Gå til innhold

trenger råd til kosthold..


jenny.

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 24 år, veier 49 kg (er naturlig slank) og er 170cm høy. Jeg er ikke spesielt flink til å spise riktig, så nå som jeg trener styrke og cardio trenger jeg å legge om kostholdet mitt. Problemet er at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg spiser ikke frokost (vet det er feil) og til lunch er det vanligvis 2-3 skriver med ost eller leverpostei og til middag er det alltid kjøtt eller fisk med grønnsaker, ris/poteter. Utover det spiser jeg ikke stort mer, og vet det er for lite så trenger et spart i rumpa ;)

Ps: Er på farten hele dagen, så trøtte brødskiver i en plastpose i bunnen av veska er ikke kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forbered maten på kvelden, smash them broccolies og stek en kjøtt/fisk/kylling bit og vips så har du mos og kjøtt klart, gjør en sallad og så er du klar! Tar maks 15 min, så enkelt! Keep it simple og krydde etter smak, jeg ELSKER cayenne pepper og rød curry så jeg bruker disse ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å spise knekkebrød istedenfor brød til frokost eller havre gryn. Er ikke flink på det med frokost, men er viktig og ihvertfall prøve. Middag består storstett av wokk, fisk og kjøtt. har byttet ut vanlig pasta og ris men grov pasta og ris. Kosthold er vanskelig men prøv å se litt på oppskrifter eller blogger på nettet.

Håper det var til litt hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 24 år, veier 49 kg (er naturlig slank) og er 170cm høy. Jeg er ikke spesielt flink til å spise riktig, så nå som jeg trener styrke og cardio trenger jeg å legge om kostholdet mitt. Problemet er at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg spiser ikke frokost (vet det er feil) og til lunch er det vanligvis 2-3 skriver med ost eller leverpostei og til middag er det alltid kjøtt eller fisk med grønnsaker, ris/poteter. Utover det spiser jeg ikke stort mer, og vet det er for lite så trenger et spart i rumpa ;)

Ps: Er på farten hele dagen, så trøtte brødskiver i en plastpose i bunnen av veska er ikke kult.

Hvordan styrke trener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med noe flytende om morgenen? Er ofte lettere å få ned... ;)

Kun fantasien begrenser deg her - men du kan mixe alt av oljer, kesam/yoghurt/skyr/cottage cheese, melk, bær, havregryn, banan, nøtter. Kjør i blenderen og tynn ut med melk til du har ønsket konsistens. DU kan evt sette alt fram kvelden i forveien, eller lage mixen kvelden før så er det enda lettere å få det i seg om morgenen!

Brødskiver som har lagt i hele dagen i en boks/pose er liiiite fristende - kjenner meg igjen i det! Hva med grove tortilla/wraps/ speltlomper med fyll? Smøreost, røkelaks, ost & skinke osv.. Eller min favoritt: grov pitabrød med diverse fyll (alt fra middagsrester, til fiskekaker, til peanøttsmør & banan... mmm!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

anbefaler som frokost(hvis du er sulten da, man MÅ ikke på død og liv tvinge i seg frokost, men om kroppen din sier den er sulten bør du høre på det;)): havregrøt med CC og bær og kanel f.eks. eller/og proteinkaffe eller en bolle med CC, søtet med litt fun light og bær eller omelett med hva du liker oppi.

On the go mellommåltid: Skyr, proteinshake(bare ha pulveret i en shaker i veska så fyller du på vann når du trenger litt ekstra energi mellom måltider), en frukt, div. nøtter, evt. kan du lage egne proteinbarer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forresten.. er det viktig å spise før trening, eller er det lov å vente til etterpå? sist jeg drakk en shake før trening, så måtte jeg løpe til søppelbøtta :whistling:

Det er fint lov å vente til etter trening, men ikke gå helt sulten inn i økta. Jeg spiser alltid etter trening, men det trengs en banan og en kopp kaffe rett før økta noen ganger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 24 år, veier 49 kg (er naturlig slank) og er 170cm høy. Jeg er ikke spesielt flink til å spise riktig, så nå som jeg trener styrke og cardio trenger jeg å legge om kostholdet mitt. Problemet er at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg spiser ikke frokost (vet det er feil) og til lunch er det vanligvis 2-3 skriver med ost eller leverpostei og til middag er det alltid kjøtt eller fisk med grønnsaker, ris/poteter. Utover det spiser jeg ikke stort mer, og vet det er for lite så trenger et spart i rumpa ;)

Ps: Er på farten hele dagen, så trøtte brødskiver i en plastpose i bunnen av veska er ikke kult.

Du er ikke "naturlig slank". Du er tynn fordi du trener feil, spiser feil og lite. Men hva er målet ditt egentlig? Jeg håper det er å gå opp i vekt...

1. Det er ikke feil å ikke spise frokost. Periodisk faste er nokså utbredt. Men siden det ser ut som om du sliter med å få i deg nok mat for hvert måltid, kan det være lurt å spise frokost rett og slett for å få i deg nok mat i løpet av dagen.

2. Fokuser på å få i deg mer proteiner. Du kan med fordel få i deg godt over 100 g proteiner hver dag. En nyttig hjelpemiddel for å få oversikt er www.diett.no.

