Gå til innhold

Er dyr mindre verdt enn mennesker?


Helene Drage

Anbefalte innlegg

Tja, både ja og nei. Står jeg overfor der jeg må velge mellom å redde livet til et menneske og et dyr så velger jeg menneske. Men det betyr ikke at jeg ikke liker dyr og synes at det er okei å avfeie ulike ting med "de er bare dyr". Eksempel på det er min eks sin lillesøster fikk hund når hun var rundt 12 år. Hun tok ikke ansvar i det hele tatt (og det er jo egentlig å forvente at foreldre bør ta ansvar for dyret og lære ungen opp å ta ansvar for det) og ikke gjorde foreldrene. De gikk aldri tur med hunden, noe som resulterte i at han hadde sinnsykt mye energi og brukte det på en negativ måte innendørs. Når de skulle flytte pga jobb og ikke kunne ha han med seg så prøvde jeg og eksen å finne noen som ville overta han, som var bedre egnet som hundeeiere. Vi fant noen. Men foreldrene sa at han var så vanskelig hund og dro til dyrlegen og satte siste sprøyte. DET provoserer meg! Hadde de gått tur med han så hadde han vært en fantastisk hund. Og ikke minst; du skaffer en hund, du kan ikke bare ta livet av han når du er lei av han o.l

Så den slags behandling mot dyr er ikke okei. Jeg er vokst opp med dyr og er veldig veldig glad i dyr. Så den slags ting synes jeg er kvalmt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om noen har sagt dette tidligere i tråden, men svaret på spørsmålet i trådtittelen er 100 % avhengig av hvilket verdibegrep man benytter. Hvis man definerer verdi ut i fra hvor mange bein et levende vesen har, vil en hund eller katt fort være mer verdt enn et menneske. Hvis man definerer verdi ut i fra intelligens, selvbevissthet, rasjonalitet eller andre høyere tankeprosesser, vil fort mennesket trekket det lengste strået.

Men hvis man trekker inn følelsesmessige bånd og tilknytning, er man inne på faktorer som vanskelig lar seg kvantifisere og som er fullstendig subjektive. De lar seg derfor ikke sammenligne på tvers av individer, og man vil alltid være i en situasjon hvor noe man selv har sterkere tilknytning til er "mer verdt" enn noe annet, enda en annen person kanskje har akkurat like sterk tilknytning til dette andre. Skal man kunne si noe om hvorvidt dyr er mindre verdt enn mennesker på generell basis, så må man benytte mer målbare og mindre abstrakte variabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen har sagt dette tidligere i tråden, men svaret på spørsmålet i trådtittelen er 100 % avhengig av hvilket verdibegrep man benytter. Hvis man definerer verdi ut i fra hvor mange bein et levende vesen har, vil en hund eller katt fort være mer verdt enn et menneske. Hvis man definerer verdi ut i fra intelligens, selvbevissthet, rasjonalitet eller andre høyere tankeprosesser, vil fort mennesket trekket det lengste strået.

Men hvis man trekker inn følelsesmessige bånd og tilknytning, er man inne på faktorer som vanskelig lar seg kvantifisere og som er fullstendig subjektive. De lar seg derfor ikke sammenligne på tvers av individer, og man vil alltid være i en situasjon hvor noe man selv har sterkere tilknytning til er "mer verdt" enn noe annet, enda en annen person kanskje har akkurat like sterk tilknytning til dette andre. Skal man kunne si noe om hvorvidt dyr er mindre verdt enn mennesker på generell basis, så må man benytte mer målbare og mindre abstrakte variabler.

Takk, det har jeg prøvd å si, men de fleste er visst opphengt i sine egne følelser knyttet til dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...