Gå til innhold

Å gå ned i vekt, burde vært enkelt? eller.. ?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg poster riktig, da dette er min første tråd, men jeg håper det er det. Hvis ikke beklager jeg på forhånd, og håper bare admin flytter den til rikig sted, om så er tilfelle:)

Jeg var inne på diett.no nå (jeg håper jeg har klart å sette det opp riktig. lagt ved scrnshot) og satte opp det jeg spiser, og det er følgende: (Det er f. eks ikke 4. scoops proteinpulver til frokost, men det er ut over dagen. 2 til frokost. 2 etter trening, så tar jeg middagen 1t etter at det er inntatt. De dagene jeg har skole, så blir det lunsj 2 og, som er det samme som lunsj 1, minus 50g pasta, så da kan man legge til 280kcal?). 4 riskaker etter trening + shake. 2 egg +1 eggehvite m 2 knekkebrød til kvelds. Satte det bare opp under "snacks" da "kveldsmat" ikke var noe alternativ.

sjekket også kalkulatoren her og den sier Estimert energiforbruk: 2737 kcal.(skal sies at jeg tar 1 scoop jack3d og Xtend (den skal vel være 0 kcal?) før trening.

Burde ikke jeg gå ned i vekt? Jeg har ligget lavere før, men nå står jeg på stedet hvil. Jeg er 173ish høy, og bikker 79-80kg! jeg mååå jo ned, men skjønner ikke at jeg ikke går ned. Jeg har nå begynt å gå 1t før frokost også, og jeg trener styrke 4-6x i uka. det skal DOG sies at jeg sliter veldig med søvnen. Da jeg har skole, så blire det ofte 3-5t med søvn. Og jeg våkner ofte, så det blir heller ikke sammenhengende søvn de timene.. Men har det SÅ mye å si? Ellers ser jeg ingen fremgang hat so ever. Jeg ser prikk lik ut, og blir hverken større (om jeg spiser mer.), bare rundt magen.. og styrken øker litt. Eller mindre (selv om jeg spiser mindre og mindre), men styrken avtar..

det er NOE jeg gjør feil, og jeg håper noen kan gi meg et tupp i rævva på hva det er, for jeg har rett og slett ikke peiling! Så håper noen av dere kan gi meg noe tips eller noe. Vet det sitter her med mye kunnskap. Eller så vurderer jeg en PT, men jeg vet det er mye rart ute på div. sentre..

mvh Frustrert :mellow:

post-7924-14440842606421_thumb.png

post-7924-14440842607177_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først og fremst, hvor lenge har du gjort dette?

Er du 100% ærlig med deg selv og dietten din? helger osv?

Hvordan trener du styrke? trener du hardt nok , bra øvelser eller sitter du bare i apperater?

Men, etter det jeg forstod av de bildene så spiser du 1905 kallorier tilsammen iløpet av dagen?

Noe jeg la merke til var horrbible og feilaktige tall i den kalokulatoren. En riskake er ca 39 kallorier i dvs at på 4 riskaker så får du 160 kallorier istedenfor 100..

fullkorns ris 62 gram = 200 kallorier ikke 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg startet med dette 1. januar, og har holdt på frem til for 2 uker siden. I helgene koste jeg meg litt ekstra, så det ble så og si det samme (nesten) bare at jeg hadde hjemmelaget pizza (m speltbunn & karbonadedeig), så føler ikke jeg har vært heeelt på bærtur. Og en daim 200g sjokolade enkelte helger. De to siste helgene nå, har jeg vært på fylla, fordi jeg har mista litt motivasjon og tenk som så atte "jeg ser jo lik ut uansett, så det blir jo ikke seende ut no verre selv om jeg ikke er så streng"..

Det er kanskje litt mer enn 1905, fordi det er muligens jeg tar et glass melk ektra på kvelden, sammen med egg og knekkebrød. Det er røfflig på rundt 2000 da.

