Gå til innhold

Tipptopp er ikke så topp i knebøy


tipptopp

Anbefalte innlegg

Etter å ha hatt en knebøy teknikk som er blant norges dårligeste.... har jeg nå i trass trent goblet squat i 2 mnd for å motvirke det aller største problemet mitt... nemlig at knebøyen min neste ble en good morning...

Her er litt bøy jeg terpa idag... ser at jeg buttwinker litt... er nok pga manglende mobilitet??

Er teknikken min god nok til at jeg kan begynne forsiktig å lempe på litt vekter?

Ellers så ønsker jeg tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal la noen andre ta seg av teknikken, men du kan begynne med å se opp;)

Er faktisk ikke nødt til å se opp. Mike Tuchscherer (antageligvis verdens sterkeste i knebøy RAW) sier at mange kan ha en fordel av å plassere blikket vertikalt 2-3 meter foran seg. Altså at du ser ned i bakken foran deg. Bruker selv dette og har en mye mer behagelig bevegelsesbane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ikke nødt til å se opp. Mike Tuchscherer (antageligvis verdens sterkeste i knebøy RAW) sier at mange kan ha en fordel av å plassere blikket vertikalt 2-3 meter foran seg. Altså at du ser ned i bakken foran deg. Bruker selv dette og har en mye mer behagelig bevegelsesbane.

Det skal jeg ikke uttale meg om. Har bare sett/hørt at blikket skal være litt skrått for å forhindre at overkroppen kommer for langt frem:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å hatt stanga lengre bak? Vet ikke hvor stiv du er i brystmusklaturen men prøv dette:

Ta hardt tak i stanga, ca skulderpredde eller litt breiere. Når du går under stanga prøver du å klemme skulderbladene sammen, det skaper ei fin hylle av musklatur for å legge stanga på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvd å hatt stanga lengre bak? Vet ikke hvor stiv du er i brystmusklaturen men prøv dette:

Ta hardt tak i stanga, ca skulderpredde eller litt breiere. Når du går under stanga prøver du å klemme skulderbladene sammen, det skaper ei fin hylle av musklatur for å legge stanga på.

Har testet dette tidligere... men følte jeg mere holdt stanga med henderne enn at den hvilte på ryggen... men er sikker på at dette kun er en teknikksak og at det er jeg som ikke gjør dette riktig... Men skal sies at bøyteknikken min var mye dårligere da jeg prøvde dette sist... så skal ta og teste dette på nytt :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ganske greit ut. Buttwinkinga er ikke noe farlig så lange man greier å holde spennet i korsryggen, men det ser litt ut som ryggen rundes av i bunn og ryggen mister spennet i enkelte løft, litt vanskelig å se pga lysset. En måte på å styrke dette er å ha en stopp i bunn på 1-2 sekunder for å styrke stabiliteten i bunnen av løftet. Jeg begynte med det for noen uker siden og jeg kan anbefale deg å implente det i et par av bøyøktene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Here it goes

Youtube; SO YOU THINK YOU CAN SQUAT < Se den 3 ganger.

Av det jeg kan se;

- Se opp! Hvorfor? Fordi du vil da rette ut ryggen og få en bedre teknikk.

- Når du ser opp, vil det også bli lettere å presse brystet frem og opp, så du også vil få en rettere rygg. Nøkkelordet her er en "tight" overkropp.

- Se serien jeg nevnte over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ripptoe ler seg ihjel når folk snakker om og se opp og se ned på squats. Samma F det vel : )

Men jeg har selv huet opp, syns det er lettere og få opp musklene der stanga skal ligge på den måten..

Sliter med knebøy? Sliter med og få ryggen ut ordentlig? Er som regel dårlig mobilitet, bare strekk og dra litt så kommer det seg etter par mnd. : ) Alt du løfter opp og ned med beina er riktig. Selvom formen er litt dårlig, bare du ikke er helt på jordet..

