Gå til innhold

Muskelsmerter av (raske)karbohydrater!


Tommy M

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har det siste året slitt mye med at jeg etter inntak av raske karbohydrater, eller karbohydrater i det hele tatt, får kraftige muskelsmerter mellom skulderbladene, og oppover i hode/skuldre.

Det virker som om muskulaturen sveller og blir som en liten ballong, litt dumt forklart men,

er det noen som har noe kjennskap til dette?

Er ganske frustrerende når man trenger karbohydrater, men kan ikke innta det pga smerter. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om ikke han vet er han pliktig til å referere deg videre til noen som vet. Krev å bli henvist til en spesialist eller undersøkelser.

Jeg har blitt henvist videre til lokalsykehuset og universitetssykehuset, så han har jo gjort det han kan,

men var litt interessert i om det var noen andre som var plaga med det samme.

Løsningen enn så lenge, er jo å ikke spise brød, pasta, ris og poteter og ellers alt annet med mel,

men blir jo fryktelig slapp, spesielt etter å ha gjort noe fysisk krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg opplever det akkuratt sånn om jeg spsier karbohydrater...

-og jeg har fibro....

jeg tåler litt sukker på kveldstid, men får jeg i meg mel, går det ikke lange tiden før nakken og skuldrene er dønn stive og vonde!!

og skulle jeg spise karbo flere dager på rad, blir det så ille at jeg får migrene...

jeg får også tilbake værkingen i leddene, som jeg hadde kronisk før jeg gikk lavkarbo og begynte å trene, men det er nakken og skuldrene som er dessidert værst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikke vet grunnen til fibromyalgi bør han lese forskning som er nyere enn 10 år gammelt. Tips: søk på subklinisk hypotyreose ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom jeg har 2-3 dager med mye karbo, og spesielt sukker/godteri opplever jeg veldig ofte å ha store muskelsmerter overalt i kroppen etterpå. Samme type muskelvondt som når man har influensa, smertene setter seg spesielt i ryggen.

Jeg kan derimot fint spise karbo på vanlig vis. I form av brødskriver, pizza en gang iblant eller liknende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg opplever det akkuratt sånn om jeg spsier karbohydrater...

-og jeg har fibro....

jeg tåler litt sukker på kveldstid, men får jeg i meg mel, går det ikke lange tiden før nakken og skuldrene er dønn stive og vonde!!

og skulle jeg spise karbo flere dager på rad, blir det så ille at jeg får migrene...

jeg får også tilbake værkingen i leddene, som jeg hadde kronisk før jeg gikk lavkarbo og begynte å trene, men det er nakken og skuldrene som er dessidert værst...

Samme her. Men jeg reagerer heldigvis bare på hvete (ikke gluten, men hvete) og delvis på sukker. Merker at det har noe med væskeoppsamling i kroppen å gjøre, forårsaket av karbohydrater. Ja, jeg har fibromyalgi.

Har ingen tips å komme med, bare at du må prøve deg fram og se hva du tåler/ikke tåler/tåler i små doser og tilpasser kostholdet etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får også noenlunde det samme. Etter dager med mye raske karbohydrater (gjerne typen med masse sukker, kaker osv) har jeg feks vanskelig for å holde armene inntil kroppen, fordi det er akkurat som om musklene/ettellerannet er hovent i armhulene. Høres helt rart ut, men det skjer hver eneste gang! Samt jeg får av og til ømme områder på mage/rygg-flesket :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, detta er jo fryktelig interessant å lese om, at jeg ikke er aleine.

Jeg klarer meg jo fint uten karbohydratrik mat, det er ikke det, men hadde jo vært kjekt å finni ut av hva detta var,

så man kan få litt ekstra krefter når man virkelig trenger det... Er jo fryktelig frustrerende å ikke kunne spise "normalt"!