Ser du umiddelbart noe ved kosten du ville forandret på/kuttet ned da? I og med at det skjer... nada? Startet til og med med kardio etter hver økt. enten i form av gerilja cardio man og fre. jogga onsdag 20 min etter styrkeøkt og gikk 45 - 60 min etter beinøktene. Noen ganger lurte jeg inn en gåtur på de tosdagene jeg hadde treningsfri og. Helgene var muuuuligens en powerwalk på lørdags morgen, men som regel fri.

I den perioden trente jeg en muskelgruppe hver dag. / = eller

Mandag: BRYST

benkpress Eller flatbenk hantelpress 3-4x8-10

skrå hantelpress 3x8-10

skrp flies/kabel 3x10-12

Tirsag BEIN

frontbøy 3x8

beinpess 5x (alt mellom 6-12)/Goblet squats 3x12/bulgarsk utfall 3x8

legger 2-3x12-15

bakside lår i maskin (leg curl?) 3x8

Onsdag RYGG

chins 3x10

markløft 3x8 + 1x12/1x6

stående roing 3x 8-10

Triceps:

Dips 3x10 (1 set m kroppsvekt 2x m 35-40kg rundt livet)

kabel pushdown 3x10

Torsdag FRI

Fredag biceps/skuldre

skulderpress 3x8 / militærpress i mith 3x8

sidehev i kabel 3x10

roing opp til hake med v-håndtak(?) 3x8

Biceps:

her hadde jeg forskjellig. type superset av et par øvelser, eller

3x10 bicepscurl

3x10 en hånd kabel/hammercurl statisk 3x10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket også kalkulatoren her og den sier Estimert energiforbruk: 2737 kcal.(skal sies at jeg tar 1 scoop jack3d og Xtend (den skal vel være 0 kcal?) før trening.

Burde ikke jeg gå ned i vekt? Jeg har ligget lavere før, men nå står jeg på stedet hvil. Jeg er 173ish høy, og bikker 79-80kg

Jeg er 192 høy, 90 kg ca, spiser ca 2000 kalorier på treningsfri og 2500 kalorier på treningsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har i grunn ingen spisedager nå. Var som sagt de lørdagene da jeg laget meg hjemmelaget pizza til middag, og spiste kanskje det til kveldsmat og, da det ble så mye. Men på de lørdagene har jeg egentlig ikke telt kcal. Men tipper det nok er mer enn ellers i uka..

Før jul, så spiste jeg en del. jeg gikk opp fra 76-80 fra sommer - jul. spiste masse mat, stappmett, masse brød, hvit ris. osv. Så derfor syntes jeg det er rart at det ikke skjer noe, når jeg kutter alt det der og i tillegg kjører cardio :S Men som sagt, så sliter je veldig med søvn. 3-5t de nettene jeg har skole.. men har det SÅ mye å si? jeg vet at søvn er viktig men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badwolf, jeg burde altså spise mindre? selv om Estimert energiforbruk for meg er: 2737 i følge kalkulatoren?

HVA burde jeg evt. forandre på da? eller fjerne fra kostholdet.. jeg går egentlig sulten nok med det jeg spiser nå. jeg har KONSTANT sultfølelse :( Skulle heller ønske jeg ikke hadde særlig matlyst men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt ut vekta med måleband og fettkaliper..

Og nei Hun (Han :D) spiser ikke for mye

200g daim i helgene er fort 1000kcal ekstra + fyll og hva du evt spiser da :)

Men få mere søvn og hvile! Søvn er gratis og det er viktig for å bygge muskelmasse , samtidig om du får for lite søvn ( 3-5 timer og du i tillegg våkner en del) kan det få negativ effekt på muskelmassen

http://www.ergo-log.com/sleepmuscles.html

(ja det ble utført på rotter, men søvn er fortsatt viktig! :) )

Om du føler deg sulten hele tiden, så prøv Periodisk faste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badwolf, jeg burde altså spise mindre? selv om Estimert energiforbruk for meg er: 2737 i følge kalkulatoren?

