Gå til innhold

Tilbehør/siderett til middag?


Anbefalte innlegg

Jeg spiser etter PF, som innebærer store måltider med en proteinkilde (kylling, karbonadedeig, tunfisk, laks...), masse grønt og gjerne eggerøre eller egg lagd på andre måter for å tilføre mer protein.

Men det er fortsatt kalorier å tilføye. Jeg kan naturligvis ha mer av proteinkilden, men det hadde vært fint med litt variasjon, og å prøve noe litt nytt. Jeg spiser ikke poteter, pasta og ris, så de tre utelukkes. Prøvde søtpotet for første gang på mandag da, og det var fantastisk godt! Og forsvant fort ;)

Spørsmålet er altså hva dere bruker som tilbehør til et typisk måltid med protein og grønt? Det kan være både kalorifatting og energitett, samme hvilke makrostoffer som dominerer, smått og stort, krevende og enkelt - bare det er sunt :)

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Lage en pizzabunn av sunne ingredienser, slenge på kjøtt+ ost. Server med stor salat :)

- enkle ting som CC, kesam, et grovt rundstykke ved siden av

-lomper! jeg elsker egentlig alt som har med lomper å gjøre, men å smøre de med en form for smørost, fiskekaker (N-A-M)

- Hvis du er glad i saus kan jo det være en god mulighet. Personlig er jeg ikke noe sause-menneske, men det finnes sikkert mange gode oppskrifter der ute.

- Kanskje en liten suppe som forrett?

- Jeg elsker å fylle kylling med philadelfia. Dette kan også smøres på all slags kjøtt/fisk, alt etter smak. Bacon- eller skinkesurret kylling er veldig godt.

Her var det første som falt inn i hodet på meg, litt rotete og litt generelt, men jeg håper det kan gi litt inspirasjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er stor fan av hjemlaget potetmos med løk, melk og litt salt :D lav eller høy kcal varier du med Lettmelk, H melk / fløte eller om du vil ha med smør osv

Bruker å koke mandel potet til den er gjennomkokt, så fjerne all vannet og mose det :) Tilsetter melk , smør osv etter smak / behov

Og vis du vil ha den heeelt ekstremt gode varianten så bruker du fjellmandel fra oppdal og sæter rømme! fy f..n det er digg det :o

http://www.matprat.no/kokeboka/tilbehor/hjemmelaget-potetmos-til-kalku/

Jeg brukte den sammen med denne i jula http://www.matprat.no/gjester/gjesteoppskrifter/ovnsbakt-ribbe/ Ble godt tatt i mot, ikke minst fordi det var anderledes:)

Men hva med couscous? rød bønner, gryte og salat bønner står det vel på esken.. kan brukes til en del retter:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blomkålmos

1 blomkål

2 fedd hvitløk

2 ss smør

2 ss reven parmesanost

salt og pepper til smak

Fremgangsmåte

Kok blomkålen mør, mens du gjør det blanchér hvitløk i smør. La vannet renne godt av blomkålen og kjør den til en jevn fin masse sammen med hvitløk, parmesan og smør i en blender. Smak til med pepper og salt. Om du ønsker den litt mer fyldig kan du ha i litt mer smør.

Veldig godt alternativ til f.eks. potetmos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag! Jeg vil ikke bare ha raske kalorier, det skal være fast føde på noe vis ;)

Blomkålmos er kjempegodt, men jeg kan prøve med litt andre grønnsaker! Hummus hadde vært gøy og prøvd.

Speltlomper bruker jeg mye :) Fantastisk godt med ost og sennep/ketchup og steke dem i panna så osten smelter :wub:

Cottage cheese og dressinger av kesam bør jeg bli flinkere til å ha ved siden av, for det er fantastisk godt! Også kan man alltids bake noen rundstykker og ha i fryseren, for å ta dem opp når de trengs.

Flere forslag? :) Selv spiser jeg et tonn av grønnsaker, men gjør ofte ikke noe mer spennende med dem enn å steke dem godt i panna og lasse dem på et fat. Burde vært mer kreativ der, men går litt tom for ideer innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder tilberedning av grønnsaker har jeg begynt å ovnsbake mer og mer. Det er enkelt og ikke så mye styr, samtidig som det blir hakket bedre enn vasne grønnsaker fra microen (her synder jeg med jevne mellomrom ja...). Har litt dilla på oregano og basilikum for tiden, i tillegg så krydrer jeg gjerne med paprikakrydder, tacokrydder, salt, pepper, meksikansk, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...