert eller i en svekket psykisk tilstand fra før.

Olanzapin kan f.eks fint føre til at en ellers normalvektig legger på seg 20-80 kg avhengig av behandlingens lengde og dosen.

Det er lett å ha bastante meninger om det en kan lite om, men at medikamentell behandling kan være medvirkende årsak til overvekt uten at en kan laste den som blir behandlet er for meg udiskutabelt. Ja, personen må spise mer, bevege seg mindre eller begge deler dersom ikke behandlingen innebærer hormoner som kortikosteroider, men dersom medikamenter forandrer psykologiske og fysiologiske prosesser i den retning er det ikke bare å si nei til kake og snickers - selv om det er mulig å begrense bivirkningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvor du henter påstandene dine fra? Kan du vise til noe fakta/forskning/legeuttalelser? Det virker som at du baserer det du sier ut fra egenopplevelse og et veldig generaliserende og objektivt syn. Jeg har kommet med flere linker, fakta og legeuttalelser i denne tråden, for å underbygge mine meninger i denne tråden. Men likevel så brånekter du? Jeg har blandt annet vist til at kortison endrer fettfordelingen i kroppen og at Cipralex kan gi forstyrrelser i sukkerforbrenningen. Jeg har også påpekt at vi har kostregulerte, aktive barn på barneavdelingen legger på seg utelukkende av medisiner de får. Mener du at folk skal slutte å spise? Man kan ligge på et kaloriunderskudd, men likevel legge på seg, fordi kroppens systemer er fullstendig i ulage.

Her er atter en artikkel om temaet, som også går inn på at folk slutter på medisinene fordi di legger på seg uten å kunne gjøre noe med det. Med tanke på den holdningen mange har til overvekt, så kan jeg godt forstå det. Når det ikke vises forståelse for at du ikke kan påvirke vektoppgangen selv, og blir satt i en bås hvor du stemples som lat, storspist og feit av egen vilje, så blir man jo helt ødelagt. Forferdelig trist at det er slike holdninger her!

Beklager jeg så ikke listen du skrev, for notificationen min tok meg rett til Asle Bøe sin respons til mitt innlegg :) I tilleg så tror jeg at du mener jeg har et veldig subjektivt syn:p

For det første brånektet jeg ikke, noe jeg har prøvd å si gjentatte ganger nå. For det andre så er ikke utalelse fra lege en kilde. Derimot om du har linker til noe annet er jeg villig til å lese det å endre mening. Hvilke medisiner er det barna får? Jeg starter som regel ganske skråsikker, men er alltid åpen for å endre mening :)

Syns det er skuffende at du tror jeg setter overvektige i bås som late, storspiste og feite. Som jeg har påpekt går jeg ikke rundt og dømmer overvektige. Jeg slet selv med overvekt gjennom barndommen, og hvet hvor tungt det kan være, jeg var rett og slett heldig at det en dag "snudde" for meg mentalt. Har også flere overvektige i familien som sliter med helseproblemer av den grunn. Jeg klandrer ingen for å være late, og jeg mener ikke at folk som har lagt på seg etter de begynte på medisiner, ikke prøver hardt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siktet ikke til deg når jeg skrev om holdningen til overvekt, det var siktet til den generelle holdningen mange har til overvekt.

Barn som legger på seg mye får som regel kortison, en medisin som er veldig godt kjent for å føre til vektøkning. Her har jeg ingenting å vise til bortsett fra 8 år erfaring med syke barn (mitt yrke, ikke egne barn).

Jeg har ikke mulighet til å lete etter mer fakta enn jeg allerede har lagt fram i tråden akkurat nå, men jeg kan prøve å gjøre det i kveld :)

Jeg har selv vært svært overvektig av grunner jeg ikke kunne påvirke selv. Ikke på grunn av medisiner, men på grunn av svangerskap som fikk meg til å ta inn vann som en lekk seilbåt.. Og med tanke på at jeg ikke kunne gjøre noe fra eller til så gikk jeg rett i kjelleren psykisk. Og sluttet å amme mye tidligere enn jeg ønsket fordi jeg ikke klarte å leve med at jeg så ut som en svamp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...