Gå til innhold

Smerter i korsryggen; noen tips om hvordan jeg kan trene dette bort?


Anna Alm

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tiden fått mer og mer vondt i korsryggen. Jeg trener på daglig basis, styrke tre ganger i uken og kardio resten, alt fra jogging til spinning osv. Jeg tar pr i dag ingen spesielle øvelser for rygg, rett og slett fordi jeg er redd for å gjøre ryggen verre.. Det hjelper vel ikke heller at jeg går og bærer på en liten gutt på 9 måneder med et snev av separasjonsangst halve dagen, kjenner det godt kan du si. Kan noen anbefalle noen trygge øvelser som jeg kan ta, som ikke risikerer å gjøre vondt verre? Evt. andre tips mot vond rygg mottas også med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slike plager bør tas med til legen (evt. fysioterapeut, kiropraktor eller osteopat) slik at det kan stilles en diagnose - det er ikke mulig over nettet. Ryggsmerter kan ha mange ulike årsaker, og hva man skal gjøre med den avhenger av årsaken til smerten. Man anbefales å ikke sitte/ligge stille med ryggplager, men jeg tror ikke man bør trene heller. Vanlig aktivitet/lett mosjon bør gå greit. Men igjen, snakk med noen som kan fortelle deg hva det er, og hva du kan gjøre med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med korsryggvondt i 10 år... Jeg kom meg ikke til kiropraktor før i mai i år (!!!) etter at jeg en dag våknet med uutholdelige smerter og ikke klarte å hverken gå eller krype. Der fant de ut at gluteus medius var ekstremt anspent og hele korsryggen min var full av triggerpunkter og knuter som et resultat av at jeg har gått med rotert bekken og i årevis, pluss at de nederste ryggvirvlene mine var låst. Jeg var 4 ganger til behandling hos kiropraktor og 1 behandling hos fysioterapaut og alt jeg kan si er at det er det smarteste jeg har gjort i hele mitt liv, og skulle virkelig ønske jeg gikk til kiro tidligere. Jeg har vært smertefri siden behandlingen, og kan endelig løfte tungt uten å være redd for ryggen min :)

Så ikke kjims av korsryggsmerter. Ta tak i det med en gang og få en vurdering hos en kiropraktor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser kan vondt i ryggen være alt fra masser av muskelknuter, låste ryggvirvler og rotert bekken til "bare" stressrelaterte muskelspenninger. Sjekk det opp, still en diagnose, følg anbefalt behandling og så blir du mest sannsynlig kvitt problemet. Eller så kan du jo gjøre som frøkna vår her da, dvs. å gå med ryggsmerter til du er 36 år :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med rygg- og korsryggsmerter i nesten 15 år før jeg fikk ut fingeren. Først kiropraktor - som hjalp på symptomene, men ikke årsaken, og nå naprapat. Finner du en flink naprapat så er du reddet. 4 behandlinger, og jeg er nesten friskmeldt. Kan ikke huske sist jeg var så smertefri..! Ta tak i det asap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som frk Hoel sier - det ligger som regel i at gluteus medius er stram, div triggerpunkter i setemuskulatur og enten skjevt eller svakt bekken der muskulaturen rundt vil ta over og dra i korsryggen din.

Anbefaler en tur til kiropraktor samt tøying av setemuskulatur + bli mer bevisst på hvordan du tilter bekkenet ditt i div øvelser slik at du får aktivert setemuskulatur og magemuskulatur riktig, ikke at den ene tar over for den andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med rygg- og korsryggsmerter i nesten 15 år før jeg fikk ut fingeren. Først kiropraktor - som hjalp på symptomene, men ikke årsaken, og nå naprapat. Finner du en flink naprapat så er du reddet. 4 behandlinger, og jeg er nesten friskmeldt. Kan ikke huske sist jeg var så smertefri..! Ta tak i det asap!

Jupp! Går du for lenge med det, kan det føre til at det forverrer seg. Og forverrer det seg, tar det bare lengre tid før du blir kurert når du først har fått riktig behandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsjda :p Da ser det ut som om jeg må nok en gang høre på fornuftigheten og faktisk oppsøke fysio/naprapat igjen. Trodde det skulle bli lenge til neste gang, har ikke vært hos noen behandler siden jeg gikk to-tre ganger i uken til fysioterapaut med bekkenløsningen mens jeg gikk gravid. Men ja, selvsagt må jeg få gjort noe med det. Er vel ikke alt i denne verden som blir bedre med kun trening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter 15 år med problemer med ryggen, er mitt råd dette: Oppsøk kiropraktor og/eller naprapat, og idrettsmassør, som tar i dybden.

Når smertene er borte eller uvesentlige, start med ryggtrening og magetrening. Husk at du må glemme at det ikke finnes øvelser som heter sit ups - DE MÅ DU IKKE BRUKE. For meg var øvelser som reverse crunches i TRX stropper redningen. Egentlig alle mageøvelser og planke på alle mulige måter i trx, og bittesmå overkroppsløft, 3-5 cm, liggende flat på magen på gulvet.

Etter noen uker uten smerter og slik trening, kan du legge til forsiktige rygghev, og etterhvert markløft - MEN SELVFØLGELIG MÅ DU KUNNE GJØRE DISSE ØVELSENE 100 RIKTIG TEKNISK - ELLERS BØR DU IKKE GJØRE DEM. For oss som har vært plaget med mye ryggvondt, tror jeg det viktigste er å få 1) knekket opp ryggraden, det er nesten alltid låsninger i dette problemet, dernest 2) trene rygg, core og mage jevnlig, og 3) alltid fortsette med dette. Om du så blir 120 år gammel, bør dette være tilfelle. Ryggvondt er et sant helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...