Gå til innhold

Løypeprofiler og tidtagning på mobil....hva anbefales?


Hefor

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt sportstracker på min Samsung galaxy s2. I det siste har GPS-en slått seg totalt vrang. Fungerte bra den ført mneden...Den finner hvor jeg starter, men ender opp med og Vise at jeg har løpt t/r ekvator når turen er over. Plutselig funker den som den skal igjen, men som regel ikke. Kjenner til runkeeper og mapmyrun, som liknende gratisprogram. Kan jeg forvente mer stabile målinger med en av disse? Er noen program bedre egnet for en type telefon enn andre? Mannen har Nokia, han har aldri problem med sportstracker. Gps' en min funker når jeg har prøvd den i andre sammenhenger. Bil, finne hvor jeg er, lete adresser.....

Håper noen har tips, for de er moro, og motiverende og bruke. Nå vet jeg at den ikke funker, og kjenner de er verre og gi "litt ekstra" for og lå løypetida....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har brukt Endomondo og Runkeeper (går under navnet runke-per på jobben:p ) og begge har fungert helt fint. Synes Endomondo er best pga at det er mere muligheter der; flere aktiviteter, bedre kart, viser mellomtider på øktene mm. Jeg har brukt Pro-versjonen da (koster noen kroner).

Om det er forskjell på de ulike appene til ulike telefoner aner jeg ingenting om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye. Vil gjerne ha flere innspill.

Har lastet ned gratisversjon av Runkeeper nå, og skal prøve den neste tur. Om GPS'en ikke virker da heller, så må jeg få gjort noe med telefon. Men da jeg var der før helga, mente telefonselger at det var "3.parts ansvar " om det ikke funket ok..Altså, leverandør av programmet "SportTracker";- og ikke telefonene i seg selv...Men om den ikke funker på noen program, kan det da ikke være programmene??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en app som heter noom. Det er egentlig en slankeguide, men den har gps funksjon som jeg synes fungerer veldig bra (bortsett fra når man er skikkelig dypt ute i skogen).

Dessuten har den slik funksjon at man kan sette distansemål eller tidsmål, og da forteller den deg hele veien hvor langt du har kommet. Synes den er genial!

(Eg har bare gratisversjonen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker en app som heter noom. Det er egentlig en slankeguide, men den har gps funksjon som jeg synes fungerer veldig bra (bortsett fra når man er skikkelig dypt ute i skogen).

Dessuten har den slik funksjon at man kan sette distansemål eller tidsmål, og da forteller den deg hele veien hvor langt du har kommet. Synes den er genial!

(Eg har bare gratisversjonen)

den hørtes kul ut....Det med tidsmål var jo genialt....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den hørtes kul ut....Det med tidsmål var jo genialt....:)

Jepp, det er kjempegenialt. Om jeg f.eks bestemmer meg for coopertesten så forteller den meg underveis hvor mange prosent jeg har fullført (for hver 10. prosent) og estimert distanse ut ifra hvor raskt tempo en har holdt.

Om jeg setter på distansemål (jeg springer en del 3km) så forteller en også hvor mange prosent en har fullført underveis og estimert tid når en er fremme. Dette er genialt, og VELDIG motiverende når en har mål å komme inn til en viss tid.

Dette har hvertfall gjort løpinga MYE lettere for meg (som er ekstremt nybegynner). Nå er eg faktisk motivert, noe eg trodde eg aldri kom til å bli når det gjelder løping... Dessuten er det genialt at den forteller deg det (via headset) slik at en slipper å følge med på tider underveis. Det eneste jeg sjekker i ny og ne når jeg løper nå er pulsen på pulsklokka (jeg slipper å se på tidene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både Endomondo og Sports Tracker, personlig liker jeg best S-T. Endomondo forteller hvor lang tid du har brukt på en viss distanse, men jeg blir bare sur på dama som forstyrrer:rolleyes:(liker best å følge med på pulsen), derfor bruker jeg S-T, den viser også tidene under løpet, enten 0,5km, 1,2,5 eller 10km.

Endomondo og S-T viser også noe forskjell i distansen, hvorfor aner jeg ikke. Ellers er vel disse to ganske like....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både Endomondo og Sports Tracker, personlig liker jeg best S-T. Endomondo forteller hvor lang tid du har brukt på en viss distanse, men jeg blir bare sur på dama som forstyrrer:rolleyes:(liker best å følge med på pulsen), derfor bruker jeg S-T, den viser også tidene under løpet, enten 0,5km, 1,2,5 eller 10km.

Endomondo og S-T viser også noe forskjell i distansen, hvorfor aner jeg ikke. Ellers er vel disse to ganske like....

