Gå til innhold

Hordan får jeg vekta til å gå nedover?


Lima92

Anbefalte innlegg

Sliter litt med å få fortgang på vektnedgangen, har gått ned 6 kilo siden januar og er glad for det. Men de siste ukene har vekta stått stille og ingenting skjer, endrer heller ikke mål hveken her eller der... Hva gjør jeg galt? Noen som vet hva jeg bør prøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sliter litt med å få fortgang på vektnedgangen, har gått ned 6 kilo siden januar og er glad for det. Men de siste ukene har vekta stått stille og ingenting skjer, endrer heller ikke mål hveken her eller der... Hva gjør jeg galt? Noen som vet hva jeg bør prøve?

Du går ikke ned i vekt fordi du ikke er i kaloriunderskudd. Det er vanskelig å si noe mer siden du ikke gir oss noen informasjon om kostholdet/treningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser rett i alle kommentarene deres. Jeg trener 5 dager i uken og kjører kondisjon og styrke bryker ca 1.5-2 timer hver dag. Trener RYP programmet til Tech Nutrition og kjører Maksimal Forbrenning programmet. Kan evt legge ut planen om det hjelper.

I forhold til mat er det litt vanskeligere, har fått kontantert allergi mot korn- og meieriprodukter og gjør et hederlig forsøk på å få det til å gå rundt med variert mat, men det går en del i havregrynsgrøt (glutenfri), hjemmelaget mysli med frø, kyllingfilet, karbonadedeig, avokado, vanlig salat og grønnsaker. Ut i fra hva jeg får i meg av energi, så skal det bli et underskudd, men kanskje ikke stort nok.

Vet ikke om dette hjelper noe mer, men gi beskjed så legger jeg med mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at det ikke bare er energibalansen som avgjør om du går ned i vekt. Den sier bare noe om hvor mye energi du har lagret i kroppen.

Et kg fettvev inneholder ca 7000 kcal, mens en kg muskler inneholder ca 1200 kcal. I teorien kan du altså i en periode være i ganske bra underskudd, men om du har lagt på deg 1 kg muskler og mistet 1 kg fett så vil det ikke vises på vekten. Dette er ikke reellt men brukt som et eksempel på hvordan kroppssammensetningen spiller inn i forbindelse med energibalanse og kroppsvekten.

For å justere for denne faktoren er det viktig at du også tar hensyn til omkretsen på kroppen din når du vurderer fremgangen din. Om du mister fett og bygger muskler, vil dette resultere i at omkretsen blir mindre, selv om det ikke nødvendigvis vises på vekten. Derfor anbefaler jeg deg å også ta i bruk målebånd og formbilder for å vurdere.

En annen ting som spiller inn er væskebalansen, altså hvor mye vann du har i kroppen. Vann inneholder ikke energi, så det går derfor utenom energibalansen. Om du er i energiunderskudd og mister fettvev, men har litt mer vann i kroppen kan dette resultere i at vekten står i ro eller til og med går opp. Det samme gjelder for mat i magesekk/tarm, som ikke inngår i kroppens energilagre, men likevel gjør utslag på vekten. Disse faktorene varierer i løpet av dagen og over tid.

Moralen er igjen å ta hensyn til målebåndet og formbildene/speilet, og ikke se deg blind på vekten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det ikke bare er energibalansen som avgjør om du går ned i vekt. Den sier bare noe om hvor mye energi du har lagret i kroppen.

Et kg fettvev inneholder ca 7000 kcal, mens en kg muskler inneholder ca 1200 kg. I teorien kan du altså i en periode være i ganske bra underskudd, men om du har lagt på deg 1 kg muskler og mistet 1 kg fett så vil det ikke vises på vekten. Dette er ikke reellt men brukt som et eksempel på hvordan kroppssammensetningen spiller inn i forbindelse med energibalanse og kroppsvekten.

For å justere for denne faktoren er det viktig at du også tar hensyn til omkretsen på kroppen din når du vurderer fremgangen din. Om du mister fett og bygger muskler, vil dette resultere i at omkretsen blir mindre, selv om det ikke nødvendigvis vises på vekten. Derfor anbefaler jeg deg å også ta i bruk målebånd og formbilder for å vurdere.

