Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Et tips kan jo være å logge alt som kommer inn gjennom munnen i 10 dager, og så dele på 10. Da slipper du å havne i "en vanlig dag"-fella og får kanskje en a-ha opplevelse? :)

Da må du altså være helt petimeter. Inneholder det kalorier skal det logges. Uten unntak :)

Det hadde vært en mulighet men siden jeg har den fortiden jeg har som anorexier osv så er jeg redd at det vil få meg på feil spor...men om det må til så må jeg jo bare gjøre det. Er utrolig lite motiverende å legge inn så mye trening uten å se resultater ihvertfall!

Fortsetter under...

Jeg tror bestemt at du spiser ALT for lite! Du sier du har spist 700 kcal om dagen i 7 måneder. Ikke rart kroppen din er kjørt. Er det slik å forstå at du etter disse 7 mnd, gikk opp til de 1000 kcal du spiser nå?

Anbefaler deg å lese denne: http://myrevolution.no/s/hva-du-ma-gjore-nar-du-ikke-gar-ned-i-vekt-pa-lite-mat-og-mye-trening/

Det hadde vært en mulighet men siden jeg har den fortiden jeg har som anorexier osv så er jeg redd at det vil få meg på feil spor...men om det må til så må jeg jo bare gjøre det. Er utrolig lite motiverende å legge inn så mye trening uten å se resultater ihvertfall!

Ser den, anoreksi er ikke en hyggelig sak å ha i bagasjen, men det virker som du er opptatt av å se resultater av en ganske betydelig innsats, og da bør du vel nesten starte med å finne den hele og fulle sannhet om kostholdet ditt? For alt vi vet kan det jo være enkle grep som til slutt setter deg på rett spor :-)

Bare for å kommentere omelett-greia.. Ser at du har logget omelett som "omelett 1 porsjon". Dette kommer opp med mindre kalorier enn hva det er i 2 egg. Derfor stemmer ikke kaloriinntaket. Logg omelett som 2 egg, 1 dl melk osv for å få korrekt utregning at kaloriene.

Beklager, men hvordan kan du ikke orke å spise en omelett? En omelett består av to egg + kanskje litt melk og eventuelt noe annet du har oppi. Spiser jeg kun en omelett blir jeg sulten igjen etter en time.

Du sier du er tidligere anorektiker. Kom du deg noensinne tilbake på rett spor i forhold til å ha et dagsinntak på 1800-2000kcal, hvor du over lenger tid hadde det bra med kroppen din, hadde energi, glede og spiste sunt, men likevel det du hadde lyst på? Klarte du å spise den ene sjokoladen uten et ønske om å besøke doskåla, men spise den med 300% god samvittiget, og deretter ta en til, fordi du vet du fortjener det?

Jeg dømmer ikke på noen måte, men når du har slitt med denne sykdommen og fortsatt spiser mindre enn 1000kcal om dagen, da virker det som noe ikke er i orden.

Når man er frisk fra en sykdom som anoreksi så vil man ha lært av sine tidligere feil, og skjønne at så lite mat om dagen IKKE medfører noe godt, hverken psykisk eller fysisk.

Om du virkelig ønsker en bedre form, så er mye og riktig mat veien å gå, og det tror jeg du vet veldig godt :) Om du virkelig mener det er så vanskelig å få i deg mat, så gomler du bare nøtter! Noen få nøtter og du er oppi 200kcal lett, og da har du litt ekstra. Blir du mett av 6-12 nøtter? Det skal ikke så mye til å få et høyere dagsinntak, men du må ville det.

Kanskje det er mer psyken enn kroppen som blir mett av maten? Vi vil bare hjelpe alle sammen, og det beste rådet jeg har er å fortelle deg at du ikke vil oppnå noen ønskelige resultater ved 700kcal om dagen i et halvt år :)

Har ikke lest igjennom alle svarene her jeg, men har ganske likt utgangspunkt(162høy, 57kg), bortsett fra at mitt fett sitter på lårene:P

Jeg spiste med underskudd mens jeg trente i nesten 2mnd. Men vekta rikket seg ikke og jeg var kjempefrustrert. Sleit med å spise nok og havnet mellom 1000-1500kcal. Det var ikke før jeg sammenlignet bildene(før og "etter") at jeg så forskjell! Selv om jeg ikke merket det på klærne. Hadde også gått inn noen cm.

