Gå til innhold

Overtrening...


Lillian

Anbefalte innlegg

Jeg har en mistanke om at jeg rett og slett er overtrent. Har vært hos lege og tatt blodprøver og blodtrykket osv. Blodtrykket var supert, 115/70, blodprøvene var helt fine. Ingen bilyder på hjertet osv... Altså er jeg frisk som en fisk. MEN..... jeg er sliten og trøtt og har vært det lenge. Møtte på en måte "veggen" i slutten av juni. Da startet perioden med å være sliten og trøtt. Tungt å trene og styrken går bare nedover. Skjønner jo at fra null trening til 5-6 dager styrke i uken i 1,5 år kan gi en baksmell. Har hatt mange tunge perioder tidligere og da har grunnen vært (tror jeg) mentalt sliten. Jeg har tro på at er man sliten mentalt, så blir man også sliten i kroppen. Men etter et par mnd har jeg kommet meg "back in business". Jeg har ikke tatt meg treningsfri i slike perioder, men gått ned på antall kg på samtlige øvelser. Har tro på at det kan hjelpe denne gangen også, men har en følelse av at jeg kanskje må til med flere tiltak. Å ta helt treningsfri en hel uke har jeg ikke lyst til siden dette har blitt så godt innarbeidet rutine. Jeg trener i tidsrommet 0515-0630. Nå i fyringsperioden må jeg opp så tidlig allikevel så derfor har jeg holdt på denne rutinen hele året.

Jeg tar kreatin i tillegg til proteinpulver, samt omega 3, vitaminer, startet med Gerimax forrige dagen, c-vitaminer, zma og cla. Spiser hovedsaklig kylling, karbonadedeig, egg og fisk i tillegg til grønnsaker, pasta og ris. Kuttet ut brød for en stund siden og nå har jeg også kuttet ut Ryvita. Har i stedet begynt å lage matbokser som kan varmes. Spiser også frukt hver dag. Går turer på rundt 1,5 med hunden de dagene jeg ikke trener styrke. Går også med hunden ellers, men da på rundt 20 minutter. Bor på gammelt småbruk så hunden er så heldig at den også kan gå mye løs :)

Har surfet litt på nettet mht overtrening og ser at jeg har 2-3 symptomer på sympatisk overtrening. Har ikke hodepine eller svimmelhet osv.

Hva kan man gjøre for å få bukt på et slikt problem? Er det spesiell mat (mer karbs?) som kan hjelpe kroppen til å få mer energi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må føye til at jeg har nådd en alder av 45 år og har hørt av flere at veksthormoner osv blir dårligere med årene samt at kroppen ikke tåler like mye trening som de unge, vakre klarer :) Jeg sliter litt med å godta den biten der, men må vel bite i det sure eplet snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal ha meg til å trille du, Therese :D Jeg er 5 kg tyngre enn jeg var i april, så polstringen er absolutt på plass. Har ikke lidd noen nød slik sett hehe. Men tanken har slått meg at jeg må kanskje spise mer, så får jeg heller slaktes neste elgjakt :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...