Gå til innhold

Detox te og slanke te... bare bullshit??


Frøken Antonsen

Anbefalte innlegg

Prøvde finne en tråd om dette, men var ikke tolmodig nok til å finne det innimellom her.. men har noe jeg har gått å tenkt på i hele dag. De fleste av oss skjeier litt ekstra ut i helgene med litt mere god mat og kos, men noen ganger blir det litt mer enn planlagt... og er sikkert ikke alene om å føle at jeg har putta litt for mye dritt i kjeften i akk dag. Men til det jeg lurer på... har ei venninne som kjøper en type slimming te fra en sånn asia butikk i byen.. og etter å ha drukket en kopp med div urter, er det som å påføre seg selv diare. For å si det mildt.. så det tar hun når hun føler hun har spist formye av ting hun ikke burde. men funker det? er det som et naturlig avføringsmiddel...? eller bare gir det løs mage.. og isåfall kan ikke det være bra? forhildrer det at maten blir tatt opp i tarmen, eller bare en tarm skyll... noen som vet??

Vet jo detox te skal lette på trykket, men funker det? Blir vel mest for å føle at man renser seg litt, men kaloriene er vel inntatt forde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare tull og tøys. Det er det vi har lever og nyrer til, og i verste fall kan du gjøre noe som ødelegger for dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og etter å ha drukket en kopp med div urter, er det som å påføre seg selv diare. For å si det mildt.. så det tar hun når hun føler hun har spist formye av ting hun ikke burde. men funker det? er det som et naturlig avføringsmiddel...?

Ikke uvanlig at mennesker med anoreksi bruker avføringspiller av samme grunn. Dette er absolutt ikke en god vane å tilegne seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ei venninne som kjøper en type slimming te fra en sånn asia butikk i byen.. og etter å ha drukket en kopp med div urter, er det som å påføre seg selv diare. For å si det mildt.. så det tar hun når hun føler hun har spist formye av ting hun ikke burde. men funker det? er det som et naturlig avføringsmiddel...? eller bare gir det løs mage.. og isåfall kan ikke det være bra? forhildrer det at maten blir tatt opp i tarmen, eller bare en tarm skyll... noen som vet??

Jeg syns slike ting er skummelt! Det er så utrolig lett å bli avhengig av ting som er avførende, følelsen av en helt tom mage kan være nesten berusende, og det burde ikke vært lov til å selge slikt uten resept. Det er veldig lett å gå over til avføringsmiddler om man allerede er "i gang" med en slik tankegang og slike vaner, og det vil kunne ødelegge tarmsystemet utrolig mye og i utrolig lang tid etter att man slutter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

uff, ja.. er kansje mye brukt hvis man har et problem. men en detox te kan vel ikke gjøre så mye skade? for etter man har spist mye dårlig mat, får man jo ofte mye vann i kroppen man gjerne vil kvitte seg med. men når folk bruker avføringsmiddel etter de har spist, er jo det en smule spesielt...:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det gjør det helt sikkert. Men konklusjoen er vel at det muligens i noen tilfeller er vanndrivende, og eller lakserende... ? om det er bra eller ikke kan nok diskuteres. Men da funker det jo til en viss grad? men hvis man tar noe som er lakserende, så vil vel det forhindre at noe av maten ikke blir tatt opp i tarmen sant? og det kan jo ikke være bra..... da er det vel bedre og godta det man har spist, og heller ta seg en tur på mølla.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urter kan bl.a. være vanndrivende, lakserende, øke svetteproduksjonen, etc. Mange vil derfor ha følelsen av å "detoxifisere" seg, selv om det ikke nødvendigvis er helt tilfelle. Dvs. både svette og urin tar med seg avfallsstoffer, så på den måten vil man detoxifisere seg. Men hvor mye "bedre" det er kontra vanlig svette, har jeg ikke kunnskapen til å si. Det vil nok også variere fra urt til urt.

Når det kommer til den lakserende effekten, så tror jeg det som regel er et resultat av en av to ting; mindre vann blir tatt opp i tykktarmen (tykktarmens "hovedjobb" er å fjerne overflødig væske) eller så blir mer væske tilført fra utsiden. Tarmveggen er permeabel (stoffer, som vann, kan gå inn og ut av tarmen), en prosess som reguleres av kroppen, men som kan manipuleres. Maten (næringen/kaloriene) kan nok fortsatt tas opp, men mange vil nok ha følelsen av mer "tomhet" og også føle seg tynnere - rett og slett fordi det er mindre volum i tarmene. Det er også grunnen til at spiseforstyrrede misbruker lakserende og vanndrivende midler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei, jeg vet ikke helt hvor jeg skal skrive så prøver å spør her.

Får 2-3 år skriver du Antonsen at du har mer fett på høyre siden av kroppen ( lår og rumpe )

Mitt spørsmål er hvordan gikk det? Har du fått gjevnet det ut? Har du tips til øvelser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff, ja.. er kansje mye brukt hvis man har et problem. men en detox te kan vel ikke gjøre så mye skade? for etter man har spist mye dårlig mat, får man jo ofte mye vann i kroppen man gjerne vil kvitte seg med. men når folk bruker avføringsmiddel etter de har spist, er jo det en smule spesielt...:/

Altså - jeg var i London fra onsdag til søndag i forrige uke.

Veide meg om morgenen på mandagen etter å ha kommet hjem og var da opp 4 kg! Jepp, mye god mat, drikke og ikke så mye trening. I dag, torsdag er jeg igjen ned 4 kg og tilbake på normal. (97,5 kg til London / 101,5 kg tilbake i Norge / tre dager seinere 97,5 kg)

Det jeg vil frem til er at kroppen ordner opp i slike ting helt på egen hånd - om det er noe spesielt som inntreffer. Om du overspiser hver eneste helg, så vil den selvfølgelig ikke gjøre det - men da hjelper det heller ikke noe med detox, slimming tea og whatnot. Om noe, så bare fucker denslags opp et allerede velfungerende og meget balansert system.

edit: Ser at jeg svarte på et meget gammelt innlegg.

Vel, vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg vet ikke helt hvor jeg skal skrive så prøver å spør her.

Får 2-3 år skriver du Antonsen at du har mer fett på høyre siden av kroppen ( lår og rumpe )

Mitt spørsmål er hvordan gikk det? Har du fått gjevnet det ut? Har du tips til øvelser ?

Du stiller spørsmål til ei som sist logga på i april 2013 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

. og etter å ha drukket en kopp med div urter, er det som å påføre seg selv diare. For å si det mildt.. så det tar hun når hun føler hun har spist formye av ting hun ikke burde. men funker det? er det som et naturlig avføringsmiddel...?..

He he, den teen har jeg også prøvd. fryktelig vondt i magen, og satt på do resten av kvelden! funker sikkert bra mot forstoppelse da! Men, siden maten blir tatt opp i tynntarmen, så tror jeg bare du får fart på de restene som allerede er fordøyd og skal ut uansett. Tror ikke det er noe slankende effekt, bortsett fra at man mister noen hundre gram med vann og avføring :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...