HVA burde jeg evt. forandre på da? eller fjerne fra kostholdet.. jeg går egentlig sulten nok med det jeg spiser nå. jeg har KONSTANT sultfølelse :( Skulle heller ønske jeg ikke hadde særlig matlyst men

Vell en kalkulator er bare en kalkulator, om du ikke går ned i vekt går du ikke ned i vekt. Kanskje du har overestimert aktivitetsnivået ditt?

Om du er mye sulten så bør du øke proteinmengden din ( kanskje jeg har ikke satt meg inn i detaljene i kostholdet ditt ) og spise mere grønnsaker. Ellers vill jeg også anbefale periodisk faste. Selv om jeg blir sulten før jeg skal bryte fasten syns jeg det er lettere å være sulten før jeg har spist noe som helst enn når jeg har spist noe.

edit: Må legge til at alle metoder for å bergene kaloriforbruk er estimater bassert på statistikk, det er derfor ingen nøyaktighet. Å tro blindt på en kalkulator når resultatene sier noe annet blir litt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaloribalanse på 1900 kcal? haha

Så kommer litt ekstra daim og speltpizza i helgene så er det ikke mye underskudd igjen. 80 kg så kan fort vedlikehold være nede i 2300-2500 kcal. Er ingenting i veien for å prøve å kutte litt ekstra.

Baser måltidene mer på gode proteinkilder og mye grønnsaker så vil du bli mer mett og du kan redusere litt ekstra på kaloriene uten å bli mer sulten. Vitaminbjørner er en dårlig erstatter for brokkoli, paprika, løk, gulrot, blomkål, tomater, chili....

Frukt, poteter og søtpotet er karbkilder som metter mer enn riskaker og knekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg startet med dette 1. januar, og har holdt på frem til for 2 uker siden. I helgene koste jeg meg litt ekstra, så det ble så og si det samme (nesten) bare at jeg hadde hjemmelaget pizza (m speltbunn & karbonadedeig), så føler ikke jeg har vært heeelt på bærtur. Og en daim 200g sjokolade enkelte helger. De to siste helgene nå, har jeg vært på fylla, fordi jeg har mista litt motivasjon og tenk som så atte "jeg ser jo lik ut uansett, så det blir jo ikke seende ut no verre selv om jeg ikke er så streng"..

Det er kanskje litt mer enn 1905, fordi det er muligens jeg tar et glass melk ektra på kvelden, sammen med egg og knekkebrød. Det er røfflig på rundt 2000 da.

Vil tro den "ekstra kosen" i helgene er grunnen til at du ikke går ned. Hjemmelaget pizza har en del kalorier, om du brukte for eksempel en pakke karbonadedeig så er det allerede da snakk om 480kcal. Og den pizza-bunnen har vel enda flere kalorier og du spiser vel ikke pizza uten ost :p ? Ost er en god kaloribombe ;)

Daim sjokolade vil jeg også tro sprenger en del budsjetter her :/ 100g vanlig melkejsokolade er vel på 500++kcal så 200g er vel over 1000kcal :( Fylla er god på å ødelegge dietter.

Drikker du sprit er vel det noe rundt 300kcal per dl vodka (er ikke 100% sikker på det, men søkte litt på google). Pluss at plandevann som er som regel brus inneholder også en del. Er det ikke 500kcal per liter brus sånn sirka? Pluss at det som regel er godteri/smågott og potetgull på diverse fester.

100g lettmelk er vel sånn sirka 46kcal og ett egg (M/L) er sånn sirka 80kcal. Knekkebrødet er jeg usikker på. Men som du ser så er det en del du utelater fra dine beregninger når det kommer til total kalori inntak den dagen.

