Gå til innhold

Tilbakemelding på teknikk - markløft


heom

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

har sett verre! Største problemet er på vei ned, som du sier. Du startet bevegelsen med bøye knærne, der ligger problemet. Begynn med å skyte rumpa/hofta bakover, som en rumensk markløft. Når stanga er forbi knærne, bøyer du knærne.

Det kan kanskje se ut som om du står litt langt fra stanga i startposisjon, for det ser ut som om du har litt mye vinkel på leggen din i forhold til gulvet. Begynn med stanga midt over foten og ikke bare den delen av foten du kan se! Skyt hofta kraftig bakover, senk hoftene litt, press brystet kraftig opp, og løft. Avslutt løftet med hofta, og ikke med ryggen, slik du gjør. I toppen skal det være en eksplosiv hoftebevegelse, så knip rumpa sammen og kjør hofta inn i stanga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har fått mye bra tips av larsskr her. To andre tips: ta av skoene, og bruk vektskiver som har stor radius, slik at stanghøyden blir rett. Med små vektskiver vil startposisjonen bli føkka. Hvis du ikke er sterk nok, bygg opp stanga til riktig høyde.

Kort oppsummert: rett utgangsposisjon: brystet opp, rumpa og hofta ned og bak så du får et helvetes spenn i hamstrings og sete, stram kjerne, tipp bekkenet fram/ned for å unngå svai i korsrygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett verre! Største problemet er på vei ned, som du sier. Du startet bevegelsen med bøye knærne, der ligger problemet. Begynn med å skyte rumpa/hofta bakover, som en rumensk markløft. Når stanga er forbi knærne, bøyer du knærne.

Det kan kanskje se ut som om du står litt langt fra stanga i startposisjon, for det ser ut som om du har litt mye vinkel på leggen din i forhold til gulvet. Begynn med stanga midt over foten og ikke bare den delen av foten du kan se! Skyt hofta kraftig bakover, senk hoftene litt, press brystet kraftig opp, og løft. Avslutt løftet med hofta, og ikke med ryggen, slik du gjør. I toppen skal det være en eksplosiv hoftebevegelse, så knip rumpa sammen og kjør hofta inn i stanga

Tusen takk for utfyllende svar! Skjønner prinsippene, men det er ikke like lett å få alt til å sitte! Her skal det øves til den store gullmedalje :D

du har fått mye bra tips av larsskr her. To andre tips: ta av skoene, og bruk vektskiver som har stor radius, slik at stanghøyden blir rett. Med små vektskiver vil startposisjonen bli føkka. Hvis du ikke er sterk nok, bygg opp stanga til riktig høyde.

Kort oppsummert: rett utgangsposisjon: brystet opp, rumpa og hofta ned og bak så du får et helvetes spenn i hamstrings og sete, stram kjerne, tipp bekkenet fram/ned for å unngå svai i korsrygg.

Vanligvis flink til å ta av skoene, som du påpeker :) Kjørte lettere vekter i går. Ligger vanligvis litt høyere på vektene, slik at det blir standard diameter på vektskivene.

Noterer meg det dere har sagt i boka mi, så kan jeg terpe framover! Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meninga å hijacke tråden, men har noen relaterte spørsmål

1. Hvorfor skal man ta av seg skoene?

Der jeg tar markløft er det myke matter over gulvet jeg ikke kan fjerne. Har tatt markløft der uten sko og da mister jeg mye stabilitet siden hælen "forsvinner" ned i mattene.

2. Merker jeg får vondt i ryggen når jeg skal ned igjen, spesielt når jeg er på tunge løft. Har tidligere holdt igjen på tur ned og "lagt" stangen på gulvet". Nå holder jeg ikke igjen så mye og det bråker en del når jeg nærmest "slipper" den ned.

Er dette feil måte å gjøre det på? Sluntrer jeg unna? For det går helt fint å løfte feks 100kg, men å senke vekta ned igjen er vodt for ryggen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meninga å hijacke tråden, men har noen relaterte spørsmål

1. Hvorfor skal man ta av seg skoene?

Der jeg tar markløft er det myke matter over gulvet jeg ikke kan fjerne. Har tatt markløft der uten sko og da mister jeg mye stabilitet siden hælen "forsvinner" ned i mattene.

2. Merker jeg får vondt i ryggen når jeg skal ned igjen, spesielt når jeg er på tunge løft. Har tidligere holdt igjen på tur ned og "lagt" stangen på gulvet". Nå holder jeg ikke igjen så mye og det bråker en del når jeg nærmest "slipper" den ned.

Er dette feil måte å gjøre det på? Sluntrer jeg unna? For det går helt fint å løfte feks 100kg, men å senke vekta ned igjen er vodt for ryggen min.

1.Skoene tar man av seg for ankelbeveglighet, man kommer nærmere gulvet, og hælen løftes ikke av sålen. Jeg føler også mye bedre kontakt med hamstring og gluteus enn når jeg løfter med sko. Men at det er myke matter der du trener, høres jo ut som det er helt krise.. hvor myke da?

2. Slipp stanga i toppen, og spenn opp for ett nytt løft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke meninga å hijacke tråden, men har noen relaterte spørsmål

1. Hvorfor skal man ta av seg skoene?

Der jeg tar markløft er det myke matter over gulvet jeg ikke kan fjerne. Har tatt markløft der uten sko og da mister jeg mye stabilitet siden hælen "forsvinner" ned i mattene.

2. Merker jeg får vondt i ryggen når jeg skal ned igjen, spesielt når jeg er på tunge løft. Har tidligere holdt igjen på tur ned og "lagt" stangen på gulvet". Nå holder jeg ikke igjen så mye og det bråker en del når jeg nærmest "slipper" den ned.

Er dette feil måte å gjøre det på? Sluntrer jeg unna? For det går helt fint å løfte feks 100kg, men å senke vekta ned igjen er vodt for ryggen min.

Bevegelsen ned igjen skal begynne i hoftaleddet, ikke i kneleddet. Det vil si at når du skal ned igjen, holder du brystet høyd, strammer kjernen, tipper bekkenet ned, stikker ut rumpa og presser hofta bakover. Når stanga passerer knærne slipper du den. Så spenner du deg opp igjen på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdriver vel ikke om jeg sier mattene i hvert fall er fem-cm tykke. Det er steder der hvor mattene ikke er festet i gulvet, men da får jeg ikke brukt speilet til å sjekke teknikk.

Skal prøve ny teknikk når jeg skal ned igjen. Takk for svar :)

Vurderer å lage meg en logg slik at jeg kan følge utviklingen min, men det blir nok ikke med de første dagene denne uka. Har ikke tid dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdriver vel ikke om jeg sier mattene i hvert fall er fem-cm tykke. Det er steder der hvor mattene ikke er festet i gulvet, men da får jeg ikke brukt speilet til å sjekke teknikk.

så bra! tren der i steden, du bør ikke bruke speilene, hvis du løfter blikket eller ser til siden ødelegger du løftet! Bruk heller videokameraet til å sjekke teknikken, ikke speilene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...