Gå til innhold

Hva er egentlig "verst"- ris, pasta eller potet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Potet inneholder minst kalorier per 100 g;) I tillegg mener jeg det inneholder vitaminer, blant annet C-vitamin. Søtpotet har jeg hørt er enda bedre enn vanlig også (lest det i Woman, men ikke sikkert det stemmer!), med enda færre kalorier og flere nyttige ting.

Hva som er "verst" av ris og pasta aner jeg ikke, men det vil vel uansett hjelpe å velge grov variant eller villris (det er nam det!!) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar hensyn til hvor behandlet matvaren er, vil rekkefølgen bli:

Potet > ris > pasta.

Pasta er hovedsakelig laget av hvetemel, så om du er en av de som har problemer med korn er ikke pasta det beste valget for deg. Potet er en nydelig matvare, men den bør selvfølgelig spises i sin opprinnelige form, og ikke som chips eller pommes frites.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Om jeg måtte velge så blir det:

1.Potet (godt og tar til seg mye smak, får mye energi men blir minst "karbotrøtt av denne")

2. Ris (mye energi, men føler meg litt mere oppblåst en med potet, dog liten forskjell)

3. Pasta (denne liker jeg best, men jeg blir trøtt, uopplagt, sliten, fort sulten igjen og ender opp på sofaen i "karbo koma")

Dette er MINE opplevelser som sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grove karbohydrater metter godt og smaker godt, så om man tåler det er det vel ikke noe å frykte. Jeg merker at jeg føler meg best når jeg spiser karbohydratene på kvelden, og det er vel også anerkjent for vektnedgang.

Jeg er et pastamonster, men passer bare på å a) alltid ha med en god proteinkilde også, B) velge FULLKORN, c) begrense mengden - jeg blir mett av mindre enn jeg tror, og d) ikke kombinere karbohydrat med fett (insulin, fettlagring, de greien der).

Kan være det er enda sunnere å kutte ut disse store karbohydratkildene, men, noe skal en da spise. Potet er kanskje "best" da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med å ikke kombinere karbohydrater og fett i samme måltid er tatt en del ut av sammenhengen. Kjennetegnet på det meste av fastfood er at det består av raffinerte karbohydrater og fett. Dette er mat det er lett å spise for mye av, og du bør derfor redusere inntaket av dette.

Å ekstrapolere dette til at man ikke skal kombinere karbohydrater og fett i samme måltid blir å dra det litt for langt. Det å spise kjøtt med fet saus og poteter blir ikke det samme som å spise en hamburgermeny på McDonalds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes helt sikkert forskning og artikler som motbeviser de jeg har lest. Nesten ALT er jo bevist både rett og galt, sunt og usunt osv. Men ved å i det minste holde fettet lavt i de måltidene som er høye på karbohydrat, holder jeg nede totalt kaloriinnhold, og det er det det står og faller på for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg måtte velge så blir det:

1.Potet (godt og tar til seg mye smak, får mye energi men blir minst "karbotrøtt av denne")

2. Ris (mye energi, men føler meg litt mere oppblåst en med potet, dog liten forskjell)

3. Pasta (denne liker jeg best, men jeg blir trøtt, uopplagt, sliten, fort sulten igjen og ender opp på sofaen i "karbo koma")

Dette er MINE opplevelser som sagt!

Enig i denne,samm erfaring:PHjelper nok med fullkornspasta men likevel da....har du prøvd friberrik bulgur eller couzcouz? Kan være et alternativ...man må også ,synes jeg,bruke minst av disse tre,potet,pasta og ris og heller ha mer kjøtt og grønnsaker uansett,for proteiner og fett metter mer sannsynligvis...japansk ris har forresten en god del mer proteiner fikk jeg vite ,men aner ikke om dette stemmer eller hvor en får kjøpt det da:P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...