Jeg var også veldig fornøyd med sport tracker, den korte stund den virket. Men altså, nå er GPS'en helt på bærtur. Nå prøvde jeg Runkeeper i går, og GPS'en slutta og funke etter 4km....Skal prøve endomondo i morgen eller på onsdag, og om GPS'en ikke funker der må det jo være telefonen det er noe galt med? Men han som solgte telefonene sier telefonen er ok, evt tredjeparts feil.....Man kan vel ikke velge type GPS; kan man? Ergo er det telefoenen sin mottaker som funker for dårlig..For ingen andre enn jeg har ALLTID feil på målingene. Og jeg har den "beste" telefonene i følge uendelige tester..De adnre har Nokia, HTC og Iphone.....Og på alle disse dunker både ST og RunKeeper...Bare hos meg det ikke går bra. og vi løper jo de samme løypene også, så heller ikke DER finner jeg noe forklaring....

Litt irriterende når jeg lå veldig godt an i går så lenge RunKeeper funket,- så datt det plutselig ut og "piffen" gikk helt ut av meg på en måte..Hadde ikke noe og "Presse meg etter" på samme måte....Blir gal snart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd de fleste av de som er der ute. Runkeeper, my tracker, sport tracker osv osv osv.

Har nå brukt endomondo i nå snart 8 mnd og er superfornøyd, har fungert bra. Gpsn er nøyaktig, mye innstillinger, oversikttlig og fin side med div stats på endomondo.com. Kan legge til tidslinja på face, lett å koble til pulsmåler, bruker ikke veldig mye strøm, kan endre på det meste. Kan få live oppdateringer på hva du vil, eller skru det av. All over kjempefornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endomondo blir som sagt det neste jeg prøver. OG om GPS'en der funker, så blir det med det, og jeg er fornøyd :) Men føler at det er telefonen som ikke tar GPS signal bra nok. Hva slags GPS har du Tarjeii? (ja, dere andre må gjerne også svare på det). For mulig jeg må bytte ut telefonen...(Noe som hadde vært for gale, da det var julegave fra mannen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvaliteten på telefonenes GPS er høyst varierende. Eksempelvis vil en iPhone 3GS være tildels ubrukelig da den er så upresis. iPhone 4 og nyere er ok. Også litt kjipt at man må ha telefonen "utenpå" kroppen for få stabil dekning.

Om man er seriøs på dette feltet så får man seg en skikkelig pulsklokke. Dette får du med GPS fra ca. 1500 kr og gir deg gjerne flere muligheter til å analysere og sammenlikne turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iphone 3GS gir en illusjon om å virke. Den er grovt upresis! Har kontrollmålt mot flere andre skikkelige GPSer samt Google Earth, og den bommer MYE.

Eksempelvis løp jeg en runde på nøyaktig 10 km. Min 3GS viste 9,3 km og min kollegas 9,6...Og det var på en flat og oversiktlig runde uten så brå svinger og høye byggninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men samsung galaxy s2 scorer høyt på de fleste tester, skulle tro GPS'en på den var ok? Mannen min har en Nokia, vet ikke hvilken type, men det er iallefall en 2 år gammel modell, og han løper med den INNI jakken, jeg bruker sånn "armbånd" som er ment og bruke på telefonen til trening..Altså, har den utenpå klærne... Om GPS'målingene ikke er helt eksakte, så gjør det ingenting, sjelden mer enn noen hundre meter forskjell fra gang til gang på løypa,- og marginene mine er ikke marginale i så måte :) Så akkurat nøyaktighet der er ikke viktig. Men vil gjerne at den ikke sender meg til ekvator hver gang jeg er på tur....Kan ikke engang lure noen til og tro at jeg har gjort ei bedre økt heller...For urealistisk, liksom....;) HUff, må jeg virkelig bruke mer penger på dette da? Greide meg jo fint uten løype og tidmåling til jeg fikk prøve det :) Nå føler jeg det som noe viktig mtp motivasjon og holde farten oppe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har prøvd rumkeeper og endte opp med å løpe 2 mil i stedet for 1. Trodde jeg var i ræva form. Da jeg kom hjem og kikket på kartet på runkeeperen, hadde jeg blant annet svømt over et vann et par ganger, så det sier vel sitt :p. Vet ikke om det er runkeeper sin feil eller GPS signalene... Har ikke prøvd den siden uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endomondo blir som sagt det neste jeg prøver. OG om GPS'en der funker, så blir det med det, og jeg er fornøyd :) Men føler at det er telefonen som ikke tar GPS signal bra nok. Hva slags GPS har du Tarjeii? (ja, dere andre må gjerne også svare på det). For mulig jeg må bytte ut telefonen...(Noe som hadde vært for gale, da det var julegave fra mannen)

Oi, den her så jeg ikke før nå. Men har en HTC Sensation XE :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...