Gå til innhold

Trening, lavkarbo... Hjelp!


Lpåvei

Anbefalte innlegg

Hei, helt ny her jeg!

Jeg har i et par år spist lavkarbomat, med da ikke under graviditet og fullamming. Nå er jeg igang med nytt treningsprogram, med styrketrening (ganske tung) x3 pr uke, og 3xkardio dagene uten styrke, en hviledag, og er i tillegg godt igang med kostholdet igjen, med ca 20 g karb per dag, tre-fire proteinrike måltider med mye grønt, samt proteinshake etter trening. Jeg bygger muskler usedvanlig raskt, men opplever samtidig at jeg ikke går noe videre ned i vekt... Noen som kan forklare meg hvorfor? Har aldri trent intensivt på et lavkarbokosthold før... Hva kan jeg gjøre annerledes? Har en ca 8 kg som skal av i fett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta tiden til hjelp, fortsett med treninga - og ikke spis for mye fett.

Ligger du under 72 gr. karbs. pr. dag så kan du trykke i deg mye fett uten å gå opp ivekt - men du vil ikke gå ned - med mindre du også holder et visst regnskap over fettinntaket. (Å ligge under 20 gr. karbs pr dag er dessuten ganske heftig over tid og krever at du er veldig bevisst på hvilke karbohydrater du tar til deg.)

Prøv å totalt sett legge deg i underskudd - vær raus med proteinene og kjip på fett og karbs. Ikke legg deg i lavere underskudd en ca. 500 kcal pr. dag. Gi deg selv litt "drahjelp" i form av ekstra næring rett før og etter styrketreningsøktene. (Prioriter karbs før og proteiner etter trening.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye og variert av grønnsaker, og har prøvd å føre inn matinntaket på diett.no, og mener jeg ligger på +/- 1600 kcal per dag. Gikk før på lchf, men følte meg uvel med såpass mye fett, så har prøvd å redusere på det, men med en god konk tran, avokado, oljer til matlaging, endel fet fisk etc så så jeg at fettinntaket lå på 130-150 g dagen, er dette for høyt? Tar også Udos optigreens... Er nok ganske utålmodig også gitt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at du øker i muskelmasse, men ikke går ned i vekt og der har du egentlig løsningen på problemet ditt :) Du øker i muskelmasse og går derfor ikke ned i vekt, men det er fullt mulig at fettprosenten går ned uansett. Stopp med veiingen og ta heller mål av lår, rumpe, mage, armer, byste 1-2 ganger i måneden for å få et bedre bilde av fremgangen. Speilbildet er også et veldig godt bilde av fremgang, før- og etter bilder for eksempel :)

Kan også anbefale deg å gå innom en bokhandel og ta en titt i Treningssuksess med lavkarbo av blant annet Björn Ferry. Har lest en del i den på jobb og det står veldig mye lærerikt der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En av grunnene til at du ikke går ned i vekt er som sagt fordi du bygger muskelmasse, og det er derfor tallet på vekta er en dårlig indikasjon på fettreduksjon.

Den andre grunnen til at du ikke går ned er fordi du spiser "lite" og du spiser lite karbohydrater slik at leptinnivået ditt er knuskende lavt. Du veier såpass normalvektig at du vil ha stort utbytte av oppkarbing en gang i uken/hver fjortende dag.

Den tredje grunnen kan være fordi du stresser litt med vekta og kortisolnivået ditt derfor har blitt for høyt.

Det finnes en god del andre faktorer som kunne spilt inn, men disse tre er ofte hovedårsaken, og det lønner seg å prøve å justere de to siste før man begynner på detaljstyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...