Om han ikke vet grunnen til fibromyalgi bør han lese forskning som er nyere enn 10 år gammelt. Tips: søk på subklinisk hypotyreose ;)

Takk for den, der var det faktisk noe jeg ikke hadde lest om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den, der var det faktisk noe jeg ikke hadde lest om. :)

Det er noe de fleste leger i Norge tydelig vis ikke er klar over heller. Eksen min ble "kurert" av skikkelig fibromyalgi med små mengder T3.

Edit: Men nå vet jo ikke jeg om det du beskriver er matintoleranse eller firbromyalgi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe de fleste leger i Norge tydelig vis ikke er klar over heller. Eksen min ble "kurert" av skikkelig fibromyalgi med små mengder T3.

Dette skal jeg ta videre til legen min, så får vi se hva han sier, jeg vet det er stoffskifteproblemer i familien, så kanskje dette er løsningen. Har lenge mistenkt at dette er en slags autoimmun sykdom, siden smertene oppstår mens maten(karbohydratene) går gjennom systemet.

Edit: Men nå vet jo ikke jeg om det du beskriver er matintoleranse eller firbromyalgi ;)

Jeg trodde først det var matintoleranse, og testet meg for det, uten at de fant noe nevneverdig...

Så fibromyalgi er nok en del av detta her, pluss alt annet av symptomer jeg har, som stemmer overens med symptomlista over Hypotyreose ihvertfall.

Takk for at du kom med forslaget! Det rare er at min søster snakka om dette dagen i forveien, (ja, hun sliter med det samme som meg) så dette må vel være et steg i riktig retning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skal jeg ta videre til legen min, så får vi se hva han sier, jeg vet det er stoffskifteproblemer i familien, så kanskje dette er løsningen. Har lenge mistenkt at dette er en slags autoimmun sykdom, siden smertene oppstår mens maten(karbohydratene) går gjennom systemet.

Jeg trodde først det var matintoleranse, og testet meg for det, uten at de fant noe nevneverdig...

Så fibromyalgi er nok en det av detta her, pluss alt annet av symptomer jeg har, som stemmer overens med symptomlista over Hypotyreose ihvertfall.

Takk for at du kom med forslaget! Det rare er at min søster snakka om dette dagen i forveien, (ja, hun sliter med det samme som meg) så dette må vel være et steg i riktig retning. :)

Det viktigste i en slik sammenheng er å være nøktern når man leser listen over symptomer. Det er lett å "kjenne seg igjen", for å si det slik. Men, om det er et problem i familien din skal du ikke se bort fra at du har arvet problemene.

Du kan starte her: https://www.google.no/search?q=fibromyalgia+hypothyroidism

Det har vært veldig mye positive effekter ved behandling med stoffskiftemedisin, men så vidt jeg vet er det bare triiodtyronin (T3) som har hatt effekt. Om legen sier levaxin er det på tide på dra frem tyngre skyts ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Hei igjen,

jeg var for noen uker tilbake hos en lege her jeg bor, som ikke fant noe nevneverdig, jeg blir nå henvist videre til noen som er litt mer spesialister på dette området. Men han jeg var hos, trodde ikke på det jeg sa, noelunde samme som min fastlege.

Det er ganske frustrerende at en lege ikke tror på det du sier, når det du sier er tilfelle! Argh!

Jeg forklarer ganske enkelt hvordan jeg reagerer og hva som skjer, uten og bli trodd, fordi det strider imot det de har lært på skola...

Vel, bare en liten oppdatering, så får vi håpe de finner ut noe mer på neste plass.

Tommy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte du om fibromyalgi? Ble du testet med formål å finne subklinisk hypotyreose?

Men velkommen til klubben - selv har jeg sloss mot leger i over 20 år...

Ikke spesifikt, men utredninga er i.f.b.m ME, og derunder alle symptomene jeg har, så får vi se hva de finner ut på den neste plassen.

Takk! heh, ja det skal ikke være enkelt gitt... Skjønner ikke hvorfor legene ikke vil ta tak i problemet, istedenfor kun å lindre symptomene... Eller, egentlig ser man jo det på skattelistene da :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...