3. Matpakkene kan du ordne kvelden i forveien. Prøv å få en god proteinkilde med hvert måltid. Det kan være kjøtt, fugl, fisk, cottage cheese, kesam etc etc.

takk for bra råd!

hvrdan styrke? jeg er usikker egentlig.. fikk en til å sette opp en program for meg som går ut på at jeg trener til musklene ikke orker mer. gir det noe mening?

Det gir lite mening... Det er ikke akkurat et sjakktrekk å trene til utmattelse hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.....mange repetisjoner?

tror de mener å spørre deg om hva slagsøvelser du kjører, hvor ofte, og hvor tungt (ikke i kilo men antall repetisjoner...)

når en prøve å bygge muskler/øke vekten er det lurt å trene såpass tungt at du ikke klarer mer enn 8 - 12 repetisjoner i hver øvelse, og gjerne 3 sett. vet ikke hva slags treningserfaring du har - men dersom du har en grei grunnform og noe lunne teknikk bør du få med noen skikkelige øvelser som dype knebøy, markløft, strakmark, utfall (MED vekter), chins, dips o.l... dette vil gi bedreresultater enn kun å bruke apparater.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha, men da er jeg med. jeg har trent i alle år, men tennis, håndball osv så jeg har egentlig null erfaring med vekter. jeg har enkelt å greit fått et treningsopplegg av en bekjent og han sa at jeg burde trene til utmattelse. jeg har null peil på hva som er best å trene eller noe, jeg stoler på det andre sier. og jo jeg er naturlig slank.. har alltid vært en liten flis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser ikke frokost (vet det er feil).

Jeg og samtlige andre her inne kan ikke huske sist de spiste frokost. Det er ingenting feil med å skippe frokost. Tvert imot blir det banalt å tvinge den inn hvis det ikke faller natulig for deg:)

forresten.. er det viktig å spise før trening, eller er det lov å vente til etterpå? sist jeg drakk en shake før trening, så måtte jeg løpe til søppelbøtta :whistling:

Det går fint ann å trene på tom mage. Mange som trener i løpet av fasten sin her inne.

Hvis du legger ut en eksempellogg er det lettere for oss å se hvordan du trener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samtlige andre her inne kan ikke huske sist de spiste frokost. Det er ingenting feil med å skippe frokost. Tvert imot blir det banalt å tvinge den inn hvis det ikke faller natulig for deg:)

Det går fint ann å trene på tom mage. Mange som trener i løpet av fasten sin her inne.

Hvis du legger ut en eksempellogg er det lettere for oss å se hvordan du trener :)

men hvis hun ønsker å øke kropssvekten og sliter med å spise nok vil det nok være lettere å få i seg mer kalorier dersom hun også får i seg noe om morgenen..! lettere for mange å få i seg 2000 kcal dersom det kan fordeles på 12 timer, framfor å spise få og gigantiske måltider. Det klarer hvertfall ikke magen min... =) Periodisk fatse spisemønster ville for min del betydd maks 1000 kcal om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvis hun ønsker å øke kropssvekten og sliter med å spise nok vil det nok være lettere å få i seg mer kalorier dersom hun også får i seg noe om morgenen..! lettere for mange å få i seg 2000 kcal dersom det kan fordeles på 12 timer, framfor å spise få og gigantiske måltider. Det klarer hvertfall ikke magen min... =) Periodisk fatse spisemønster ville for min del betydd maks 1000 kcal om dagen

Det er mange som klarer å få i seg nok kalorier til å bygge styrke og muskler på periodisk faste. Det er ikke nødvendigvis slik at fordi en starter med frokost blir det lettere å spise nok kalorier, selv om det er tilfellet for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som klarer å få i seg nok kalorier til å bygge styrke og muskler på periodisk faste. Det er ikke nødvendigvis slik at fordi en starter med frokost blir det lettere å spise nok kalorier, selv om det er tilfellet for deg.

Nei, men periodisk faste er ikke løsningen på alle problemer i verden. Det går faktisk an å spise frokost uten at verden går under. Greit nok at hun ikke liker å spise frokost, men jenta veier under 50 kg. Om hun ikke klarer å øke porsjonene sine på de to måltidene hun spiser per dag, vil det være greit å kunne spre måltidene ut over flere små i stedet for å trykke i seg monsterporsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som klarer å få i seg nok kalorier til å bygge styrke og muskler på periodisk faste. Det er ikke nødvendigvis slik at fordi en starter med frokost blir det lettere å spise nok kalorier, selv om det er tilfellet for deg.

nettopp - det er tilfellet for meg - men også for mange andre jenter! Om hun per i dag allerede sliter med å få i seg nok kalorier til å øke vekten så blir det neppe lettere å få inn enda flere kalorier dersom spisevinduet skal reduseres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp - det er tilfellet for meg - men også for mange andre jenter! Om hun per i dag allerede sliter med å få i seg nok kalorier til å øke vekten så blir det neppe lettere å få inn enda flere kalorier dersom spisevinduet skal reduseres...

Men om du leser det jeg skriver anbefalte jeg aldri å minske spisevinduet eller faste. Jeg påpekekte bare at det ikke er feil å hoppe over frokost. Og det er mangen andre tak hun kan ta med kostholdet for å øke kalorimengde før hun starter å tvinge i seg frokost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...