Gå til innhold

Meieriprodukter på lavkarbo - ikke alltid et pluss?


Rodolfo

Anbefalte innlegg

Overskriften er med et STORT spørsmålstegn fordi min samboer går på lavkarbo, og har merket en raskere vektnedgang UTEN meieriprodukter i kosten - og en generelt bedre helse. Kcal med og uten meieripdoukter holdes på samme nivå, så det skal ikke være kcal som har noe å si. Kan det være at meieriprodukter forsurer kroppen på en eller annen måte, forvansker diffusjon av oksygen ute i vevet og dermed trapper ned forbrenningen ørlite grann?

Eller finnes det andre forklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er med meieriprodukter som det er med det meste av annen mat, folk har ulik toleranse. Hun kan ha lavgrads allergi eller intoleranser mot meieriprodukter som skaper problemer.

Nøyaktig hvordan meieriprodukter påvirker din samboer er umulig å gjette, men om hun føler seg bedre uten (ikke bare se på vektnedgang), så kan det være like greit å unnvære dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske så vanlig. Meieriprodukter bør være det første (nest etter korn) man kutter ut dersom man opplever vektstagnasjon uansett diett. Dette er fordi man ofte går rundt med en eller annen intoleranse som ikke gir seg utslag i klassiske laktoseintoleransesymptomer. Har man en intoleranse blir kroppen også stresset siden den hele tiden må kjempe mot intoleransen. Om hun føler seg såpass bedre uten meieriprodukter i kosten er dette en klar indikasjon på intoleranse at det er vel strengt tatt best for henne å unnvære disse.

Gjelder det forøvrig alle melkeprodukter eller utvalgte typer melkeprodukter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder vel forøvrig det meste, men siden hun går på LCHF er det jo fløte, creme fraiche, seterrømme,fete oster. Smør går greit. Bortsett fra litt fløte i kaffen (før var det kaffe i fløten) så kutter hun ut det andre - selv om hun eeelsker fete oster. Sier kroppen i fra, så bør man lytte, er hennes filosofi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At inntaket holdes på samme nivå betyr forøvrig ikke at energibalansen er den samme. Å se på inntak eller forbruk hver for seg er stort sett meningsløst.

Nå må du forklare deg litt mer for oss "vanlige" som ikke helt skjønner... :) Altså - om hun forbruker 2300 kcal (for å ta et tall) og trykker i seg 1600 kcal pr dag... blir ikke energibalansen det samme, uansett om hun spiser meieriprodukter eller ei. Jeg mener, om hun beveger seg like mye (eller lite) og inntar samme mengde kcal med eller uten meieri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei.

Med at kcal holdes 'på samme nivå' mener du da ca, eller nøyaktig?

Har hun noen symptomer når hun spiser meieriprodukter?

Pluss minus 50...men cirka 700 kcal under vedlikehold. Symptomer når hun er fri fra meieri, ryggvondt forsvinner, mer styrke og energi generelt. Mer sexlyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du forklare deg litt mer for oss "vanlige" som ikke helt skjønner... :) Altså - om hun forbruker 2300 kcal (for å ta et tall) og trykker i seg 1600 kcal pr dag... blir ikke energibalansen det samme, uansett om hun spiser meieriprodukter eller ei. Jeg mener, om hun beveger seg like mye (eller lite) og inntar samme mengde kcal med eller uten meieri.

Du kan ikke bare anta at forbrenningen vil være den samme selv om energiinntaket er det samme. Hvis meieriprodukter fører til reaksjoner som gjør at hun har mindre energi, kan den spontane aktiviteten gå ned slik at forbruket også går ned. Dette kan faktisk i seg selv forklare hvorfor vektnedgangen blir mindre når hun spiser meieriprodukter.

Eller så kan det være det Asle sa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bare anta at forbrenningen vil være den samme selv om energiinntaket er det samme. Hvis meieriprodukter fører til reaksjoner som gjør at hun har mindre energi, kan den spontane aktiviteten gå ned slik at forbruket også går ned. Dette kan faktisk i seg selv forklare hvorfor vektnedgangen blir mindre når hun spiser meieriprodukter.

Eller så kan det være det Asle sa :)

Jeg ser ikke helt bort fra Asle`s lysende innsikt :p, men jeg forsto iallefall hva du mente. Men når hovedaktiviteten består i å sitte på rompa...- faktisk den eneste aktiviteten når jeg tenker etter...så tror jeg det kanskje må letes etter andre forklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt bort fra Asle`s lysende innsikt :p, men jeg forsto iallefall hva du mente. Men når hovedaktiviteten består i å sitte på rompa...- faktisk den eneste aktiviteten når jeg tenker etter...så tror jeg det kanskje må letes etter andre forklaringer?

Hvis vektnedgangen blir mindre, så skyldes det at energiunderskuddet ikke er like stort. Eventuelt kan meieriproduktene ha ført til at hun har holdt på mer vann som vil gi utslag på vekten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vektnedgangen blir mindre, så skyldes det at energiunderskuddet ikke er like stort. Eventuelt kan meieriproduktene ha ført til at hun har holdt på mer vann som vil gi utslag på vekten :)

Ok, da får vi se. Hun kjører nå kun litt fløte i den første kaffeskvetten kl 6 på morrakvisten, så får vi se :) Det der med vann er jeg med på, kan faktisk se ut som hun drar på seg en del...ikke at jeg vet hvordan meieriprodukter kan få til det :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, da får vi se. Hun kjører nå kun litt fløte i den første kaffeskvetten kl 6 på morrakvisten, så får vi se :) Det der med vann er jeg med på, kan faktisk se ut som hun drar på seg en del...ikke at jeg vet hvordan meieriprodukter kan få til det :p

Mange som opplever å bli "bloated" av meieriprodukter, uten at jeg kan si nøyaktig hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...