En annen ting som spiller inn er væskebalansen, altså hvor mye vann du har i kroppen. Vann inneholder ikke energi, så det går derfor utenom energibalansen. Om du er i energiunderskudd og mister fettvev, men har litt mer vann i kroppen kan dette resultere i at vekten står i ro eller til og med går opp. Det samme gjelder for mat i magesekk/tarm, som ikke inngår i kroppens energilagre, men likevel gjør utslag på vekten. Disse faktorene varierer i løpet av dagen og over tid.

Moralen er igjen å ta hensyn til målebåndet og formbildene/speilet, og ikke se deg blind på vekten!

Veldig enig med deg. Bruker både vekt og målebånd, men til tider går de i samme tempo, samtidig som jeg merker en forskjell selv når hverken målebånd eller vekt viser endring. Formbilder har jeg ikke turt, ettersom jeg føler meg som en flodhest, men skal ta meg sammen og ta bildene og se hvordan endringene blir. Tusen takk for responsen og veldig nyttig info du gav:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det ikke bare er energibalansen som avgjør om du går ned i vekt. Den sier bare noe om hvor mye energi du har lagret i kroppen.

Et kg fettvev inneholder ca 7000 kcal, mens en kg muskler inneholder ca 1200 kg. I teorien kan du altså i en periode være i ganske bra underskudd, men om du har lagt på deg 1 kg muskler og mistet 1 kg fett så vil det ikke vises på vekten. Dette er ikke reellt men brukt som et eksempel på hvordan kroppssammensetningen spiller inn i forbindelse med energibalanse og kroppsvekten.

For å justere for denne faktoren er det viktig at du også tar hensyn til omkretsen på kroppen din når du vurderer fremgangen din. Om du mister fett og bygger muskler, vil dette resultere i at omkretsen blir mindre, selv om det ikke nødvendigvis vises på vekten. Derfor anbefaler jeg deg å også ta i bruk målebånd og formbilder for å vurdere.

En annen ting som spiller inn er væskebalansen, altså hvor mye vann du har i kroppen. Vann inneholder ikke energi, så det går derfor utenom energibalansen. Om du er i energiunderskudd og mister fettvev, men har litt mer vann i kroppen kan dette resultere i at vekten står i ro eller til og med går opp. Det samme gjelder for mat i magesekk/tarm, som ikke inngår i kroppens energilagre, men likevel gjør utslag på vekten. Disse faktorene varierer i løpet av dagen og over tid.

Moralen er igjen å ta hensyn til målebåndet og formbildene/speilet, og ikke se deg blind på vekten!

x2

Målebånd ca hver 2. uke > vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg. Bruker både vekt og målebånd, men til tider går de i samme tempo, samtidig som jeg merker en forskjell selv når hverken målebånd eller vekt viser endring. Formbilder har jeg ikke turt, ettersom jeg føler meg som en flodhest, men skal ta meg sammen og ta bildene og se hvordan endringene blir. Tusen takk for responsen og veldig nyttig info du gav:)

Ikke vær redd for å ta formbilder, det er ingen som krever at du legger de ut noe sted!

Om du har mye å gå på før godformen sitter, så vil det bare være enda mer motiverende å ta noen før-bilder, så kan du om noen mnd se på hvor mye du har klart å forandre kroppen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær redd for å ta formbilder, det er ingen som krever at du legger de ut noe sted!

Om du har mye å gå på før godformen sitter, så vil det bare være enda mer motiverende å ta noen før-bilder, så kan du om noen mnd se på hvor mye du har klart å forandre kroppen din!

Det er sant, starter fredag og skal gjøre et hederlig forsøk. Sett på nettsiden din, og den blir mest sannsynlig flittig brukt framover! Hjelper å få litt svart på hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å gjøre ting enkelt. Om du får inn grunnprinsippene så er du langt på vei til å oppnå resultatene du er ute etter.

Greie grunnprinsipper innen kosthold:

  1. Få i deg mye protein i form av rent kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter (hvis du tåler det) og gjerne proteinpulver som supplement.
  2. Spis mye grønnsaker, bær og frukt
  3. Lag maten din fra bunnen av, styr unna ferdigmat og halvfabrikata da de ofte er tilsatt masse du ikke trenger.
  4. Alt med måte, det er det du spiser mesteparten av tiden som er viktigst, ikke hva du spiser av og til

Grunnprinsipper innen trening:

  1. Finn en aktivitet du liker, slik at det er enklere å opprettholde aktiviteten over tid
  2. Fokuser på å bli bedre på noe, altså få bedre kondis eller bli sterkere, løpe fortere, hoppe høyere osv
  3. Hold ting enkelt. Om du blir sterkere i markløft, knebøy, benkpress og roing eller tilsvarende øvelser over tid, så gjør du noe riktig. Masse fancy øvelser er det ikke behov for, det tar bare ekstra tid som du ikke nødvendigvis får så mye igjen for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er å gjøre ting enkelt. Om du får inn grunnprinsippene så er du langt på vei til å oppnå resultatene du er ute etter.