Syntes fremgangen likevel var litt liten på 2 mnd. Noe muskler hadde tydeligvis erstattet fett, men vekta var den samme.

Så innså jeg at jeg spiste jo aaalt for lite. Så jeg tok 3 uker med vedlikeholdsspising. Det var vanskelig å spise nok først, men det gikk seg fort til når jeg heiv innpå med nøtter og mandler. Nå spiser jeg med 500kcal underskudd hver dag, og etter en liten uke viste vekta 1kg mindre og jeg kan faktisk se forskjell i speilet!

Så det hjalp virkelig å spise "normalt" i en liten periode for så å gå over til underskudd igjen:) Dessuten har jeg mer fremgang i fettreduskjon nå som jeg spiser 500kcal underskudd, fremfor 1000kcal:thumbsup:

Annonse

Slik jeg ser det er det ingen andre muligheter da enn at du tar inn igjen underskuddet i helgene dersom alt er så på stell som du sier. Se hvor mye ekstra det blir en helg eller to, og se det i sammenheng med resten av uken. Et bilde hadde vært lurt også, så vi kan se om du er helt på bærtur ;)

Dersom du vil bli 'strammere' er det lett for å gå i slankefellen - og komme dit hen at du har svært lite muskelmasse og nokså lite fett, men at det synes relativt godt fordi du har litt subkutant fett oppå et skjelett. Jeg sier ikke det er deg, men mange jenter som aldri blir fornøyd når de slanker seg har blitt svært fornøyd når de har spist litt bedre og lagt på seg litt fettfri masse.

Dersom du sliter med å få i deg den typen mat du spiser nå og virkelig ligger på 100 kcal pr dag ( bortsett fra den du postet som var 1500) , se på litt mer energitette alternativ.

Er mål nr 1 å øke fettfri masse eller å fjerne fett?

Dersom vekten er ditt eneste mål famler du i blinde. Vil anbefale deg å minst bruke målebånd rundt midje, lår, rumpe og overarmer dersom du synes det er vanskelig å se utvikling og vekten står i ro. Hvis ikke..

Hør på gubben ;)

Alt er på stell så kanskje du har rett i at det er helga som ødelegger helt! Jeg skal sjekke mate hele helga, og eventuelt godis som svelges...det blir spennenes å se ja...

Bildet skal taes etterpå ;-)

Jeg har lite muskler for å si det sånn:blush:, og har alltid bare tenkt at vekta skal stå på lavest mulig tall...veide 40 for noen år siden og var såklart ikke fornøyd da heller...Men jeg vil ikke være tynn og fortsatt ha bolledeigmage, jeg vil ha stram mage og resten av kroppen også såklart!

Målet skulle jo liksom gå litt hånd i hånd med at jeg vil fjerne fett men da med å øke fettfri masse :-) Det går bare ikke helt som planlagt :-p

Neida vekten er ikke det eneste målet...jeg har sluttet å veie meg hver dag nå og veier meg kun 1 dag i uken og måler rundt lårene,midjen og ved navelen hver uke.

Gubber har ikke stemmerett ;-)

Beklager, men hvordan kan du ikke orke å spise en omelett? En omelett består av to egg + kanskje litt melk og eventuelt noe annet du har oppi. Spiser jeg kun en omelett blir jeg sulten igjen etter en time.

Du sier du er tidligere anorektiker. Kom du deg noensinne tilbake på rett spor i forhold til å ha et dagsinntak på 1800-2000kcal, hvor du over lenger tid hadde det bra med kroppen din, hadde energi, glede og spiste sunt, men likevel det du hadde lyst på? Klarte du å spise den ene sjokoladen uten et ønske om å besøke doskåla, men spise den med 300% god samvittiget, og deretter ta en til, fordi du vet du fortjener det?

