Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det går det ikke an svare på, før du har sagt hva som er målet ditt.

Muskelvekst ? Maks utholdenhet ? Vektnedgang ? Kos med loff og peanøttsmør ?

Jeg blir forbløffet over hvor mange som spør " hva som er bra " uten først å definere hva man ønsker oppnå.

D

Jeg blir forbløffet over hvor mange som spør " hva som er bra " uten først å definere hva man ønsker oppnå.

Oups My bad, selvsagt burde jeg deffinert det.... Skal ned i fett% og litt vekt mens jeg trener styrke for å markere muskler og generelt bli "fittere"

Ligger på ca 20% nå og vill frem til en der magen syntes ;) er vell der fettet ligger helt enkelt, mage og sidehåntak ikke mye ellers. Gikk opp 15 kg pga medisiner og ser ut til att det meste av det havnet på magen, fått ned endel av det men fortsatt ikke så fornøyd med kulen på magen som ikke vill bort ( aldri hatt det føre jeg gikk opp pga meds.)

Har du dårlig tid og ikke prioriterer muskeltilvekst i perioden - så kutt karbs til et minimum. Klar deg med det du får fra grønnsaker. Har du bedre tid på deg, så kan du gå oppover på skalaen. Så lenge du holder deg under 70 gr. pr. dag vil du være "safe". Du kan for den del legge deg over dette også - men da må du ha et nøye blikk på hvor mye fett du har i dietten din. Proteinene kødder du ikke med - la dem ligge på minimum 2.0 - 2.5 gr.pr. kg. kroppsvekt. I tillegg til dette så bør du avpasse treningsregmiet i forhold til diett. Hvor stort underskudd du operere med bør ha mye å si på hvordan du setter opp fordelingen av styrketrening vs. cardiotrening. Og - som om ikke det var nok - hvor tungt du løfter og med hvilken intensitet osv. bør også avpasses det underskudd du legger deg på. Med såpass lavt underskudd som du opererer med vil jeg anbefale minimalt med cardio trening og bare vedlikeholdstrene muskulaturen.

Annonse

Hoved målet er jo å få ned midjemålet, mens markeringer kommer i 2.hånd. Prøver å komme meg opp i de 2x på proteiner, men i følge diett.no havner jeg fort på 100-130g karbo om dagen, spiser ikke brød eller noe særlig pasta, men ris går det da litt av. Trener ca 2 ganger i uka, helkropps programm med planding av maskiner litt frivekter /redcord.... Cardio er det ikke mye av, 15 min på sykkel for å varme opp med litt roing og 30min på mølle ( rask gange 5,5 kmt.ikke akkurat kardio )

Så lenge du holder deg under 70 gr. pr. dag vil du være "safe".

Nå blei jeg nysgjerrig, hvor kommer det tallet fra? Er det noen påviste metabolske effekter ved å ligge i akkurat det området? Tviler ikke på at du har rett, men i jungelen av kostholdsråd man eksponeres for til daglig er det jo bare klin umulig å orientere seg, spesielt mtp. karbohydrater.

Sjøl har jeg bare sluttet å tenke på det, når protein og fettmålene er nådd er det jo uansett en del igjen kaloribudsjettet. Denne delen kan gå helt og holdent til karbohydrater (men gjør det igrunn sjelden), uten at det bør utgjøre noen vesentlig forskjell ift. vektendring. My 2 cents anyway.

Det var den østeriske legen Wolfgang Lutz som stod bak forskningen som endte opp i konklusjonen om at 72 gram. karbohydrater per dag var den øvre grense for inntak om en ellers ikke var restriktiv på inntak av fett og proteiner. Gikk en over disse 72 grammene så ville en legge på seg vekt. (I korte trekk)

Men - du er restriktiv på fettinntaket - og opererer samlet sett med et underskudd.

Dermed kan det gå bra likevel.

:)

Da er det håp i allefall ;) jeg går jo ned i vekt så noe stemmer jo, Men sliter fortsatt med å lage ett ordentlig kosthold, mangler vell i snitt 20-30g proteiner om dagen skal jeg ligge på 2x. Øke kcal inntaket litt kanskje så det stiger og prøve å holde karb på ca det samme men helst lavere da, sånn om jeg har forstått dette riktig?

YT restitusjonsdrikk er bare dritdigg :thumbsup: Jeg gjør hva som helst for å regne den hjem på treningsdager :D

Ris har jeg kutta ut, ganske karbotette greier... fant ut at jeg har like stor glede, og mer nytte, av å erstatte ris med mer grønnsaker.

Annonse

Er utrolig glad i ris å tunfisk, og ris metter bra, kanskje mindre ris og ett egg eller 2 i stedet... får sette meg å regne litt på detta tror jeg. Er egentlig altfor glad i mat så en god gjenomgang av hva som er "bra for meg" høres ut som en god plan, det var bare detta med å komme igang med det da ;)

Sålenge du har såpass bra innsikt i hva du spiser og hvordan du trener.

Har lav karbo med høyfett og lav fett på høy karbo vel lite å si sålenge man havner på samme energi .. Velg det du trives best med og du vil se resultater.. Begge har sine fordeler og ulemper.

Når du skal opperere på et sånt lavt underskudd, så kanskje kutte ned karb/fett og øke protein litt som du selv sier :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...