Gå til innhold

Trening av magemuskler


T-bone_84

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg har fundert litt på en stund.

I de aller fleste øvelser så tar man relativt få reps, og kjører progresjon med økende vekter. I allefall er det sånn jeg har gjort, etter blant annet å lese her. Fra 5-6 - 8 - 12 osv. MEN på mageøvelser virker det som folk tar 20, 30 osv. Hva er grunnen til dette? Muskler er vel muskler? Hvis man lett tar 12 situps, burde man da starte å ta 8 situps med 20 kg ekstra e.l.? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser heller ikke vitsen med å kjøre mer enn 15 reps - det er utholdenhetstrening.

Legg ei vektskive på magen for å øke belastningen, eller kjør mage i maskin etc.

Alternativt min favoritt, å ikke trene mage i det hele tatt :).

Magen får massevis av juling av markløft, knebøy, militærpress, chins, dips etc.

Vis meg den personen som har en lav fettprosent og er sterk i de øvelsene som ikke har magemuskler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tunge mageøvelser du kan prøve deg på. Situps er i grunnen en veldig dårlig øvelse. Muskelaktiviteten er lav og belastningen på ryggsøylen er høy = ikke bra.

Du kan starte med vanlig planke, og øke vanskelighetsgraden ved å løfte en og en arm eller fot, og deretter løfte motsatt arm og for samtidig. Der har du nok til progresjon en god stund framover.

Av andre øvelser så kan du kjøre f.eks. palloff press og rollouts, men først må du mestre planken skikkelig.

Som konstantinovs sier så får magen kjørte seg når du trener baseøvelser (med frivekter) også. Men, en svak kjerne kan holde deg tilbake i de store øvelsene, så det er lurt å trene denne opp med statiske øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg starta med et oppsatt program pga av rygg/skulder/armvondt (skakkjørt snekker..) i november. Nå driver jeg endrer på ting og tar inn litt andre øvelser, blandt annet markløft, ettersom jeg fant det mere givende enn først trodd:D Uansett, der var mage/core øvelsen situps med ball, noe som var for lett så da ble det knee tuck i trx slynge med "albuestående planke" som utgangspunkt.. Var da skjelven etter ett sett på 15 reps :huh: I dag hadde jeg 2 sett på henholdsvis 41 og 35 reps:D det er fremgang :)

http://functionalresistancetraining.com/exercises/trx-knee-tuck

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...