Jeg dømmer ikke på noen måte, men når du har slitt med denne sykdommen og fortsatt spiser mindre enn 1000kcal om dagen, da virker det som noe ikke er i orden.

Når man er frisk fra en sykdom som anoreksi så vil man ha lært av sine tidligere feil, og skjønne at så lite mat om dagen IKKE medfører noe godt, hverken psykisk eller fysisk.

Om du virkelig ønsker en bedre form, så er mye og riktig mat veien å gå, og det tror jeg du vet veldig godt :) Om du virkelig mener det er så vanskelig å få i deg mat, så gomler du bare nøtter! Noen få nøtter og du er oppi 200kcal lett, og da har du litt ekstra. Blir du mett av 6-12 nøtter? Det skal ikke så mye til å få et høyere dagsinntak, men du må ville det.

Kanskje det er mer psyken enn kroppen som blir mett av maten? Vi vil bare hjelpe alle sammen, og det beste rådet jeg har er å fortelle deg at du ikke vil oppnå noen ønskelige resultater ved 700kcal om dagen i et halvt år :)

Jeg har nok aldri vært over så mye over 1000 cal selv etter jeg ble "frisk" nei...men jeg har spist det jeg har hatt lyst på og ikke hatt dårlig samvitighet etterpå, men det er en hårfin linje mellom det å ha kontroll og miste kontrollen igjen...

Mulig du har rett i at det er psyken som blir mett før kroppen egentlig...jeg sliter feks veldig med å spise opp alt på asjetten selvom det kun er da en omelett feks...men jeg prøver å gjøre det hver gang....Setter pris på at du sier rett ut hva du trur og mener altså...jeg spør jo fordi jeg vil ha hjelp til å klare det her:-)

Noen nøtter kan jeg få til å spise for å få opp cal inntaket...men er det bare sunt å spise det hver dag da? Selv om det bare er noen få?

Jeg tror bestemt at du spiser ALT for lite! Du sier du har spist 700 kcal om dagen i 7 måneder. Ikke rart kroppen din er kjørt. Er det slik å forstå at du etter disse 7 mnd, gikk opp til de 1000 kcal du spiser nå?

Anbefaler deg å lese denne: http://myrevolution.no/s/hva-du-ma-gjore-nar-du-ikke-gar-ned-i-vekt-pa-lite-mat-og-mye-trening/

Ja, det er etter dem 7 månedene jeg gikk opp til ca 1000 cal...prøver ihvertfall å minst få i meg det men helst litt mer...

Skal lese linken :-)

Kjære deg, om du sliter med å spise en omelett fordi du på et vis føler du ikke bør spise den, da er det ikke vektnedgang du bør tenke på. Da bør du heller tenke nøye over hva du egentlig ønsker å oppnå. En tynn, dvask og sliten kropp, eller en sunn og definert kropp. Husk at kroppen din ikke bare består av fett, men av lunger, lever, nyrer, blod, væske og muskler. Og ikke minst, et hjerte som skriker etter mer næring til kroppen slik at det skal ha kapasiteten til å pumpe blod ut til alle cellene dine. Kanskje du bør vurdere å få hjelp av en ernæringsfysiolog til å komme deg tilbake til et sunnere kosthold bestående av mer mat? Sammen kan dere arbeide for å nå målene dine, og du trenger ikke å være redd for at ting går ut av kontroll. Det ville absolutt jeg gjort i din situasjon :)

Jeg har vært i kontakt med ernæringsfysiolog tidligere...ikke ang meg men ang mitt største barn og da fikk jeg litt avsmak på den type tjeneste...Vi betalte mye for ingenting...hun fortalte oss bare alt vi hviste fra før og da frister det ikke å bruke penger på det igjen.

jeg har snakket med fastlegen min om det men han er mer for lavkarbo og mener at jeg bare bør kutte ut alt med karb i...I utgangspunktet vil jeg jo lære meg å spise riktig og sunt!

jeg prøver alt jeg kan å få ting på rett spor...forskjellen mellom nå og noen år tilbake er at denne gangen vil jeg ikke bare ned i vekt men også stramme opp, og jeg vil lære å få et sunt kosthold for hele familien! Sist var det i grunn ikke det at det var vekta som var viktigst...men etter en tøff periode i livet var det det kun maten jeg følte jeg hadde kontroll over. Eller det å ikke spise kan man vel heller si...jeg kunne gå kjempe mange dager uten noe annet en vann å drikke.... Men den tid føler jeg liksom er forbi, jeg føler at jeg har kontroll nå og med små forhåndsregler styrer jeg meg inn på et riktig spor...

