Gå til innhold

Militærpress.


Runeabo

Anbefalte innlegg

Er litt usikker på hva som er "riktig" utførelse av militærpress.

Eg kjører med et middels bredt grep. litt breiere en skuldrene, og senker stange til litt under haken og pusher heilt opp i full albuestrekk.

Har prøvd og kjøre heilt ned til brystet men da får eg litt smerter i skuldrene.

Så hvordan bør eg kjøre for å få maksimal stimulanse av musklene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...

Jeg lurte på en par ting:

Jeg har jo sett Rippetoes instruksjon av press, hvor han snakker om å få albuene opp. Jeg prøvde på dette her om dagen, men da blir stanga liggende mer mot fingrene (noe som svekker kraften og gir en ugunstig pressingsteknikk) og ikke midt i hånda der det er mest kraft - er det bedre da å redusere på albuevinkelen og heller få stanga med skikkelig grep, er jo ikke snakk om at albuene synker ned til magen akkurat :)?

Han mener også at man skal shrugge stanga på toppen og låse helt ut - dette er vel ikke særlig gunstig for skulderhelse? er det ikke bedre å ikke strekke helt ut?

Og skal man bevisst skyve hodet frem etter stanga har passert pannen for å locke ut, eller skal man bare la den naturlige bevegelsen skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør med vanlig håndleie du, og middels grep som nevnt tidligere i tråden. Låse ut er helt ok, bare ikke bruk mer vekt enn det du klarer. Trenger ikke kjøre mer enn 2-3 oppvarmingssett og 1 arbeidssett til teknisk failure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lockout eller ikke? Hører så mye forskjellig, at det er veldig skadelig for albuene, og at det tar bort mye "stress" fra skuldrene og over på triceps når du kjører med lockout, samtidig så stoler jeg på Mark Rippetoe..

Jeg kjører 3x5, så blir ganske tung vekt etterhvert. Da er vell ikke lockout helt gunstig? Og noen som vil linke til en video der de viser god teknikk, uten lockout?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo sett Rippetoes instruksjon av press, hvor han snakker om å få albuene opp. Jeg prøvde på dette her om dagen, men da blir stanga liggende mer mot fingrene (noe som svekker kraften og gir en ugunstig pressingsteknikk) og ikke midt i hånda der det er mest kraft - er det bedre da å redusere på albuevinkelen og heller få stanga med skikkelig grep, er jo ikke snakk om at albuene synker ned til magen akkurat :)?

Albuene opp er et litt misvisende begrep, for overarmene skal være så godt som vertikale i forhold til gulvet når man starter å presse, og da peker albuene mer ned enn opp.

Albuene foran stanga er kanskje en bedre beskrivelse, du ser det på disse bildene fra Starting Strength, der overarmene er tilnærmet vertikale samtidig som albuene befinner seg foran stanga:

post-2511-14440861553272_thumb.png

post-2511-14440861553942_thumb.png

post-2511-14440861555027_thumb.png

Starter du med albuene for høyt, som du nevnte, så vil det være vanskelige å generere like mye kraft, og resultatet blir nesten alltid at albuene synker ned til optimal startposisjon før stanga beveger seg oppover. Kan sammenlignes med når man sitter alt for langt ned i startposisjonen i markløft, for her vil rumpa (på samme måte som albuene, bare motsatt) bevege seg opp til der den bør være før vektene i det hele tatt forlater bakken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Best med relativt smalt grep imo. Får heftig serratus anterior.

Nå tror jeg ikke det å "få en heftig serratus anterior" er hovedmålet til de fleste som kjører militærpress. Men det får heldigvis være opp til hver enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter spm i tråden her ang. lockout. Riptoe sier i boka si (har bare kindleversjonen, er rundt loc 2052, rett før bilde 3-6):

When you press overhead, you finish the movement by shrugging your shoulders up towar the bar. This motion engages the trapezius muscles that connect the spinous processes of the vertebral segments in the neck and upper back to the scapulas, and this actively reinforces the traps' support for the shoulders and the bar.

Men...hvor aktivt skal man "shrugg"e? Er det om å gjøre å få skuldrene langt opp mot ørene eller skal man bare aktivisere trapeziene i en lockout slik at man at armene ikke bare "hviler" på skulderleddet? Klarer ikke å se det krystallklart fra figur 3-5..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...