Syns det her så greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen her inne som faktisk kjører ordentlig knebøy, ATG! :thumbsup: Ryggen din ser meget slapp ut, så prøv å stram deg opp litt. I tillegg kan et tips være å spenne albuene bakover, og ikke la dem henge slapt rundt stangen. Buttwink er som nevnt over ikke så farlig så lenge du holder spennet i ryggen. Dog krummer ryggen din litt i bunn. Vil tro det går på for dårlig bevegelighet, og litt manglende mobilitet. Squat to stand, squat på boks, squat med stopp og mer goblet squat er mine tips. Benytt deg også gjerne av tøying pluss dynamisk oppvarming før trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen her inne som faktisk kjører ordentlig knebøy, ATG! :thumbsup: Ryggen din ser meget slapp ut, så prøv å stram deg opp litt. I tillegg kan et tips være å spenne albuene bakover, og ikke la dem henge slapt rundt stangen. Buttwink er som nevnt over ikke så farlig så lenge du holder spennet i ryggen. Dog krummer ryggen din litt i bunn. Vil tro det går på for dårlig bevegelighet, og litt manglende mobilitet. Squat to stand, squat på boks, squat med stopp og mer goblet squat er mine tips. Benytt deg også gjerne av tøying pluss dynamisk oppvarming før trening.

En trenger ikke å gå helt ATG for å få lov til å si at man tar ordentlig knebøy. Og hvis du tror at dette er ATG tar du feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konklusjon til nå:

Da fortsetter jeg med 1 knebøy i uka å 1 goblet økt i uka.... Begynner å gjøre øvelser for å bli fleksibel...

Prøver meg fram med vinkel på hode og plassering av stanga... stramme opp kjernen enda litt mer...

Bøyen min er nok kun parallell... men det holder for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En trenger ikke å gå helt ATG for å få lov til å si at man tar ordentlig knebøy. Og hvis du tror at dette er ATG tar du feil.

Hofteleddet er forbi kneet, og det klassifiseres som dype kenbøy, eller ATG som man kan kalle det. Han går mye dypere enn det 98 % av alle andre her inne gjør uten å klage på at "det er tungt og vondt, så derfor stopper jeg lengre oppe"-bullshit. Creds til ham!

Konklusjon til nå:

Da fortsetter jeg med 1 knebøy i uka å 1 goblet økt i uka.... Begynner å gjøre øvelser for å bli fleksibel...

Prøver meg fram med vinkel på hode og plassering av stanga... stramme opp kjernen enda litt mer...

Bøyen min er nok kun parallell... men det holder for meg :)

Som jeg skrev over, hofteleddet ditt er under kneet når du løfter, altså er du forbi parallell :) Det er bra, og det er bare til å kjøre på med dybde så lenge du har spenn. Etter min mening ser det også mye bedre ut. Tenker målet må være å nærme meg disse karene (dybdemessig altså, ikke vekt, hehe) -->

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofteleddet er forbi kneet, og det klassifiseres som dype kenbøy, eller ATG som man kan kalle det. Han går mye dypere enn det 98 % av alle andre her inne gjør uten å klage på at "det er tungt og vondt, så derfor stopper jeg lengre oppe"-bullshit. Creds til ham!

ATG = ass to grass. Da går man så langt ned man fysisk kan, og blir gjerne stoppet av at baksiden av lår treffer baksiden av leggene.

At man går forbi parallell betyr at det er godkjent knebøy, men det er ikke det samme som ATG.

Ja, dybden hans er veldig bra. Men det er ikke ATG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofteleddet er forbi kneet, og det klassifiseres som dype kenbøy, eller ATG som man kan kalle det. Han går mye dypere enn det 98 % av alle andre her inne gjør uten å klage på at "det er tungt og vondt, så derfor stopper jeg lengre oppe"-bullshit. Creds til ham!

Han går nok lengre ned enn flestparten generellt som trener knebøy, og ikke bare de 98% (virkelig?) av de som logger her. Hvorfor hver enkelt ikke går helt AGT slik som deg er demmers egene valg og begrensinger. Det finnes styrkeløftere i verdenstoppen som ikke går lengre ned enn hva som akkurat er godkjent, klager man på at de ikke tar ordentlige knebøy og syter at de får vondt og tungt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...