Gå til innhold

Fisk for de kresne


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er overhodet ingen stor fiskespiser selv og jeg har prøvd og prøvd og prøvd etter utallige oppfordringer fra alle rundt meg som er overbevist om at DENNE gangen, da blir du å like det. Joda, hører du sier det der.

Men det som funker for meg er hvertfall fisketyper som ikke smaker så jævla fiskete. Laks, kveite, steinbit osv er mer kjøttete i smaken. Og det burde jo være unødvendig å si det men maten skal være stekt, ikke kokt. Hvilken syk person var det egentlig som fant på å koke kjøtt? :confused:

Ellers er jo krydder, sauser og bacon din venn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overhodet ingen stor fiskespiser selv og jeg har prøvd og prøvd og prøvd etter utallige oppfordringer fra alle rundt meg som er overbevist om at DENNE gangen, da blir du å like det. Joda, hører du sier det der.

Men det som funker for meg er hvertfall fisketyper som ikke smaker så jævla fiskete. Laks, kveite, steinbit osv er mer kjøttete i smaken. Og det burde jo være unødvendig å si det men maten skal være stekt, ikke kokt. Hvilken syk person var det egentlig som fant på å koke kjøtt? :confused:

Ellers er jo krydder, sauser og bacon din venn.

Jeg er så enig!! Akkurat samme problemet. Klarer å få i meg røkt laks, men det er det eneste. Her i heimen er de alt for gira på å koke fisken, men jeg skal trumfe gjennom steking!

Du har ikke noen oppskrifter på lur da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stekt fisk er jo deeeilig! Hvis det eneste problemet ditt er at fisken er kokt, kan du prøve dette:

Marinere torskefilet noen minutter i to ss limesaft og to ts tabasco, før du vender den i pisket egg for så å rulle i mel. Stekes godt på panna, og serveres gjerne med noen form for ris og sweet'n sour chili-sauce :D

Men hvis ikke det er problemet... da har jeg dessverre ikke mange ideer :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for panganisius eller hva den heter som Tom nevner. Den er rimelig smaksløs, og kan godt steikes. Bare å rulle fisken i litt mel, salt og pepper, så blir det så godt så :) Jeg elsker torsk og kveite da jeg ikke synes det smaker så mye, MEN og det er et stort MEN...

Hva slags fisk har du spist og hvor er du ifra? Er du fra sør og kun har spist frossen fisk eller det man kaller for fersk fisk her, så er det ikke rart du ikke liker fisk.

Det er ingenting som slår nyfisket fesk fra nord, det smaker så MYE bedre enn frossenvarene i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Slår et slag for panganisius eller hva den heter som Tom nevner. Den er rimelig smaksløs, og kan godt steikes. Bare å rulle fisken i litt mel, salt og pepper, så blir det så godt så :) Jeg elsker torsk og kveite da jeg ikke synes det smaker så mye, MEN og det er et stort MEN...

Hva slags fisk har du spist og hvor er du ifra? Er du fra sør og kun har spist frossen fisk eller det man kaller for fersk fisk her, så er det ikke rart du ikke liker fisk.

Det er ingenting som slår nyfisket fesk fra nord, det smaker så MYE bedre enn frossenvarene i butikken.

Nå har jeg helt glemt å svare på denne! Men det jeg har spist eller prøvd er frossenfisk eller kokt torsk eller laks. Da sitter brekningsrefleksen løst! Må vel prøve å finne en ny måte å tilbrede fisken på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle liker panert sei.:D vend i hvetemel med salt&pepper, stek på hver side (jeg steker litt på høy varme, så i ildfast form inn i stekovnen, men det holder å steke i panna au)

Med smørdampede grønnsaker til.. oh yummy.:)

Det hørtes jo greit ut! Det skal jeg prøve! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøtunge er en flat fisk som ikke smaker fiskefisk! Utrolig god! Hadde dilla på sjøtunge da jeg var yngre :p

Også kan du panere fisk ( torsk, sei,laks ++) med mandelmel og egg ;)

Kan også lage fiskeburger med noe godt i! Kverne f.eks torsk med krydder og kanskje noe grønnsaker som mais eller paprika?, potetmel og egg.

Tunfisk kan du blande med chilipepper, cottage cheese og ketchup før du blander det med de grønnsakene du liker.

Eller så kan du blande tunfisken med kesam, med krydder, løk og litt majones som du kan ha som pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøtunge er en flat fisk som ikke smaker fiskefisk! Utrolig god! Hadde dilla på sjøtunge da jeg var yngre :p

Også kan du panere fisk ( torsk, sei,laks ++) med mandelmel og egg ;)

Kan også lage fiskeburger med noe godt i! Kverne f.eks torsk med krydder og kanskje noe grønnsaker som mais eller paprika?, potetmel og egg.

Tunfisk kan du blande med chilipepper, cottage cheese og ketchup før du blander det med de grønnsakene du liker.

Eller så kan du blande tunfisken med kesam, med krydder, løk og litt majones som du kan ha som pålegg.

Jøss.. Det her hørtes jo faktisk godt ut! Takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet.... jeg klarer hvit fisk innimellom, men laks blir for ugh okke som tilberedning (har prøvd alt fra rå via røkt til bakt og stekt). Alt som smaker 'sjø' greier jeg bare ikke, inkludert sjøgress, så sushi er så utelukket som man kan få det egentlig, selv vegetarrettene. Men jeg fant ut at seibiff med løk eller lett panert torsk er nammenam, big time, mens for eksempel stekt makrell med agurk ikke fungerer for meg selv om den er stekt. Trikset er vel å finne det som funker for deg (og ja, her snakker vi prøve prøve prøve blargh). For meg er rød = skeptisk, liker ikke, hvit = går om det ikke smaker sjø. Reker klarer jeg ikke, men krabbe går greit. Det er sært. Tar daglig omega-3 tilskudd fordi jeg vet at jeg ikke spiser nok fisk og det funker greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet.... jeg klarer hvit fisk innimellom, men laks blir for ugh okke som tilberedning (har prøvd alt fra rå via røkt til bakt og stekt). Alt som smaker 'sjø' greier jeg bare ikke, inkludert sjøgress, så sushi er så utelukket som man kan få det egentlig, selv vegetarrettene. Men jeg fant ut at seibiff med løk eller lett panert torsk er nammenam, big time, mens for eksempel stekt makrell med agurk ikke fungerer for meg selv om den er stekt. Trikset er vel å finne det som funker for deg (og ja, her snakker vi prøve prøve prøve blargh). For meg er rød = skeptisk, liker ikke, hvit = går om det ikke smaker sjø. Reker klarer jeg ikke, men krabbe går greit. Det er sært. Tar daglig omega-3 tilskudd fordi jeg vet at jeg ikke spiser nok fisk og det funker greit.

Da er vi veldig like der! Tar omega-3 selv, men skulle gjerne likt fisk for å få det i meg ordentlig.. Jeg har jo fått mange oppskrifter her som jeg bare mangler å prøve :) Du får teste noen du og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det burde jo være unødvendig å si det men maten skal være stekt, ikke kokt. Hvilken syk person var det egentlig som fant på å koke kjøtt? :confused:

Så enig! Stekt kyllingfilet = godt. Kokt kyllingfilet = ikke godt. Stekt laks = spiselig. Kokt laks = hele kjøkkenet lukter havn. Det eneste som skal kokes her i verden er ris og pasta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...