Jeg sier ikke de tallene jeg har brukt er 100% korrekte å jeg vil ikke anbefale at du bruker de verdiene jeg har oppgitt. Jeg vil bare at du skal tenke litt mere over hva du faktisk spiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, og jeg tar til meg alt dere skriver :) Det var også grunnen til at jeg lagde denne tråden, da jeg VET at jeg gjør noe feil, men ikke har nok kunnskap dessverre til å se det selv.

Sjokkoladen går fra fre - søndag. altså fordelt utover helgen.

Pizzaen er også middag/kvelds lør og søn, da jeg ikke har en sjanse i havet til å spise ne hel pizza til middag, hehe.

Jeg er nok for dårlig på grønnsaker. Blir som regel bare brokkoli til lunsj og middag. vitaminbjørnene er bare til frokost.

Alkohol har jeg holdt meg unna, da jeg spiste slik, frem til for 2 uker siden. for da ga jeg litt F, siden gutta var hjemme fra ferie og jeg ikke hadde sett noe resultater.. Men det er ikkeno problem å kutte det igjen.

Periodisk faste er jeg ikke heeelt inn i, men kan prøve å søke litt og sjekke ut :) Takk for fine innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvileforbrenninga mi er på 2300 på 74kg muskelmasse... Jeg spiser 3150 på vedlikehold og 2400 på deff. med 1 spisedag på 3300. Og går ned 0.5-07 i uka

Hva veier du totalt og vilken høyde har du ?

Som jeg påpekte ovenfor så er kaloriforbruk ekstremt variabelt, og jeg skrev kun det innlegget for å komme med et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

74 kg muskelmasse er jo ganske mye da...

Trådstarter har nok maks halvparten på 80 kg og endel fett...

Jeg aner ikke hva jegh ar i fett%, men det er nok ikke så lite som han over nei. Men jeg ser ikke spesielt tykk ut, det er egentlig magen jeg vil ha frem. På avataren kan du se hvordan jeg ser ut sånn ca, selv om det ikke gir no særlig godt helhetlig bilde. Har foråvidt ingen heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har 15 kg fordelt på fett, beinmasse, organer, kroppsvæske og blod? Da har du særdeles liten fettprosent ihvertfall...

15.5% fett : )

Vil ikke si det er lite :p

Men Ninja, si din daglige forbrenning er ca 2500 da, (som er ganske lite)

Da brenner du 17500 i uka

For og gå ned 1 kilo må du ha -7000-9000 kcal ca

Så om du da spiser 1900 ca, så er du jo nedi 13300 i uka.

Som da er 4200- i uka

Og hvis du da har en spisedag med sjokolade og drit tipper jeg på du er på ca 4000, som da er 1500 over normale forbrenninga

så det blir tilsammen et kcal underskudd i uka på 2700... Som da er ca 0.3 - 0.5 kilo i uka : )

Derfor rart at du ikke går ned noe? -.-'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15.5% fett : )

Vil ikke si det er lite :p

Men Ninja, si din daglige forbrenning er ca 2500 da, (som er ganske lite)

Da brenner du 17500 i uka

For og gå ned 1 kilo må du ha -7000-9000 kcal ca

Så om du da spiser 1900 ca, så er du jo nedi 13300 i uka.

Som da er 4200- i uka

Og hvis du da har en spisedag med sjokolade og drit tipper jeg på du er på ca 4000, som da er 1500 over normale forbrenninga

så det blir tilsammen et kcal underskudd i uka på 2700... Som da er ca 0.3 - 0.5 kilo i uka : )

Derfor rart at du ikke går ned noe? -.-'

hmm.. Si at jeg følger "det vanlige" opplegget hele uken da. Hver dag.. Hva ville du evt ha kuttet fra det kostholdet, eller hva ville du ha lagt til/erstattet? Jeg tror ikke jeg har noe problemer med å følge det, om jeg får det satt opp, men jeg har rett og lsett for lite kunnskap selv :/ Derfor jeg tyr til forumet her, der jeg vet det sitter en del kunnskapsrike sjeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...