Greie grunnprinsipper innen kosthold:

  1. Få i deg mye protein i form av rent kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter (hvis du tåler det) og gjerne proteinpulver som supplement.
  2. Spis mye grønnsaker, bær og frukt
  3. Lag maten din fra bunnen av, styr unna ferdigmat og halvfabrikata da de ofte er tilsatt masse du ikke trenger.
  4. Alt med måte, det er det du spiser mesteparten av tiden som er viktigst, ikke hva du spiser av og til

Grunnprinsipper innen trening:

  1. Finn en aktivitet du liker, slik at det er enklere å opprettholde aktiviteten over tid
  2. Fokuser på å bli bedre på noe, altså få bedre kondis eller bli sterkere, løpe fortere, hoppe høyere osv
  3. Hold ting enkelt. Om du blir sterkere i markløft, knebøy, benkpress og roing eller tilsvarende øvelser over tid, så gjør du noe riktig. Masse fancy øvelser er det ikke behov for, det tar bare ekstra tid som du ikke nødvendigvis får så mye igjen for!

Kjører på med mye av det du sier om mat, tåler ikke korn- og meieriprodukter og det er vanskelig å finne proteinpulver som jeg kan bruke. Forslag? Når det gjelder trening kjører jeg treningsprogram fra Tech Nutrition som går på intervall 4x4 (ellipse på meg), og 6-8 styrkeøvelser som går på hele kroppen. kjører dette 3 ganger i uka og 2 ganger 1 time intervall. Øvelsene er tilpasset meg ved hjelp av treningsveileder og går til hun 1-2 ganger per måned for ttips og veiledning. Tøyer ut og har jevnlig fysioterapi og akupunktur, så prøver å holde kroppen min oppegående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du reagerer på i meieriprodukter, laktose (intoleranse) eller proteinet (allergi)?

Hvis det er en melkeintoleranse burde et proteinisolat være problemfritt, mens om du har en allergi kan eggprotein kanskje være løsningen. I alle tilfeller så trenger du ikke proteinpulver på noen som helst måte, så lenge du spiser en del kjøtt, fisk og egg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du reagerer på i meieriprodukter, laktase (intoleranse) eller proteinet (allergi)?

Hvis det er en melkeintoleranse burde et proteinisolat være problemfritt, mens om du har en allergi kan eggprotein kanskje være løsningen. I alle tilfeller så trenger du ikke proteinpulver på noen som helst måte, så lenge du spiser en del kjøtt, fisk og egg :)

Reagerer på melkeproteinet kasein, har bare visst om det i 2 måneder, går det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerer på melkeproteinet kasein, har bare visst om det i 2 måneder, går det da?

Da er ikke proteinpulver som er basert på melk (whey og kasein) noe å satse på for deg. Eggeprotein burde ikke være noe problem, men som sagt, om du trenger det kommer an på kostholdet ditt ellers. Er du flink til å spise proteinrikt er det ikke noe å bekymre seg over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ikke proteinpulver som er basert på melk (whey og kasein) noe å satse på for deg. Eggeprotein burde ikke være noe problem, men som sagt, om du trenger det kommer an på kostholdet ditt ellers. Er du flink til å spise proteinrikt er det ikke noe å bekymre seg over :)

Spiser en god del proteiner, prøver hvertfall. Må bare finne litt inspirasjon til nye oppskrifter og varianter av retter, så det ikke blir det samme hver gang. Får evt legge inn mer egg i kosten, men må bare prøve meg fram. Har du tips til proteinrik mat og evt oppskrifter/nettsider med oppskrifter på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På facebooksidene til fitnessbloggen kommer det nå ut en ny matrett omtrent hver dag, de pleier å være ganske proteinrike. Ellers finner du sikkert masse oppskrifter i matlagingsforumet her :)

Tusen takk! Skal sjekke ut begge sidene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...