MEN jeg trur faktisk at kroppen min nå har vendt seg til litt mer mat...kanskje ikke jeg men ihvertfall kroppen min...Tidligere gikk det i mye nutrilettbarer men det er en stund siden...nå prøver jeg jo heller å spise mat til alle måltidene. I dag derimot hadde jeg dårlig tid og rakk ikke lunsj...hadde en bar i hanskerommet i bilen og slukte den med god tro om at jeg igjen ville bli mett, men det skjedde ikke...istede ble jeg uvel etter en liten stund og nå 2 timer etter ble jeg helt skjelven og rar i kroppen og følte meg syk...Tok meg to grove brødskiver og vips så ble formen bedre....:-)

Det er vel ikke så mye jeg kan si om du føler du har kontroll selv, og du ikke ønsker hjelp fra en spesialist. Det er en grunn til at du blir sliten og skjelven etter kun en nutrilettbar - det er ikke mat i seg selv. Jeg håper du kan prøve å forstå at du må drastisk opp i kcal-nivå, og at dette ikke vil medføre stor vektoppgang, men en bedre hverdag hvor du har overskudd til å trene styrketrening som vil bidra til å stramme opp kroppen din, som er det du ønsker! Å gå ned i vekt vil bare gjøre deg til en mindre versjon av deg selv, mens mye mat og styrketrening vil forme kroppen din til det bedre. Det er mitt råd. Lykke til :)

Jeg ser for meg at med en tilbakelagt spiseforstyrrelse så må vel nesten spising i seg selv bli en treningssak, akkurat som muskelstyrke og masse? Bare noen tanker altså, men virker det ikke fornuftig å legge opp til en progresjon på inntaket akkurat som man gjør med vektene?

Selv med min sterkt reduserte empati (iflg. eksen), kan jeg forestille meg at det må føles ganske dramatisk å gå fra 600kcal til et tilnærmet normalt kosthold i en jafs, hvis man har endel psykologisk bagasje ift spising.

Tror jeg ville laget meg et program jeg.

Annonse

Du sier at du spiser det samme hver dag, noe som i mine ører høres ut som et mareritt. Dersom du vil ha et bra forhold til mat, spis normalt! Prøv å variere kosten, få inn en ny smak hver dag i uken. Variasjon vil også gi større sjans at du får dekket behov for vitaminer, jern etc. enn om du spiser samme retten dag etter dag. Det er kanskje mer arbeid å logge, men det kan hjelpe på appetitten slik at du spiser mer. Jeg hadde i alle fall blitt dypt deprimert og mest sannsynlig like matlei som du er dersom kost kun handlet om kalorier inn og kalorier ut. Hvis du i tillegg har barn er dette noe du ta tak i – om så primært for deres skyld.

Lagt inn bilder på bloggen min i dag...Veldig skummelt:eek:

Regner med at du tenker på et matprogram MartinK? Ja det er drastisk å øke fra 600 cal til så mye som jeg burde spise....

VI er matleie her i huset isopor og sliter veldig med å finne på nye retter som man kan lage...vi prøver å få inn noe nytt til tider men det blir til at vi havner tilbake til det samme gamle..Og JA det er kjedlig så vi trenger å jobbe med den biten der.

Enig med kristin charm her. Kunne ikke sagt det bedre selv:D

Veldig viktig også mens du skal ned i vekt og trene og bli sunn og frisk at hue kommer med...psyken er like viktig eller enda viktgere. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...